› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Solen 7/7 hvidtlys og h-alpha
- Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af outlook. This post has been viewed 101 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. juli 2009 kl. 00:54 #18358
mikael_joeDeltager- Super Nova
Så er jeg tilbage igen med en ny bæbar, den gamle brændte sammen og var til reperation. Fik at vide at det ville koste 5500kr at fikse, mere end hvad jeg købte den som ny.
Fik taget mit første billede ever med mit herschel wedge. Den sad på en Stellarvue 80mm Aplanat.
Dette er med 2.5x powermate. Det er gået ud over skarpheden at jeg ikke brugte mit motoriserede mount til hvidtlys billederne.
Til slut et doublestacket h-alpha med 60mm Lunt på HEQ5 Pro. 1000 frames brugt ud af 1500. For doven til at gå igennem frames og vælge de dårlige fra
Mikael_Joe 2009-07-09 00:55:15 9. juli 2009 kl. 11:34 #18363
outlookDeltager- Super Nova
Alligevel flotte billeder! Hvad kamera har du brugt?
Det er alligevel bemærkelsesværdigt, at man kan nå næsten samme detaljerigdom med en ombygget PST efter hvad jeg har set af billeder i H-alfa området:Men der er dog på dit billede lidt mere kontrast hvad man da osse skulle forvente af et dobbeltstakket system.Men jeg tror det er et spørgsmål om kamera, kameraindstillinger og billedbehandling, men som så meget andet gør øvelse jo mester.outlook 2009-07-09 11:36:22
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting9. juli 2009 kl. 11:49 #18364
Jeg bruger et DMK31 mono. Er dog lidt nysgerrig omkring DMK21 og dens 60fps den kan præstere.
9. juli 2009 kl. 13:03 #18365
jesperDeltager- Neutron star
Kononflotte billeder. Det lader til at din Lunt er en af de gode eksemplarer. De har ellers en del problemer med børnesygdomme.
Kan dit 31 ikke nå 60 fps hvis du bruger ROI. Det er i øvrigt – efter min mening – tvivlsomt om ultrahøje framerates hjælper noget i den sidste ende. Det har sine fordele, men der er også flere ting der taler imod.10. juli 2009 kl. 00:08 #18377
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Hej,
Var også ude d. 7. juli og tog nogle snap-shots.Hvis man ser på andre billeder fra samme dag, inkl. dine Mikael, ændrede det aktive område sig rimelig hurtigt.Dette er taget kl. 13.28 DST.Én eksponering taget igennem 8” SCT med Baader AstroSolar film + 32mm plossl + simpelt point-&-shoot digitalkamera på Baader universalholder.Kameraet kan desværre kun tage billeder i komprimeret jpg format.
Godt der sker lidt på Solen igenMvhMogensMvh
Mogens10. juli 2009 kl. 01:29 #18378
Flot billede Mogens.
10. juli 2009 kl. 09:40 #18379
Fedt billede, Mogens. Så kan vi vist ikke tjene flere penge på de par småhuller. Men jeg har et par spørgsmål til jer “soldyrkere”. Jeg er ved at være så langt med min PST ombygning, at den er “indkøringsklar”, men mine billeder lader noget tilbage at ønske.Jeg bruger et Philips SPC900NC webcam og det burde være muligt at få bedre billeder end disse med kameraet:Det “sammensatte foto” skyldes en multipoint alignment. Data er her 500 frames, 5 fr/sek 24 bit ukomprimeret. Fin detalje med det filament der udgår fra den store plet.Så følger dette foto, men med 25 fr/sek og komprimeret i 16 bit MS-YUV format:Og så lige en enkelt “proms”:Det skal lige siges, at jeg kun kan tage billeder tidligst ved middagstid og nogle timer frem og seeingen er jo ikke den bedste på det tidspkt.Men er det derfor de ligner “malerklatter” i stedet for at vise det der H-alfa “fletværk” som ses på andre fotos som Jacobs og Mogens. Er det kameraet (og mine evner) eller skal man op i Imaging Source klassen for at vise disse “fletværk” detaljer som også ses på Jacobs og Mogens billeder?outlook 2009-07-10 09:51:38
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting10. juli 2009 kl. 10:32 #18381
jesperDeltager- Neutron star
Fine, flotte billeder Mogens og Outlook.
Outlook jeg tror dine problemer skyldes en kombination af dårlig seeing og farvekameraets mangelfulde opløsning og følsomhed. Det kunne i hvert fald aldrig falde mig ind at drage dine evner i tvivlJeg er temmelig sikker på at et Imaging Source Monocam vil give dig bedre resultater.
10. juli 2009 kl. 16:08 #18383
Det ser lidt ud som om at hele billedet ikke er i samme båndbredde. Måske er det bare webcam’et der gør det.
10. juli 2009 kl. 18:06 #18384
Ja, jeg må jo nok se at komme ud af webcam stadiet og investere i noget bedre. Der er nok en grund til at I andre investerer i dyre kameraer. Troede bare det lille var godt nok, idet det giver udmærkede hvidtlys og kalcium II billeder.
Nej, hele billedet synes ikke at være i samme båndbredde, men typisk for en PST etalon. Det ses også på andres PST modd billeder omend i mindre grad. Der skal nok leges lidt med tuning og setup. Den kolossale dynamik og datamængde i et H-alfa billede varetages nok bedst af et kvalitets mono kamera.Herunder et eks. på et virkelig godt sammensat billede i PhotoShop med en PST modd og et Skynyx 2-0M kamera. Jeg skulle gerne ende op i nærheden af dette, men det ses også her at båndbredden ikke er ensartet:outlook 2009-07-10 18:07:13
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Solen 7/7 hvidtlys og h-alpha' er lukket for nye svar.