Sol filtre ..

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Sol filtre ..

• Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mortenb. This post has been viewed 243 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

mortenb
    Deltager
      • Super Giant

Sol filtre .. er der nogen, der ved hvad disse fætre egentlig gør/kan ?

Prisen er jo rimelig i forhold til øvrige filtre til flere tusinde kroner.

mvh

MortenB2009-01-28 20:20:22

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Ja, disse filtre må og kan ikke sammenlignes med de langt dyrere H-alpha filtre som isolerer et bånd i spektret, her H-alpha linien som ligger ved 656,28 nm eller deromkring. Det er meget dyrt at lave så smalspektrede filtre. Dem du har kig på, er glasfiltre som dæmper lyset over hele spektret med 99.9999 % så du roligt kan se på Solen i et gulligt lys. God til solpletter og granulation, men meget afhængig af seeing’en selvfølgelig. Men det er lang tid siden efterhånden vi har kunnet se noget særligt på Solen, så du behøver ikke skynde dig med at købe dem.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

De viser solen i synligt lys, det vil sige at du kan se overflade detajler (granulation) og solpletter, men ikke de små detajler. Og heller ikke noget videre ved kanten af solen.

Jeg tillader mig at linke til noget af Jespers arbejde:

Eller kik mere på hans side: http://www.astrofoto.dk

mortenb
          Deltager
            • Super Giant

Så .. hvis man har sådan et, kunne man måske kombinere det med nogle af vores “normale” farve filtre og få lidt ud af det til små penge ?

mejer
            Deltager
              • Super Nova

Jeg har et andet solfilter end det viste. Tror det er dem Outlook snakker om, med hensyn til de 99.999%

http://www.meade.dk/product.asp?product=395

Aner ikke om de er bedre end dem du har set på Morten

Mejer

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Alle de hvidlys sol filtre der finde tilbage holder 99,999% af lyset, ellers brænder du enten dit øje af, eller din CCD.

Jeg har prøvet både Orions glasfiltre og Baaders solfilm, og den støreste forskel for en som mig er farven. Baaders giver en gråsol, og Orions giver en hvidgullig sol. Men nogle ser flest detajler med Baader, andre med Orions. Selv ser jeg mest med Orions.

Og nej du kan ikke sætte en Ha filter mellem hvidlysfilteret og dit okular og vinde noget. Men nogle vinder ved at indsætte et grønt filter og at fremhæve kontrasten, gør jeg det ser jeg så godt som ikke noget som helst. Men sådan er vi jo forskellige.

mortenb
                Deltager
                  • Super Giant

OK .. tak.

Embarrassed

henrik
                  Deltager
                    • Nova

jeg synes godt nok ikke det var et par særligt overbevisende eksempler på H-II filtrenes overlegfenhed, når du sammenligner med Jesper superflotte hvidt-lys billeder.

Det grønne filter Michael er dog ikke et almindeligt grønt, men et forholdsvist narrow band filter (Hvis det altså er Baaders kontrast filter du tænker på?)

Men med de kikkerter du har fået samlet dig sammen Morten, vil jeg mene at du skulle kunne få temmelig meget ud af det med sselv et almindeligt filter.

Jeg hælder dog mere vtil de billigere Baader solfolie filtre, medmindre det er til offentlige forevisninger hvor glas måske er sikrest.

Foliefiltrene virker generelt som om de har den bedste konbtrast og det er jo vigtigt. Det kan dog afhænge af kikkerttype og omd et er visuelt eller fotografisk.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Henrik – Ja han er ski ikke nem den Jesper, han laver jo ikke et eneste dårligt billede 🙂

Jesper skriver at det er et grønt filter han bruger, og det samme har jeg prøvet. Jeg har ikke prøvet Baaders kontrast filter!

Ang glas vs film, som jeg siger kan jeg selv se mest med Orions glas. Men det kommer vel også an på, øjet der ser 😉

Men ja, man for meget ud af selv et hvidlys filter. Er meget glad for mit.

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

Man bliver jo helt Embarrassed når i skriver sådan. Nå men det er et almindeligt grønt filter jeg bruger til hvidlys billeder. Jeg har prøvet Baaders Solar continuum filter, men det vil, af en eller anden grund, ikke køre sammen med min Herschel wedge.

Visuelt vil jeg tro det er bedst at bruge hvidlys filtrene uden grønt filter. Det er nok kun fotografisk at der er noget at hente i kontrasten. Hvilket hvidlys filter skal man så vælge? Til visuelt brug er det nok mest et spørgsmål om hvilken farve sol man bedst kan lide at se på, men fotografisk har Baader film vist sig bedst i samtlige tests jeg har set. Det eneste der er bedre til hvidlys sol er en Herschel wege, som i øvrigt også giver et uovertruffent visuelt billede. Med de frontmonterede filtre er man ikke i tvivl om at det er filtreret sollys man ser på. Med Herchel wedgen virker det visuelle indtryk som om der slet ikke er noget filter på.

mortenb
                        Deltager
                          • Super Giant

Herschel wedge..

Et utraditionelt udstyrs stykke. men giver nogle mere rimelige filter priser at håndtere . . sådan da … Ouch

Pas på udstødningen Shocked ialtfald på den gamle model .. LOL

MortenB2009-01-29 16:36:10

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Sol filtre ..' er lukket for nye svar.