Sol-ur i haven

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Sol-ur i haven

• Dette emne har 9 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af spiff. This post has been viewed 57 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

kimsejersen
      • Asteroid

Jeg har lavet et sol-ur i træ og metal, som fungerer som det skal. Jeg har dog kun et problem nu, og det er, at naboens store (forbandede) eg skygger for solen. Og så duer sol-uret ikke til meget alligevel. Ved I om jeg kan kontakte kommunen eller andre steder, der kan tage sagen op? Måske folk vil mene, at det er på et meget tyndt grundlag, men foruden frustrationen over ikke at kunne bruge mit sol-ur (det eneste ur jeg ejer – samt dette på min computer), er næsten halvdelen af kronen teoretisk set inde over min grund. Det generer mig ikke – kun ift. at solen ikke rammer min have en stor del af dagen – selv om venteren. Det ville jeg bare lige af med 🙂

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Hvis egetræet står inde på naboens grund har du ingen muligheder.
        Grene i mindre end 2 meters højde og som går ind over skel må du beskære i skel.

Hvis træet eller dele heraf er ramt af råd og dermed truer med at falde ned i dit hus i blæse eller stormvejr, da kan du muligvis have en sag.
        Ellers er det naboens træ og du må ikke røre det.

Sådan er det bare…
        Selvfølgelig kan du ringe på døren og tage en snak med din nabo.
        Måske kan du forhandle dig til et kompromis !?

Kan du flytte soluret til en anden plads i haven ?

kimsejersen
          • Asteroid

Hej Lars, Hvis jeg kunne flytte sol-uret til et andet sted i haven, havde jeg naturligvis gjort det før, jeg begyndte at overveje at flytte eller fælde naboens 50 år gamle eg

Tusind tak for data omkring reglerne på området – dem kendte jeg ikke til i forvejen. Hverken hus eller andet er i fare, men sol-uret virker bare kun, hvis der er en udsigtsfri vinkel mellem det og solen hele dagen. Og der er naboens træ et KÆMPE problem. Jeg prøver at tage fat i min nabo næste uge, men jeg ville bare lige tænke over mine muligheder forinden.

Kender du et firma eller andre, der ville kunne hjælpe med at flytte træet eller fælde det, hvis min nabo tillader det? Det er ikke kun ift. sol-uret, det er et problem. Halvdelen af huset står i skygge pga. egen. Jeg vil tale med ham, men jeg vil gerne vide hvor meget, det kommer til at koste, hvis det skal flyttes – det bliver formentlig på egen regning

kimsejersen
            • Asteroid

Lars, jeg har fundet den her: http://www.henrikravn.dk/vi-tilbyder/traebeskaering/, som jeg tager kontakt til imorgen (mandag). Måske det vil være tilstrækkeligt at få hans træ beskåret – uden at flytte eller fælde det. Det betaler jeg gerne for, hvis det kan få solen til at trænge igennem. Sol-uret skal alligevel ikke bruge en eksplosion af solskin for at virke. Så længe man bare kan skimte klokken, er det fint 🙂

Hvad tænker du? Er det ikke den rette løsning?

Jeg opdaterer med pris, når jeg har talt med dem…

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Hej Kim,

En fredelig løsning er altid en god løsning.
              Men folk har tit følelser for deres træer.
              På den anden side kan det også være, at han selv godt kunne tænke sig, at det blev beskåret…

kimsejersen
                • Asteroid

Jeg krydser fingre

landbo
                Deltager
                  • Nova

Der er lidt om skyggende træer HER:

jesperg
                  Deltager
                    • Super Nova

En anden løsning kunne være, at flytte til Bornholm.

Ejendomspriserne er fornuftige, man kan fx købe en ejendom med et par tønder land, så kan naboens forbandede træer ikke skygge, og kommunen skal ikke bruge tid på en “sag”, hvor borgeren er kommet til at købe en for lille grund, i forhold til sine behov . Ifølge en erfaren bruger her på sitet, så er nattehimlen endda ofte ret mørk, for der er ikke så udbredt lysforurening. Soluret vil sikkert også have gavn af vejret på “solskinsøen”.

Bare et forslag

Jesper G.

lindhard
                    Deltager
                      • Super Nova

kimsejersen wrote: Lars, jeg har fundet den her: http://www.henrikravn.dk/vi-tilbyder/traebeskaering/, som jeg tager kontakt til imorgen (mandag). Måske det vil være tilstrækkeligt at få hans træ beskåret – uden at flytte eller fælde det. Det betaler jeg gerne for, hvis det kan få solen til at trænge igennem. Sol-uret skal alligevel ikke bruge en eksplosion af solskin for at virke. Så længe man bare kan skimte klokken, er det fint 🙂

Hvad tænker du? Er det ikke den rette løsning?

Jeg opdaterer med pris, når jeg har talt med dem…

Jeg vil kraftigt tilråde, at du taler med din nabo, INDEN du bestiller nogen til noget. Det kan virke som en kraftig provokation eller “rød klud”, at du signalerer, at du har taget hans ja for givet, inden i har talt om det.

Siger han ja, er det naturligvis bare at aftale arbejdets omfang og hvem der skal betale (det er jo ikke givet, at det er dig, der skal betale, hvis træet står i strid med reglerne).

Siger han nej, må du en tur omkring hegnssynet.

Men pas på, naboskabet kan hurtigt blive ødelagt, hvis du griber det forkert an.

mvh
                      Lars

spiff
                      Deltager
                        • Asteroid

“Hej, jeg skal have beskåret vores kirsebærkornel”
                        http://www.havenyt.dk/forum/byhaver/14291.html

“Til marts står jeg og skal flytte et træ i haven til fordel for en ny garage.”
                        http://www.nettipsforum.dk/jeg-skal-flytte-et-tr_topic27422.html

“Jeg fik selv flyttet to kastanjer i september måned af disse drenge her,”
                        http://sol.dk/debat/flytning-af-tr%C3%A6

“Jeg fik flyttet og beskåret et japansk kirsebærtræ i september.” (svar i 3 år gammel tråd)
                        http://www.plantedebat.dk/Topic-Flytning-af-Thuja-Cypres

Mere info:
                        http://www.webmasterworld.com/google/4674984.htm
                        spiff2014-12-28 20:52:44

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Sol-ur i haven' er lukket for nye svar.