› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Solen
- Dette emne har 17 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af outlook. This post has been viewed 764 times
-
ForfatterIndlæg
-
1. september 2017 kl. 15:54 #163407
clauskafDeltager- Nova
Det er rart med nogle dejlige store solpletter
er denne aktivitet i overensstemmelse med den normale periode? Synes ikke jeg kan finde noget på nettet, der slår det fast?
Hilsen Claus
1. september 2017 kl. 18:57 #163408
mogensDeltager- Super Nova
For mange skyer her plus vind, håber på i morgen?
2. september 2017 kl. 15:22 #163426
Heldigvis blev det muligt at fange den store solpletgruppe AR2074 her til formiddag, trods drivende skyer, til gengæld var der absolut vindstille, hvilket er en sjældenhed her i nordjylland!
2. september 2017 kl. 16:59 #163427
JuliusDeltager- Nova
Flotte detaljer!
2. september 2017 kl. 17:05 #163428
clauskafDeltager- Nova
Som sædvanligt er det bare fantastiske billeder, her overgår kameraet langt, hvad øjet ser
2. september 2017 kl. 20:09 #163433
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Wow
2. september 2017 kl. 20:38 #163437
astrojensenDeltager- Neutron star
Som sædvanligt er det bare fantastiske billeder, her overgår kameraet langt, hvad øjet ser
Nå? Jeg kan se tilsvarende kontrast og detaljer med min Daystar Quark. Dog bruger jeg den i reglen på min 63mm Zeiss og 80mm Vixen og så er opløsningen selvfølgelig mindre, men kontrasten visuelt er den samme eller endda bedre. Især på 80mm’eren kan jeg opnå en forrygende kontrast. Bruger jeg min 125mm Sky-Watcher akromat er opløsningen stort set den samme som på billederne. Dog kræver det god seeing, hvis kontrasten på solskiven skal være god. Hvis seeingen er ringe, flyder detaljerne sammen og tværes ud. Protuberanserne er mere tolerante overfor dårlig seeing, især i de mindre teleskoper, men de er selvfølgelig bedst i god seeing. Det hjælper også gevaldigt, at jeg bruger binoviewer. Den øger kontrasten ganske enormt, i forhold til at observere med et enkelt øje. I år har jeg desværre kun haft enkelte dage med god seeing, hvor der også var noget interessant at se deroppe, men så sidder man også limet til okularerne og kan helt enkelt ikke stoppe med at kigge. Man kan se detaljerne forandre sig fra minut til minut, selv i en 60mm. Det er vildt fascinerende. Live astrofysik in action.
Thomas, Bornholm
2. september 2017 kl. 21:50 #163439
clauskafDeltager- Nova
Det må jeg desværre have tilgode Thomas. Jeg er ikke i besiddelse af en quark (ville gerne eje )
Jeg ser gennem min 6″ med alm. hvidtlys filter
hilsen Claus
2. september 2017 kl. 22:18 #163440
spatzekDeltager- Super Giant
Elendigt i går med seeing, men i dag fantastisk med væld af detaljer i og omkring pletterne. Jeg synes at det visuelle og optagelser komplementerer hinanden fint. Der er detaljer, som kan være svært at se visuelt og omvendt er der en dynamik i det visuelle, som fotos har svært ved at opfange. Står tingene stille i okularet, så er det stadig en wow oplevelse. Jeg bruger en 127mm refraktor og et 0.6Å ATM filter fra Daystar.
2. september 2017 kl. 22:41 #163441
Jeg synes at det visuelle og optagelser komplementerer hinanden fint
Fuldstændig enig!
3. september 2017 kl. 15:00 #163451
allan_dystrupDeltager- Nova
Stadig pæn solplet-aktivitet!
Jeg var ude i formiddag med til tider god seeing mellem drivende sensommer cumulus –
rigtig fine detaljer i min 80mm Vixen refraktor med Zeiss Herschel kile.
Det var ude i vores sommerhus, så jeg havde kun mit lille “security camera” til at tage dette snapshot:
Allan
PS: det er solplet-grupperne AR 2674 mod nord, og AR 2673 mod syd.
Allan_Dystrup 2017-09-03 15:04:21 3. september 2017 kl. 18:01 #163455
outlookDeltager- Super Nova
Helt overvældende både i H-alpha og hvidt lys. Jeg blev helt overrasket over, hvor stor den ene plet er i H-alpha. Med alm. formørkelsesbriller som nogle af jer sikkert har med fra USA kan man se et punktum på solskiven. Så stor er den, at man kan se den med det blotte øje og brillerne. Optog også pletterne omkring G båndet ved 435nm og 540nm continuum samt >610nm. Spændt på at se, hvor forskellige de ser ud.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting3. september 2017 kl. 21:45 #163461
Fint hvidlysbillede, måske skulle man finde Herschel-kilen frem, hvis vejret arter sig i morgen!
4. september 2017 kl. 18:19 #163474
outlookDeltager- Super Nova
Mogens, det ser ud til at du har haft dårligt vejr i dag, men fortvivl ikke. Jeg kommer til undsætning med et par H-alpha billeder. AR2674 er en fin kæmpe som alle med soludstyr bør kigge nærmere på. I H-alpha og i s/h ser den nogenlunde sådan ud:
Opkomlingen AR2673 derimod er der anderledes gang i. Den har over et par dage vokset sig til en seriøs aktør på skiven med potentiale til M klasse flares og den truer også med dem:
Men fælles for begge, de er begge meget seværdige.
Ville ellers gerne bidrage med et par hvidt lys ditto, men seeingen tillod ikke close up billeder, faktisk hverken i H-alpha eller hvidt lys som det ses med AR2673 oven over og herunder:
outlook 2017-09-05 19:12:40
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting4. september 2017 kl. 18:47 #163475
Ja gråvejr her. Ellers fin AR2673
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Solen' er lukket for nye svar.