› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Solen 03 August 2015
- Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af spatzek. This post has been viewed 41 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. august 2015 kl. 14:26 #135146
allan_dystrupDeltager- Nova
Sommerdag med blå, blå himmel, uden spor af skyer !!!
Frem med 80mm Vixen refraktoren, og på med Lunt Herschel kilen.
Visuelt med Baader klassisk ortho’er (18/10/6mm for 36/64/106x),
knivskarpt billede ved 36/64x og stadig brugbart (men med tab af kontrast) ved 106x.
AR2394 udviser fine detaljer i penumbra, samt en tynd Ø-V lysbro.
Et par nye Aktive Regioner (AR) er ved at “rulle ind” på solskiven
i den NØ kvadrant, ledsaget af “flare” områder.
Fin granulation over hele solskiven.
Jeg swapper ZWO-kameraet i Herschel-kilen og skyder en AVI på 1 minut.
Her er et “still billede”, efter en tur igennem AutoStakkert :
(“Retvendt”: Nord op, Vest til højre; Baader SC filter)
(Klik på billedet for fuld størrelse).
og i rent hvidt lys :
Allan
Allan_Dystrup 2015-08-03 20:29:13 3. august 2015 kl. 21:28 #135156
klausDeltager- Moon
Superfin solkiggedag.
Jeg startede med en shoot-out mellem min gamle 80 mm Vixen Polaris og min Celestron Evo8 – begge med Baader solfilm. Bedst kontrast med Vixen men granulation tydeligst med Evo8.
Så blev Quarken fundet frem. Først fuld sol med TS ED 70 mm, og så lidt tættere på med ES 127 mm. Jeg fulgte bla. en pæn protuberans under udvikling, men pludselig var den væk – dvs. resterne svævede stadig udad, da jeg kiggede ordentligt efter. Det må have været den her:
3. august 2015 kl. 22:24 #135157
astrojensenDeltager- Neutron star
Dejlige billeder. Var selv ved okularerne på TMB’en mellem 11.30 og 12.10, så jeg kan genkende pletterne. Pletten kl 09 er den, jeg så ganske tæt på randen i går. Bemærk den sjove spiralformede fakkelgruppe omkring den.
Også i dag var der fakkelaktivitet tæt på sydpolen, med små, klare, runde fakler. Nordpolen var langt mere stille, med kun nogle få og små, og ikke særlig klare fakkelpletter.
Seeingen her var ganske god i perioder og granulationen sås med stor skarphed. Jeg kunne begynde at se mønstre i dem, bugtende linjer og kurver, men om det er et virkeligt fænomen, eller om det bare er hjernen, der gerne vil se noget, hvor der ikke er noget, er jeg ikke klar over.
48x syntes i dag at være i underkanten, for TMB’en har fremragende opløsning, men 83x er oftest for meget, og man mister overblikket og noget af kontrasten i de sarteste områder bliver for svag. Cirka 60x vil være mere passende. Det kan jeg opnå med min 1,5x glaspath korrektor og 20mm plösslokularer, men okularerne er langt fra nær så gode som mine 25mm Zeissokularer. Problemet er, at jeg ikke har en 2x barlow eller GPC, der kan bruges sammen med min 1.25″ INTES Herschelkile. Jeg kan selvfølgelig prøve mine 12,5mm orthoskoper, men deres øjeafstand giver ikke et nær så afslappet og ergonomisk kig som mine 25mm Zeiss. Den ret korte brændvidde og hypergode optik i TMB’en vil også gerne have en GPC foran binovieweren, når der ikke er tale om andet end de allerlaveste forstørrelser. 32x med 25mm Zeiss uden barlow går fint, men 89x med 9mm orthoskoper viser tydelige farvefejl på solranden, og den går jo ikke, når man endelig har fået fingre i sådan en gang mageløs optik.
Thomas, Bornholm
4. august 2015 kl. 07:58 #135163
RudiDeltager- Neutron star
Fint billede Allan. Vi må håbe at Solen snart producerer nogle flere pletter så der er noget mere at se på
/Rudi B. Rasmussen
4. august 2015 kl. 08:32 #135164
astrojensenDeltager- Neutron star
Ja, det kunne være nok så rart.
Thomas, Bornholm
4. august 2015 kl. 08:59 #135165
spatzekDeltager- Super Giant
Også fin i H-Alpha. God seeing noget af tiden og fine detaljer. Mange filamenter rundt omkring på skiven, og omkring den “store” solplet små fine bitte små sub-flares. 127mm refraktor og et 0.6Å H-Alpha filter. I dag set fra min stol ser himlen noget plumret ud, så lad os se i morgen.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Solen 03 August 2015' er lukket for nye svar.