Software til astrofoto

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Software til astrofoto

• Dette emne har 13 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 268 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

neder
    Deltager
      • Main Sequence

Findes der noget software som er beregnet til astrofoto?
      Jeg tænker på redigering af kontrast, lys mm.

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Masser – AstroArt, MaxImDL, CCDSoft, Nebulosity, Iris, bare lige for at nævne nogle få.

Bjørn Sandåker
        Deltager
          • Neutron star

Hvordan er Astroart til bildebehandling? Er det lagt opp til steg-for-steg hjelp for nybegynnere der? Det ser ut til at de fleste bruker Photoshop, men vi som ikke har erfaring med bildebehandling av astrofotos kan vel like godt begynne med Astroart eller noe annet? Photoshop koster jo dessuten mer.

Mvh,
          Bjørn

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Astro Art, der ved jeg ikke lige hvad jeg skal sige – Har ikke kikket i manualen endnu, men har prøvet at behandle et billede i det. Og det var faktisk ganske nemt, selv om filtre funker anderledes end jeg er vant til. Men du kommer ikke uden om at bruge et “rigtigt” billede program til det sidste, og om det så er PhotoShop eller TheGimp er entenlig lige meget.

Jeg ved at Mogens Z bruger det meget, måske han vil fortælle lidt om hans brug af det.

Det eneste program jeg sådan lige kender, hvor de har en Step-By-Step med er nok CCDStack.

Men ingen af Astro programmerne er helt velegnet til at gå fra Rå til færdig! Men flere af dem kommer dog tæt på.

Hvad bruger du af programmer nu? Eller rettere, bruger du nogle?

Her tænker jeg på:

Hvad optager du med.

HVad behanlder du med.

Hvilket udstyr bruger du, altså kamera?

holm
            Deltager
              • Super Giant

Det kunne faktisk være rigtig interessant for os nybegyndere – ihvertfald mig – hvis der var en som gad uploade en række billeder fra RAW -> “færdig” billede…Simpelthen step by step; her er det RAW billede, nu gør jeg sådan fordi jeg gerne vil derhen og nu ser det sådan ud….osv….

De billeder jeg tager er ivertfald milevidt fra meget af det man ser herinde….

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Uha, det tager meget lang tid at lave sådan en tur. Tænk på vi tit bruger et par timer på at arbjede med data. Skal man så også lave det andet… Det tror jeg at hvis der er nogle der gør, så vil det være noget der koster penge.. Ala de DVD’ere der findes fra USA.

holm
                Deltager
                  • Super Giant

Nå, men det kunne da også være en mulighed – hvad og hvordan..??

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Jeg har lavet noget der viser hvordan jeg gør i MaxIm, det vil kunne overføres til mange andre programmer. Da de fleste ting jo hedder det samme.

Bjørn Sandåker
                    Deltager
                      • Neutron star

MStauning wrote: Men du kommer ikke uden om at bruge et “rigtigt” billede program til det sidste, og om det så er PhotoShop eller TheGimp er entenlig lige meget.

Gimp har jeg. Som Linux-bruker er det det man oftest får i hendene. Men jeg har ikke prøvd det til slik bildebehandling vi snakker om her, kun enkle ting som beskjæring, sette sammen to bilder til ett, o.l.

MStauning wrote: Men ingen af Astro programmerne er helt velegnet til at gå fra Rå til færdig! Men flere af dem kommer dog tæt på.

Ok. Da må man ha mer enn bare ett program.

MStauning wrote: Hvad bruger du af programmer nu? Eller rettere, bruger du nogle?

Nei, jeg har ikke begynt med det ennå. Men jeg håper å anskaffe egnet utstyr snart. 🙂

Mvh,
                      Bjørn

Mogens Zachariasen
                      Deltager
                        • Super Giant

Til dem som er interesserede i AstroArt 4.0, men som ikke rigtig ved om det er det rigtige program:

Prøv at downloade demoversionen.

Kan hentes her: http://www.msb-astroart.com/down_en.htm
                        Har de fleste funktioner, inkl. kamerakontrol.

Oplysninger om AstroArt 4.0 kan ser her:

Michael Stauning skrev:
                        Men ingen af Astro programmerne er helt velegnet til at gå fra Rå til færdig! Men flere af dem kommer dog tæt på.

Det er nok rigtigt. Meget avancerede funktioner kræver specielle foto-billedbehandlings programmer. Photoshop eller…..

Mvh

Mogens

(I seng kl. 04.30 efter en flot nat :o)

Mvh
                        Mogens

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Oki så ville jeg hente nogle RAW’s og begynde at lege med.

Hvis du bruger Linux vil der være et mere begrænset udvalg af købe programmer, men mange freeware – Som dog ikke understøtter vildt mange kameras.

Du vil kunne hente nogle RAW’s fra min server: http://www.flight.dk/astro/upload/Michael_Stauning/

Men det du nok vil få mest ud af er at hente M82 med darks, bias og flats fra mit kursus:

Du skal bruge Masters, og Lights.

Hvis din plan er DSLR, så vil der være en smule forskel i filformatet – Og forskellen mellem OneShootColor og Mono.

Bjørn Sandåker
                          Deltager
                            • Neutron star

Takk for råd og linker, både Michael og Mogens!

Michael, jeg er en Linux-bruker til daglig, men jeg har Windows XP også. Faktisk kjører jeg den i et vindu på min Linux desktop. Så jeg er forberedt på å bruke Windows-programmer som f.eks. AstroArt til denne hobbyen. Det hadde vært artig om man kunne bruke bare Linux-programmer, men det tror jeg kan bli vanskelig å finne på dette området.

Takker for forslaget om å prøve seg frem på et av dine bilder. Det skal jeg sannelig gjøre. Ingen grunn til å vente til jeg får mitt eget utstyr da, så det er et flott tilbud du har der!

Når det gjelder hva jeg har tenkt å investere i av fotografisk utstyr, så hadde jeg tenkt å begynne med et CCD-videokamera som heter Gstar-EX med en videograbber for PC. Etter hvert får jeg se om jeg også får råd til Qcam 9. I dag har jeg kun et digitalt kompaktkamera, som egentlig ikke er egnet til astrofoto.

Mvh,
                            Bjørn

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Hvis du anskaffer en Videograbber som understøttes i Linux, har du fuldt ud mulighed for at holde dig til Linux.

Qcam9 ved jeg ikke om der laves Linux drivere til, men det er jo muligt at forhøre sig hos enten Henrik Q eller Tom der laver Qcam driverne.

Hans side er her: http://www.astrosoft.be/

Sig endelig til hvis du vil have flere, når du er blevet træt af at lege med M81 😉

Du kan se hvad jeg kan få ud af de samme billeder her:

Der står også hvor, hvornår og hvordan de er optaget.

Bjørn Sandåker
                              Deltager
                                • Neutron star

Ja, jeg skal si fra når jeg er ferdig med M81. Men ikke hold pusten mens du venter, da det kan bli en stund til. LOL

Takk for flere linker også.

Ang. Linux/Windows er det viktigste for meg at programvaren virker. Jeg har tenkt å dedikere en PC til bare slike programmer. Antagelig en gammel brukt bærbar PC eller en av de nye små og billige nett-PC-ene. Jeg synes Linux er enklere å jobbe med, men det er ikke et must.

Mvh,
                                Bjørn

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Software til astrofoto' er lukket for nye svar.