› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Sol teleskop
- Dette emne har 11 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Är, 5 mÄneder siden af astrojensen. This post has been viewed 44 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
5. oktober 2015 kl. 17:07 #137816
leorasDeltager- Super Giant
Hej
Jeg sĂžger et teleskop til obs af solen
Har et budget pÄ max 10 kilo
Hvad vil i anbefale mig at kĂžbe
5. oktober 2015 kl. 18:06 #137817
outlookDeltager- Super Nova
Tja, for 10 kilo fĂ„r du sĂ„dan ca. en PST eller en Lunt 50 og jeg vil vĂŠlge Lunt 50 var det ikke for en “outsider” kaldet Quark fra Daystar. Men det kommer altsĂ„ an pĂ„ om du vil se hele Solen eller kun dele af den.
Med Quark kan du begge dele og med en tilpas kort refraktor, dvs. den mÄ ikke vÊre over 450 mm i brÊndvidde kan du se hele Solen. Og du skal vÊlge modellen med overflade detaljer. Den kan du nemlig ogsÄ se protuberanser med, selvom de har en model til disse ogsÄ.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting5. oktober 2015 kl. 18:09 #137818
Gerne hele solen, sÄ det er lunt 50 jeg skal vÊlge
5. oktober 2015 kl. 21:08 #137829
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg har lĂ„nt en Daystar Quark og kan voldsomt anbefale den, hvis man vil have detaljerede solbilleder. Den overgĂ„r LANGT de smĂ„ solteleskoper fra Lunt og Coronado, hvad oplĂžsning angĂ„r, nĂ„r man anbringer den pĂ„ en refraktor med 80 – 130mm Ă„bning. Den krĂŠver lidt mere fingerspitzgefĂŒhl, men er til gengĂŠld langt mere fleksibel end et dedikeret solteleskop.
I min 72mm f/6 ED (430mm brĂŠndvidde) kan man se hele solskiven pĂ„ Ă©n gang. Billedet overgĂ„r langt, hvad man kan se med en 40mm PST. Men jeg kan ogsĂ„ sĂŠtte den pĂ„ min 80mm f/15 eller 100mm f/8 og opnĂ„ enormt hĂžjoplĂžste billeder af protuberanserne. Jeg kan slet ikke finde noget foto, der kommer i nĂŠrheden af den skarphed og kontrast, jeg visuelt oplever med Quark’en pĂ„ protuberanserne. Jeg fandt dog nogle gamle tegninger, udfĂžrt af Etienne Trouvelot i slutningen af 1800-tallet. Dengang observerede man protuberanserne med et spektroskop (man kunne ikke observere solskiven i H-alpha endnu). Tegningerne viser meget godt, hvad jeg selv ser:
Thomas, Bornholm
6. oktober 2015 kl. 08:16 #137839
Hej Thomas
nu spÞrger jeg jo nok dumt, men sidder der sÄ ikke et solfilter i enden af tubus?
6. oktober 2015 kl. 08:59 #137840
spatzekDeltager- Super Giant
Quark ligner et forvokset okular – intet andet. Den nemme lĂžsning vil altid vĂŠre Lunten eller Coronado. Men gĂ„r man efter Ăžget fleksibilitet, sĂ„ er Quark en spĂŠndende dims. Jeg har i flere Ă„r sagt (nĂ„r jeg kan komme til det), at man fĂ„r “uhyggelig” meget forĂŠrende ved at gĂ„ op i Ă„bningen pĂ„ ens kikkert, nĂ„r man observerer i h-Alpha. Det er den store styrke ved Quark, at man ser observatĂžrer fra de 50-60mm og op forbi 150 mm Ă„bning.
Man kan f.eks. have en lille kikkert med lav brĂŠndvidde, sĂ„ man kan se hele solskiven og sĂ„ have en stĂžrre refraktor til detaljer – som pĂ„ en god dag er helt overvĂŠldende.
En anden ulempe ved Quarken er, at den skal have noget strĂžm for at fungere – det gĂŠlder for alle bagmonterede filtre.
Spatzek 2015-10-06 09:18:00 6. oktober 2015 kl. 09:14 #137841
Tak for svarene
Jeg tror jeg vil prĂžve at se om jeg kan komme til at kigge i et af dem ved lejlighed
6. oktober 2015 kl. 10:02 #137842
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Jeg er med pĂ„ anbefalingen af Quark’en. Der er bare et problem: Han angiver et budget pĂ„ ca. 10k danske skatteplagede kroner, og det er ca. hvad Quark’en koster. Men han skal jo ogsĂ„ bruge et teleskop og en mount til den…
6. oktober 2015 kl. 11:04 #137843
Leoras angiver sin stilling som mekaniker, sĂ„ det mĂ„ da vĂŠre relativt nemt for ham at fĂ„ fat pĂ„ ekstra 10k, der ikke er skatteplagede…
Thomas, Bornholm
6. oktober 2015 kl. 11:05 #137844
Ej, spĂžg til side, du har selvfĂžlgelig ret.
Thomas, Bornholm
6. oktober 2015 kl. 12:29 #137846
Er lastvognsmekaniker, sÄ de orange er meget fÄ
6. oktober 2015 kl. 15:24 #137849
NÄ, ja sÄ kan jeg godt se, det kan knibe lidt med at lave ugandadollars, for vognmÊndene vil jo have alt pÄ regning, sÄ de kan trÊkke det fra.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Sol teleskop' er lukket for nye svar.