Software til et nyt robotobservatorie

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Software til et nyt robotobservatorie

• Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 9 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 32 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

swr
      • Giant

Hej

Jeg starter helt fra bunden med et nyt teleskop, og skal vælge hvilken software jeg vil bruge til at styre teleskopet. Da jeg ikke har noget i forvejen starter jeg med et helt blankt stykke papir.

Tanken er i første omgang at styre teleskopet inde fra lænestolen, men hvis det er muligt kunne det være interessant på sigt at kunne indgå i et netværk af fjernstyrede teleskoper, hvis der er andre der kunne have interesse i at samarbejde om lidt større projekter.

Jeg kunne forestille mig at det ville være formålstjenligt at standardisere softwaren til en vis grad, for at lette samkørslen. Spørgsmålet er så: er der noget i gang på dette felt eller er der allerede nogle standarder på området?

Jeg har prøvet at læse lidt på nettet, men det er umiddelbart svært for mig at finde en rød tråd vedr. astro software.

Der var et par korte referencer til software i den udemærkede artikel “Instrumental Methods for Professional and Amateur Collaborations in Planetary Astronomy” som henviser til RoboNet, Mindstep, µFun og Planet. På de respektive hjemmesider kan man se at der indgår teleskoper helt nede fra 0,25m op til flere meter i nogle af netværkene, men der står ikke noget om hvilken software de bruger til at styre teleskoperne med, eller hvilke krav de stiller til software grænsefladen?

Det eneste jeg har kunnet finde er et par artikler om at de store teleskoper oftest bruger open source Linux software. Jeg er principielt lige glad med om det er Windows, Linux eller OSX.

Hvis man nu alligevel skal til at bygge et nyt system fra bunden og lære programmerne at kende fra bunden, kunne man jo lige så godt standardisere styringen hvis det er muligt. Findes der en hel/delvis/pseudo standard inden for robotobservatorier, eller er det rent anarki på dette område???

Mvh Søren

2mas
      Deltager
        • Nova

Jeg har selv haft tanken omkring et fuldt/semi automatisk obs. Jeg ved at DC-3 Dreams laver noget der hedder ACP. Men det er vist ret dyrt, men skulle virklig være fedt, og der kan man styre ALT. De bruger forresten ASCOM platformen, som jo er lidt af en fælles standard.

Jeg mener faktisk det er muligt at kunne skrive egen software og drivere via ASCOM’s API. Men om det kan styre flere kikkerter fra flere forskellige steder, skal jeg ikke kunne sige. Så er man vel også ude i noget array styring ?!

swr
          • Giant

Hej Thomas

Tak for tippet. Jeg vil checke ACP.

I mellemtiden fandt jeg denne artikel: Detecting Exoplanets by Gravitational Microlensing using a Small Telescope

Her nævner de “The Sky V5” og “Maxim DL”.

Der er tilsyneladende ingen samkøring på kontrolniveau, og det lader til at grænsefladen er udveksling af målkoordinater og de resulterende billeder.

Mvh Søren

2mas
          Deltager
            • Nova

Jeg har ikke brugt The sky på noget særligt avanceret niveau, så her må jeg være dig svar skyldigt. Men Maxim DL kan også styre det hele, dog ikke fuldautomatisk, som ACP kan. Så skal man selv bygge et interface, der tager højde for de forskellige værdier, som forskellige setups har. Men det burde vel også være muligt, gennem de API’er som programmerne bruger.

Ellers kunne du også kaste dig ud i noget linux open source. Prøv evt at kigge lidt her: Talon

swr
              • Giant

Hej Thomas,

Jeg kikkede lidt på Talon som ser lovende ud, men udviklingen er tilsyneladende gået i stå? Der er så vidt jeg kan se ikke kommet nogen opdateringer i de seneste år.

Til gengæld fandt jeg et program der hedder AudeLA, som også er oversat til dansk. 🙂

Det er også gratis og tilgængeligt i både en Windows og en Linux udgave, og det lader til at være et aktivt program med mange funktioner og en stor brugergruppe i Frankrig. Dog har jeg ikke fundet noget om plate-solving, men alt andet skulle så vidt jeg kan vurdere være dækket ind.

Er der nogen her der har kendskab til programmet?

Mvh Søren

pur
              Deltager
                • Giant

Der findes også et andet alternativ i stil med ACP som er gratis – Max pilote

Vh
                Henrik

morten
                Deltager
                  • Super Nova

Hvorfor ikke bare have en PC ved teleskopet og så styre den med teamviewer fra en tablet inde i sengen, det fungerer perfekt.

holm
                  Deltager
                    • Super Giant

Ja, det vil jeg da også sige – kører fint her…

Anonym
                      • Nova

SWR wrote: Dog har jeg ikke fundet noget om plate-solving, men alt andet skulle så vidt jeg kan vurdere være dækket ind.

Du kan prøve astro tortilla:

http://sourceforge.net/p/astrotortilla/home/Home/

Der er eller vil blive en slags support for det i BackyardEOS hvis du bruger Canon…

swr
                        • Giant

Det er en god idé med en computer ved teleskopet, og det er også det jeg har overvejet. En af mulighederne er at bruge en lille Odroid-U2 jeg har liggende. Den kunne fast monteres på tubus med DC strømforsyning fra monteringen. De 3,5W den afsætter kunne køles med tubus, så man samtidig får en svag anti-dug funktion.

En anden mulighed er at bruge en skærm med indbygget PC jeg har stående. Den kan køre Windows, hvor den lille Odroid kun kan køre Android eller Linux. Med skærmen kunne man montere den således at den var foran teleskopet i parkeret position. På den måde kunne man samtidig tage darks med sort skærm og flats med hvid skærm.

Tak for tippet med Astro Tortilla. Smile

Hvilken software bruger du til at automatisere teleskopet med?

Anonym
                          • Nova

Jeg bruger en gammel laptop med XP ved teleskopet som jeg kører remote desktop til. Laptoppen fik jeg gratis Wink

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Software til et nyt robotobservatorie' er lukket for nye svar.