Solen

• Dette emne har 17 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af outlook. This post has been viewed 765 times
Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Tak Mogens, ..så forstørrelsen måtte ned, og seeingen i dag var lidt bedre end i går grundet høje skyer og en fugtig lun luft fra sydlige retninger. Det blev til disse hvidt lys billeder af AR2673 og AR2674 med masser af granuler. Og når man tænker på, at disse i gennemsnit er omkring 700-1000 km i diameter..:

Det tror jeg så er det sidste jeg ser til dem i denne omgang grundet skift i vejret og det var en fornøjelse at følge dem og især AR2673, der fra dag til dag blev større og større og i dag har et såkaldt “beta-gamma-delta” felt, der kan generere X-klasse flares. Faktisk er størrelsesforholdet omtrent lig det jeg ser med binoviewer og 15mm okularer i 8″ SCT’en. Dog er granulationen ikke så fremtrædende som det ses her.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

mogens
      Deltager
        • Super Nova

Ser godt ud!-Stadig gråt her, så jeg fik ikke den dramatiske AR2673..

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Tja, AR2673 nåede jeg ikke mere at filme om end jeg havde den på skærmen, men drivende skyer forhindrede hele tiden et godt resultat.

Efter den store X9 udladning så det på skærmen ud som om den hvilede lidt også selvom den til tider glødede og gjorde anslag til endnu en flare.

Derimod kunne AR2674 stadig overbevise, ikke med spektakulære flares, men bare ved sin blotte tilstedeværelse:

Det varer dog ikke længe før de begge er ved randen og med en vejrudsigt som de lover i morgen, så tror jeg ikke, der er mere at hente.

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
        • Emnet 'Solen' er lukket for nye svar.