So…What's going on…?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI So…What's going on…?

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af outlook. This post has been viewed 356 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Denne dejlige pinse morgen tilbragte jeg lige uden for min dør med PST’en Solen i en ret lav højde. Og hvilket syn, da jeg først havde fokuseret og dernæst tunet ind på den. Denne morgen havde jeg en af de bedste sessioner med Skywatcher’s 6 mm med den “omvendte” linse i bunden.

Jeg var i stand til at se selve Chromosfæren som det yderst tynde lag ved randen og syd for den aktive region i 2. kvadrant udgik der en ildsøjle som tiltog i længden. Dernæst bredte den sig ud som en vifte som om den mødte en “jetvind” over laget. Til sidst mistede “skyen” så kontakten med søjlen der forsvandt. Tilbage hang resten så over laget.

Da jeg først havde tunet ind var den aktive region også synlig der så ud som et snedækket krater med en filament i nærheden. Ved randen på hver side af den nordlige pol er der en prom’s og ved den sydlige pol en pilespidsformet prom’s der er meget synlig.

På den vestlige sol var der en trælignende prom’s som så som minutterne gik bøjede mere og mere af i sydlig retning og dannede en bro; en loop var dannet. Således skete der hele tiden noget og alt dette skete inden for en time denne morgen. Fortsat god Pinse!

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'So…What's going on…?' er lukket for nye svar.