Søger teleskop

Fora ASTRO-FORUM KØB & SALG, FORHANDLERNYT Søger teleskop

• Dette emne har 11 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 8 måneder siden af Adraa Adraa Lefeldt Rezaei Ayoub. This post has been viewed 903 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

Adraa Adraa Lefeldt Rezaei Ayoub
    Deltager
      • Asteroid

Hej,

Jeg begynder så småt med astro-studier efter sommer og kunne godt tænke mig et teleskop der kan observere planeter og evt. nogle galakser.
      Nogle der ligger inde med noget godt til rimelige su-venlige priser?

Vh.
      Adraa

Erland
      Deltager
        • Planet

Hej Adraa.

Der er masser af muligheder, så jeg vil da gerne lige spørge lidt ind til et par ting….
        Det vigtigste(prisen)… Hvad er dit budget? Og der tænker jeg ikke kun på selve teleskopet, men også det tilbehør der uungåendeligt følger med.
        Har du gjort dig nogen erfaringer med nogle teleskoper, så du måske har en idé om hvilken type du gerne vil have?
        Skal den gerne være computerstyret?

Andre har nok flere spørgsmål, men det var lige det jeg tænkte på.

Hilsen Erland

Erland Kruse Hansen
        Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo

ASTRONOMI FOR ALLE - En facebookgruppe for alle astronomiinteresserede!

Deltager
          • Asteroid

Hej Erland,

Jeg er ret ny i det her og kender ikke til detaljerne, så jeg er glad for at du bringer konkrete ting op. Jeg ved jeg skal bruge nogle filtre og et stativ. Alt inkl. vil jeg nok bruge 2500 kr. Jeg vil dog helst starte lidt lavere, netop så jeg får dannet mig nogle erfaringer i praksis og efterfølgende måske ved, hvad jeg præcist ønsker.
          Computerstyring er ikke nødvendigt.
          Jeg har kigget lidt på en skywatcher explorer 130, men jeg må indrømme at jeg aldrig har stået med et teleskop før.

Vh.
          Adraa

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Hej Adraa

Jeg vil anbefale dette teleskop med montering:https://www.firstlightoptics.com/sky-watcher-az-gti-wifi/sky-watcher-explorer-130ps-az-gti.html
            Jeg har selv lige investeret i monteringen og den er genial! Især appen imponerer gå evt. på youtube

hilsen Claus

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Det er også vigtigt at du kan bringe teleskopet ud i mørket, hvis du vil se svage ting som galakser

Claus

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Du får lige et youtube link der viser at montereingen også kan køre som en “tysk” montering:

Claus

clauskaf
                Deltager
                  • Nova

Se hele indslaget fra starten

Erland
                  Deltager
                    • Planet

Hvis du aldrig har stået med et teleskop før, så vil jeg opfordre dig til at prøve det før du investerer!
                    Der er masser af amatørastronomer i hele landet, og mange vil nok hellere end gerne dele ud af deres erfaringer.
                    Hvis du bor i nærheden af København, så er du velkommen hos mig. Jeg har både et lidt større computerstyret teleskop og et mindre ‘oldschool’ teleskop.

Nu ved jeg godt at du har skrevet at computerstyring ikke er nødvendigt. Jeg vil dog påpege at jeg synes at computerstyring er lykken! Du skal huske at det gør at objektet som man kigger på, bliver fulgt at teleskopet. Med et ‘manuel’ teleskop, skal du selv tracke objektet.
                    Jeg har et forslag som næsten holder sig inden for din prisramme(dog ikke helt.. beklager), men bare for at vise at det godt kan lade sig gøre.
                    https://www.astroshop.eu/telescopes/meade-telescope-n-114-1000-starnavigator-114-ng-az-goto/p,54318

Erland

Erland Kruse Hansen
                    Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo

ASTRONOMI FOR ALLE - En facebookgruppe for alle astronomiinteresserede!

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

Og her er endnu et forslag: https://www.astroshop.eu/telescopes/skywatcher-maksutov-telescope-mc-102-1300-skymax-102-az-eq-avant/p,56249
                      Og her på den omtalte superlækre opstilling:https://www.astroshop.eu/telescopes/skywatcher-maksutov-telescope-mc-102-1300-skymax-102-az-gti-goto-wifi/p,55181
                      Og jeg vil give Erland ret du bliver SÅ glad for et teleskop der selv tracker
                      Claus

clauskaf
                      Deltager
                        • Nova

Jeg ville heller ikke være ked af at kigge på den anden side af kanalen(lidt endnu):https://www.firstlightoptics.com/sky-watcher-az-gti-wifi.html

jonas.c
                        Deltager
                          • Super Giant

Hej Adraa,

Du nämner kostnad ca. DKK 2500:-.
                          I så fall måste jag rekommendera detta teleskop: Explorer 130P SynScan AZ GOTO 130mm (5.1″). Observera att priset 3060:- är i SEK, vilket motsvarar ca. DKK 2500:-.
                          Du hittar det prissänkt på denna sida: https://www.stjarnhusetonline.se/bargain-zone.html

Som jag ser det ett ultimat nybörjarteleskop MED GoTo!

Företaget finns i Kivik, Skåne, Sverige men de sänder om du vill. Robert och Maria är dessutom jättetrevliga! (Robert pratar bara engelska men Maria är från Skåne).

/Jonas

Deltager
                            • Asteroid

Mange tak for alle jeres gode inputs. Det er til stor gavn og hjælper mig forhåbentlig snart til mål.

Vh.
                            Adraa

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.