Solen 22/06-2009: AR11022

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Solen 22/06-2009: AR11022

• Dette emne har 8 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 112 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

jacobb
      • Nova

Hejsa

Her er første billede fra i dag, der følger lidt flere men det bliver nok først i morgen.

Mvh

Jacob

mhansen
      Deltager
        • Nova

Synes næsten man kan fornemme magnetfelt-linierne på området til venstre. Kunne snildt ligne det resultat der kommer med jernfilspåner og en stang-magnet.

Kanon godt billede, Jacob.

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Pragtfuldt H-alfa billede, og jeg kan da supplere med, at det drejer sig om disse pletter som også ses på dit billede øverst til venstre med de kraftige feltlinier:

Baader Continuum 540 nm filter

Seeing var her elendig. Jeg var næsten kke i stand til at finde fokus på CaK II linien. Men resultatet er dog et hæderligt billede:

395 nm Baader CaK II filter

I forhold til Continuum ses en smule plage omkring pletterne samt den allestedsnærværende supergranulation. Refraktoren en 3″ TV Oracle og 4x AE barlow. 400 frames i hver serie behandlet i Registax.

outlook2009-06-28 11:27:41

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Ohh du kære Sol plet, vær starten til mange flere. Min Meade PST er nemlig på vej fra AstroBig%20smile

emil.harritz
              • Asteroid

Spaceweather værdigt billede Jacob.

Synes efterhånden jeg ser en del danske billeder derinde. Lækkert 🙂

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Ja, lidt flere pletter ville ikke være af vejen. Min herschelkile har samlet støv længe!

Her var seeingen god først på eftermiddagen, da jeg checkede solen efter at have været en tur i Rønne. Seeingen var god nok til at jeg kunne bruge op til 120x (7mm KK orthoskop) på min 63mm Zeiss Telemator, men 53x (16mm Zeiss orthoskop) var dog bedre, rent kontrastmæssigt.

Håber, der snart kommer så meget aktivitet, at det retfærdiggør en opsætning af min 125/1750mm Licthenknecker. Jeg gider ikke slæbe uhyret ud, medmindre der er nogle ordentlige pletter!

Thomas, Bornholm

jacobb
                  • Nova

JUHUUUU, forsiden på Spaceweather!!

Mvh
                  Jacob

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Gratulerer med oppslaget på Spaceweather, Jacob! Smile

Mvh,
                    Bjørn

Frank Larsen
                    Moderator
                      • Super Nova

Godt gået Jacob – Dit billede er enda bedre end det Pete Lawrence har indsendt!!Thumbs%20Up

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Solen 22/06-2009: AR11022' er lukket for nye svar.