› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Solen 150308
- Dette emne har 16 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Är, 12 mÄneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 278 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
8. marts 2015 kl. 16:16 #129609
allan_dystrupDeltager- Nova
SĂ„ fik jeg “first light” med mit nye (brugte) 60mm solteleskop
Det krĂŠver lidt fingerspitzgefĂŒhl at tune ethalon’erne for maksimal kontrast. — Jeg kan ikke fĂ„ max tuning af bĂ„ndbredden over hele synsfeltet ved lav forstĂžrrelse (fx 35x og 1Âœ grad FOV), men det er (sĂ„ vidt jeg forstĂ„r) normalt for denne type teleskoper.
Jeg kan dog fint placere solen i den “optimale” del af synsfeltet (“sweet spot”), sĂ„ledes at hele solskiven udviser fin kontrast ved fx 62x og 0.6 grader FOV.
Andre her pÄ forum, der har erfaring med denne type solteleskop (LUNT 60mm) ?
Allan
8. marts 2015 kl. 17:32 #129614
outlookDeltager- Super Nova
Tillykke med Lunt’en! Jeg har dog ikke erfaring med Lunt, men den “pressure tuner” skulle i nogen grad give en mere homogen ydelse end ved en normal tiltning af etalonen.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting9. marts 2015 kl. 08:34 #129649
Tak for det Leif !
Ja, “pressure tuner’en” skulle give et stĂžrre fladt fokusplan ift. tilt tuning, samt mulighed for finere “doppler tuning” (med 3D visuel effekt) omkring udstrakte objekter som protuberanser i kromosfĂŠren.
Mine hidtidige erfaringer tyder pÄ, at dette er rigtigt.
“Sweet spot” effekten er dog stadig tilstede (ogsĂ„ i SS mode), og er – sĂ„ vidt jeg forstĂ„r – et uomgĂŠngeligt resultat af pris/performance kompromis’et ved designet af den interne ethalon (ikke fuldt optimal accept vinkel og alignment af korrektor/ethalon/refokuser, sammenlignet med de vĂŠsentligt mere kostbare front-ethalon’er).
Hvilker Ha-udstyr anvender du Leif, og udviser det ogsĂ„ en “sweet spot” effekt ?
Allan
9. marts 2015 kl. 08:48 #129650
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Allan
Tillykke med instrumentet. Det er en fin stor Ă„bning det har. Er det
ikke nemmere at stikke linsen pÄ digitalkameraet ned i okularet og tage
billeder i stedet for at tegne?
Er det ikke en Zeiss Telemator det sidder pÄ?
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
9. marts 2015 kl. 12:10 #129658
Tak for det Torben !
Jo, Lunt’en sidder her pĂ„ en Zeiss Jena Telemator (TM) opstilling.
Det fungerer strÄlende
Mht. foto vs. tegning — lettere…? BĂ„de ja og nej.
Ja, hvis du har en fast opstilling, og ikke skal bĂŠre ud og tilslutte pc og kamera hver gang. Og hvis du har rutine (og synes det er sjovt) med capturing og postprocessing, — flats, RGB, wavelets, sharpening, colorizing og hvad der ellers skal til. Men imponerende resultater, der kan nĂ„s ad den vej !
Nej, hvis du mere er til “live” observation, og nyder dynamisk at fin-tune skarphed med hĂžjre hĂ„nd pĂ„ crayford’ens 1:10 udveksling og lysstyrke/kontrast med venstre hĂ„nd pĂ„ front ethalonens hjul… Og se proms og flares udvikle sig over tid i okularet. Og slapper af med at fange detaljer (ogsĂ„ over tid) i en tegning.
Jeg er mest i sidste kategori, — her fra i dag med 2.6xGPC, bino og Zeiss OPMI 25mm okularer for 52x @ 0.8grader FOV :
Allan
Allan_Dystrup 2015-03-09 11:15:10 9. marts 2015 kl. 15:24 #129664
troels- Planet
Nemlig!!
vh Troels
(permanent medlem af den visuelle liga)10. marts 2015 kl. 00:16 #129685
Hej Allan
Nu kan jeg godt se, at det er en Telemator
– det er en udmĂŠrket opstilling. Kredsene er sĂ„
prÊcise, at man uden problemer kan finde Solen blot ved at indstille pÄ koordinaterne
SĂ„ kompliceret behĂžver det jo ikke at vĂŠre, hvis der skal tages billeder. Det kan godt lade sig
gĂžre, at tage et billede ned okularet med sin mobiltelefon – hvis man ikke har et digitalkamera.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
11. marts 2015 kl. 17:01 #129771
Lidt mere sol i H-alfa, fra i dag : 85x med 0.6 grader FOV.
AR2297 stĂ„r fint pĂ„ solskiven! — interessant at fĂžlge udviklingen i “field transitions arches” og “emerging flux regions” omkring solpletten. OgsĂ„ flere smukke filamenter og protuberanser.
Tog da ogsÄ lige et snapshot med mobil-kameraet, som foreslÄet af Torben.
OplĂžsningen er jo en hel del ringere, og der er naturligvis ikke den samme dynamik i billedet, som visuelt ved okularet (i solen, med en god kop kaffe og tegnebrĂŠdtet ved hĂ„nden…). Lidt som at se pĂ„ menuen i forhold til at indtage mĂ„ltidet i restauranten
NĂ„ ja, mĂ„ske jeg skulle prĂžve med mit webcam og noget ordentlig billedbehandling, — kunne egentlig vĂŠre interessant at se, hvor meget information jeg kan hive ud af et rigtigt billede med Lunt 60’eren… Nogen forslag til en simpel step-by-step fremgangsmĂ„de for Ha rĂ„ CCD-billeder ?
Allan
11. marts 2015 kl. 17:03 #129772
RudiDeltager- Neutron star
Fin bertning, flot tegning og hold da op, nu VIL jeg altsÄ snart prÞve at kikke i et Sol teleskop.
/Rudi B. Rasmussen
12. marts 2015 kl. 13:07 #129842
Fremragende billede Allan
Jeg mener, at du ikke behÞver at bruge et CCD-kamera for at fÄ gode,
skarpe billeder.
Jeg vil nok forsĂžge mig med et almindeligt digitalkamera. Jeg har lavet
en holder, hvori bÄde okular og kamera er fikseret, for det er ret
kritisk mht line-up.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
12. marts 2015 kl. 20:10 #129864
Takker, Torben
Var ude med Lunt60’eren igen i dag — god udvikling omkring AR2297, og ogsĂ„ interessant at sammenligne strukturerne med “white light” (Herschel prisme).
Fik taget et skud med mit ZWO webcam, — noget bĂžvlet, nĂ„r man nu ikke har en fast opstilling. Der har du nok ret Torben, at det vil vĂŠre lettere med et digitalt kamera !
/ Allan
13. marts 2015 kl. 09:33 #129903
Her ogsÄ lige AR2297 i kontekst:
Det rĂ„ CCD-billede er vist blevet godt overbelyst, og farvekameraet er jo ikke det bedste til solfoto… Men sjovt at presse citronen alligevel
Allan
Allan_Dystrup 2015-03-13 08:37:13 13. marts 2015 kl. 11:37 #129906
Hej Allan
Rigtig gode billeder
– der er virkelig muligheder med det
instrument. Der mangler ikke kontrast pÄ de billeder.
Jeg vurderer, at fotos bliver svÊre at gÞre efter pÄ hvidt papir og
med en rĂžd farveblyant
mvh
13. marts 2015 kl. 12:29 #129907
Ha ha – jo, der er knald pĂ„ “blodappelsinen”
Kikkerten er rigtig god, ingen tvivl om det!
Men nĂ„r jeg sammenligner med de fotos, den tidligere ejer har taget med instrumentet, sĂ„ bliver jeg selv noget bleg og kontrastrlĂžs i ansigtet… se fx dette :
Han har dog et bedre kamera, og ikke mindst: flere Ă„rs erfaring med astro-billedbehandling, hvilket jo er >halvdelen af kunsten.
Sjovt at lege med foto, men jeg foretrĂŠkker stadig at jagte detaljerne i okularet med blyant og tegnebrĂŠdt, og gerne en kop kaffe. Under stjernerne eller den blĂ„ himmel. Det bliver sĂ„ enten rids af de store scenarier som pĂ„ mĂ„ne eller sol, eller ind imellem detailstudier af interessante formationer som et FFC krater, en pyroklastisk formation, en solplet, en Ă„ben stjernehob — etc.; Det er jo nok en temperamentsag
Allan
PS:
Der er en rĂŠkke flotte protuberanser ved solens vestlige horisont i disse timer (NSO/GONG Ha Network Monitor) — mĂ„ske nogen med erfaring i solfoto kan tage et godt skud ?
Allan_Dystrup 2015-03-13 11:48:40 13. marts 2015 kl. 13:41 #129913
Ja, han er ikke sÄ dum til det.
MÄlestokken pÄ 1 cm = 60 million KM. Er der ikke noget galt?
– Solen er jo omkring 1.400.000 km i diameter.
mvh
Torben
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Solen 150308' er lukket for nye svar.