Hej
Jeg glemte helt at fortælle, at jeg i går fik set supernovaen i NGC 2655 med min 63mm Zeiss Telemator. Egentlig var det blevet overskyet, da jeg tegnede M1, men bedst som jeg lige havde fået sat mine okularer ind, klarede det op igen. Da min Telemator stadig stod udenfor, hentede jeg straks okularerne og fandt snart NGC 2655 ved at hoppe nordpå fra M81. Vel fremme ved NGC 2655 øgede jeg forstørrelsen fra 26x til 84x og begyndte at studere NGC 2655 for at se efter supernovaen. Der kom selvfølgelig prompte skyer… Efter nogen tids grundig studeren kom der et særlig klart hul i skyerne og nu kunne jeg se SN 2011B ret tydeligt flere gange og holde den stabilt i flere sekunder, så observationen er 100% sikker. Det er den anden supernova, jeg har set med en 63mm Zeiss, den første var den i NGC 2403 for en del år siden. Denne er dog langt fjernere, 88 millioner lysår borte, og klart den fjerneste supernova jeg har set og suverænt den fjerneste enkeltstjerne jeg har set med en 60mm. Jeg spekulerer faktisk på, om det er den fjerneste supernova der er set med en 60mm… Min ven Patrick fra Californien har ligeledes set den med en 60mm.
Thomas, Bornholm