Software til billedbehandling

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Software til billedbehandling

• Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af nahilas. This post has been viewed 300 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

nfoldager
    Deltager
      • Planet

Jeg var egentlig til sinds at anskaffe mig Photoshop efter mange år med Paintshop.

Men nu er man – forståeligt nok for firmaet – gået over til abonnementsordninger. Minimum 92,50 kr/md. Det er altså 1.110 kr om året. Og – for de regnesvage – 5.500 kr for bare 5 år, som må kunne være et programs levetid, inkl. gratis opdateringer.

Det er godt nok mange penge, hvis man ikke er professionel fotograf eller meget seriøs hobbyist.

Hvilke alternativer til Photoshop bruger I forskellige?

Mvh

Niels Foldager

norup
      Deltager
        • Super Giant

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Du kan få en fuld version af PhotoShop CS2, se denne tråd:

Tråd

/Rudi B. Rasmussen

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Rudi,

det er en gammel gaaaamel version af PhotoShop, men den virker og er gratis.

Niels,

Hvorfor vil du skifte væk fra Paint Shop Pro ?

Jeg overvejer netop at købe nyeste PSP pga af PhotoShops abonnementsordning.

Jeg er aldrig blevet venner med Gimp, men Darktable kender jeg ikke.

Den må jeg prøve, tak for tip Anton

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Og en hjælp til dem, der som jeg ikke kører Linux, så har de lige frigivet en pre-alpha version af DarkTable.

Du kan hente den her

(Peter’s post)

nfoldager
              Deltager
                • Planet

Lars,

Det har jeg ikke noget rationelt argument for. Kun oplevede jeg forrige PSP som kun forbedret med noget lir (billedrammer etc) hvor den tidligere (tidligt) var forud for andre programmer; og især til prisen. Så forestillede jeg mig, at Photoshop var fulgt med udviklingen.

Men det kan da godt være, jeg skal fortsætte med PSP.

Abonnement skræmmer mig i hvert fald væk.

Hvad er din erfaring? Og hvad er prisen på PSP i dag?

Mvh

Niels

tom.a
                Deltager
                  • Super Giant

Der er også RawTherapee

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                  Min blog http://grib-stjernerne.dk/

nahilas
                  Deltager
                    • Giant

Kan meget meget varmt anbefale PixInsight. Det er dedikeret software til behandling af astrophotos, og der er masser af super gode tutorials derude. Jeg har blandt andet lært at udføre alle trin i stackingen selv, i stedet for at bruge standardindstillingerne i deep sky stacker. Det synes jeg personligt har betydet rigtigt meget for kvaliteten af min billedebehandling.

Det koster 2300,-. Men så er der også lifetime support og gratis opdateringer.

Edit: Der er i øvret en 45 dages full featured trial. Nahilas2017-09-06 19:16:22

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Software til billedbehandling' er lukket for nye svar.