SN2009dd og flere

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER SN2009dd og flere

• Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 115 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

mhansen
    Deltager
      • Nova

I går var Lars Malmgren så venlig at gøre opmærksom på en ny supernova i galaksen NGC4088. Det skulle selvfølgelig forsøges fanget og her er resultatet.

Først et stort billede.

Her kan man se SN2007dd ligge ret tæt på kernen og det kan i grunden være svært at se. Dog kan man fornemme, at det virker som om at kernen er forskudt mod højre.

Her er et closeup, hvor jeg også har inverteret farverne, for at forsøge at tydelige supernovaen.

Her er det lidt lettere at se (synes jeg) at kernens lysstyrke virker forskudt mod den ene side.

Her er endnu en forstørrelse.

Billederne er sammensat af 12 x 300 sekunders subs, hvor der kun er fratrukket bias. De er stacket med SD Mask og der er givet en gang DDP, undtagen det farve inverterede billede.

Hvis der er nogle herinde som ligger inde med tidligere billeder af NGC4088, så kunne det være spændende at lave en sammenligning. Og ellers, så skal jeg tage et komparativt billede om en måneds tid.

Det blev også til et par skud af Virgo hoben. Nærmere betegnet fik jeg skudt NGC4440 og omegnen, hvad det lille synsfelt M7C’eren nu tillader.

Billedet er sammensat af 11 x 15 minutters subs og en enkelt 30 minutters sub, hvor jeg dog tog 30 minutter sub’en mere for at teste guiden. Udover de 3 “store” synlige galakser, synes jeg god man kan fornemme enkelte små baggrundsgalakser. Men jeg må dog indrømme, at selvom der ikke er vildt meget lys her lidt ude for Vordingborg, så trækker den dog noget baggrundsstøj med ind.

Det er min plan at fortsætte med at kortlægge området omkring Virgo og forhåbentlig, med tiden, kunne sammensætte det til en større mosaic.

Billedet er kun fratrukket bias og stacket med SD Mask.

Jeg viser lige guidetesten er. En enkelt 30 minutters optagelse.

Her kan man desværre se lidt af støjen, men en del af det skyldes også at MaxIm har lidt problemer med at få farverne rigtige. AstroArt har ikke helt sammen problemer.

Det skal siges i den forbindelse, at jeg kun har opstillet med polskopet. Altså ingen PEMPro, polalignmax eller alm. drifalignment.

Alt i alt en rigtig god aften.

MHansen2009-04-19 19:14:52

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Har desværre ikke noget liggende af den galakse… Men flot guide test, 30min er skitsme lang tid, så kommer der ikke mange frames i kassen på en nat 🙂

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Michael – Den er da god. Trods dine MaxIm problemmer, som vi lige mangler nogle svar på. Tjek dine PM’s.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'SN2009dd og flere' er lukket for nye svar.