› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Solen 9/6-2009: Gennem tynde skyer.
- Dette emne har 43 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 9 mÄneder siden af outlook. This post has been viewed 457 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
11. juni 2009 kl. 10:45 #17428
FinnDeltager- Neutron star
Skal man have en hel PSTer at skille af?? kan man ikke kĂžbe prismen og etalonen delen i lĂžs vĂŠgt???
Finn 2009-06-11 11:27:33 11. juni 2009 kl. 11:28 #17429
outlookDeltager- Super Nova
Det her er om PST mod. og sĂ„ kommer man ikke uden om at skille den ad i stumper med en oliefiltertang eller lign. for der er nemlig brugt lakforsegler eller locktite pĂ„ gevindene. Men med den Ăžverste version af moddet behĂžver du kun at fjerne tubus og indsĂŠtte en adapter. Dermed fĂ„r du en stĂžrre Ă„bning og bedre oplĂžsning pĂ„ protuberanserne. (Husk ERF’en)!
Etalonen fra PST’en kan ikke kĂžbes i lĂžs vĂŠgt sĂ„ vidt jeg ved, ej heller filteret pĂ„ CaK udgaven. Men grunden til at det bliver gjort pĂ„ denne mĂ„de er den forholdsvise billige mĂ„de du kan fĂ„ et godt alternativ til de typisk 2 eller flere gange dyrere produkter pĂ„ markedet.Men du kan naturligvis samle den igen, hvis ikke du vil det her lĂŠngere. (Men garantien er vĂŠk)!outlook 2009-06-11 11:36:31
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting11. juni 2009 kl. 12:35 #17431
mstauningDeltager- Black Hole
Jeg takker for forklaringen, og ja ved godt at vi snakker ren foto.
Min er langt ude af garanti, sÄ det betyder ikke noget.Det vÊrste pÄ min Mak er at den ikke har fuld SCT Äbning, men noget der er lidt mindre som jeg stadig ikke har fundet ud af hvad er.11. juni 2009 kl. 13:47 #17432
Takker Outlook, sÄ nÄr Michaels PSTer er en gammel svend og der ikke er garanti pÄ mere, og han ikke kan finde ud af at montere den pÄ sin Mak, kan jeg vel kÞbe hans til en rimlig penge.
11. juni 2009 kl. 16:18 #17435
tommyfDeltager- Neutron star
FĂžrst, knald gode SKARPE skud Jacob….
Jeg er pÄ markedet for et solscope, dog primÊrt visuelt, sÄ det moddede lÞsning er ikke vejen lige nu, men andet kan jo ogsÄ gÞre det, om det bliver en Herschel prisme eller en PST type ved jeg ikke endnu.11. juni 2009 kl. 18:10 #17441
Finn, eller nĂ„r jeg ender med at opgive og bare kĂžber noget Daystar đ
11. juni 2009 kl. 18:16 #17442
Lidt i den dyre ende M
TommyF 2009-06-11 18:16:43 11. juni 2009 kl. 18:42 #17444
Men noget jeg gerne ville đ Det skulle jo vĂŠre rimeligt godt, eller hvad?
11. juni 2009 kl. 18:47 #17445
SĂ„ skal du da have en god snak, med den gode mand Mogens Zakariasen??
11. juni 2009 kl. 20:22 #17453
Ved det, er faldet lidt over hans side i ny og nĂŠ.. NĂ„r der skal savles lidt… Men fokus er nok ikke nemmere med sĂ„dan en svend.
11. juni 2009 kl. 20:40 #17456
Yep, Daystar rykker, men mere deres temperaturregulerede filtre som ogsĂ„ SolarSpectrum’s filtre fra Baader. Meningen med PST moddet er jo netop at eftergĂžre de dyrere Daystar filtre, deres T-scannere uden temperaturregulering, forstĂ„s. Og det er jo i den grad lykkedes uden de store udgifter, sĂŠrlig nĂ„r PST’en kĂžbes brugt eller i udlandet.
Modsat Coronado og SolarView gĂ„r Daystar den anden vej med et ERF filter foran og etalonen med blocking i den anden ende. Det krĂŠver til gengĂŠld et f/ forhold ved de 30 og derfor et telecentrisk system som gĂžr lyset parallelt for H-alfa kiggeri. SĂ„ ud over etalonen skal man investere i et ERF, adaptere og et telecentrisk system (en slags barlow med ekstra linse).Til gengĂŠld kan man sĂ„ bruge nĂŠsten et hvilket som helst teleskop og Ă„bning, men det er jo netop det man kan med PST moddet, men til en langt gunstigere pris…Jeg har prĂžvet at indhente et tilbud hos Mogens, men desvĂŠrre er sĂ„dan noget ikke ligefrem tilbudsvare. Men kĂžber man i udlandet endda inden for EU kan man spare flere tusinde pĂ„ et 0.7 Ă filter, hvis man ser sig for…
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting11. juni 2009 kl. 20:46 #17457
Fandt lige denne side over Solar spectrum filtre, men de lÞber ogsÄ gevaldigt op, sÄÄ
Finn 2009-06-11 20:46:57 11. juni 2009 kl. 20:48 #17458
Netop derfor!!!
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting11. juni 2009 kl. 21:18 #17463
Men hvis man er visuelt interesse som jeg er, er det nok det smarteste alligevel at skaffe et kÞbe sÊt, men sÄ skal man nok ned i noget etellerandetmÊrke PST.
12. juni 2009 kl. 07:19 #17474
Der er kun PST i den prisklasse og skal du have noget der rykker visuelt til en rimelig pris sÄ igen en PST, men dobbeltstakket, altsÄ med SM40 modulet skruet i objektivet. Jeg har set det til smÄ 1300 Euro for hele dynen, altsÄ godt 10.000,- kr. som det billigste tilbud mod normalt ca. 1600 Euro.
SĂ„ er der Coronado SM40 med et BF10 blockingfilter til brug for montering med adapter pĂ„ egen kikkert, men det igen koster mindst 1700 Euro og sĂ„ har du stadig den lille Ă„bning som med PST’en og “kun” med 0.7 Ă .SĂ„ med den dobbeltstakkede PST er du nede pĂ„ omkring 0.5 Ă som jeg vil anbefale hvis man er visuelt orienteret. Et Daystar system i det omrĂ„de vil koste mindst 3 gange sĂ„ meget. Til gengĂŠld vil du sĂ„ kunne bruge dit eget teleskop til formĂ„let.Fik jeg ikke nĂŠvnt Lunt? NĂ„hh, jeg synes bare de har bĂžrnesygdomme endnu og for store kvalitetsudsving ellers synes jeg da bestemt de ogsĂ„ er vĂŠrd at overveje til prisen.outlook 2009-06-12 09:06:52
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Solen 9/6-2009: Gennem tynde skyer.' er lukket for nye svar.