› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Smart Solsøger set ved Starparty
- Dette emne har 9 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 725 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. januar 2015 kl. 09:41 #127595
RudiDeltager- Neutron star
Jeg så denne smarte Sol søger ved Starparty 2014, hvem var det nu der havde lavet den. Så vidt jeg husker en med sixpence og fra den “fejle side a æ fywer” som vi siger i Thyborøn
Men den snarlig kommende Sol formørkelse ville jeg selv snedkerere en, så er det muligt at få oplyst dimensioner på dimsen? Fokal længde, pinhold diameter, indvendig diameter. Evt en lille tegning.
Edit: bare dimensioner på selve søgeren, sko og holder finder jeg selv ud af
rudibr 2015-01-24 09:05:38 /Rudi B. Rasmussen
23. januar 2015 kl. 18:48 #127629
troels- Planet
Hej Rudi
Jeg så også den smukke lille søger og fik kriblen i fingrene.Nu
har jeg ikke nogen drejebænk, så jeg tænkte, at der måske lå noget i en
rodekasse, der kunne bruges. Og vupti – med lidt kreativitet – blev et
rør til Codimagnyl brusetabletter forfremmet til solsøger:Et lille hul, som lyset kan komme ind af. NB: Hullet er ikke så stort, som det ser ud på billedet, fordi jeg har farvet hullet sort indvendigt med en tuschpen.
Og et rundt stykke halvgennemsigtigt plast med et indridset kors holdt på plads af et lille stykke alurør, der tilfældigvis lige passede.
Dimensionerne er ikke så afgørende. Der er ikke nogen brændvidde, da der ikke er nogen billeddannende optik. Men størrelsesforholdene er selvfølgelig ikke helt lige meget. Hvis røret gøres for kort, bliver sigtelinien upræcis. Pletten flytter sig kun en lille smule, når retningen ændres. Hvis røret gøres for langt, bliver sigtelinien meget præcis, men det bliver også sværere overhovedet at få lyspletten til at ramme indenfor skiven, når man starter.
Tilsvarende kan man overveje hullets størrelse: Hvis det er for lille, bliver lyspletten meget svag og tilmed ulden i kanterne på grund af diffraktion (lysbrydning langs hullets kant). Et større hul giver en tydeligere lysplet med skarpere kanter, men den skal heller ikke være så stor, at det kræver øjemål at finde plettens centrum. Jeg synes 1½-2 mm er OK.
Hvis røret er blankt indvendigt, kan man få nogen forvirrende billeder, når solpletten kastes tilbage fra rørets indvendige side. Jeg har lagt et stykke sort papir sammenrullet indvendigt i røret for at stoppe reflekser.
Opgaven kan løses på mange måder. Jeg kan kun anbefale, at du laver nogen forsøg og prøver dig frem. Udseendet betyder selvfølgelig også noget. Og et stykke hånddrejet solsøger er overlækkert. Jeg nøjes med at male mit Codimagnylrør ved lejlighed. Genbrug har sin egen charme.
Troels
23. januar 2015 kl. 19:06 #127630
astrojensenDeltager- Neutron star
Hvorfor bruger i ikke bare skyggen fra teleskopet til at sigte med?
Thomas, Bornholm
23. januar 2015 kl. 23:33 #127640
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Troels,
+10 for kreativitet
Meget fixs at bruge et rør fra brusetabeletter, godt tænkt !24. januar 2015 kl. 00:23 #127642
Tak Troels. Håber ikke royalties er for høje, for den kopierer jeg en af dagene
/Rudi B. Rasmussen
9. august 2015 kl. 15:23 #135344
Astrojensen wrote: Hvorfor bruger i ikke bare skyggen fra teleskopet til at sigte med?
Thomas, Bornholm
But off course Thomas, jeg bruger skyggen fra en af skruerne:
/Rudi B. Rasmussen
9. august 2015 kl. 16:03 #135348
troels- Planet
Flot Rudi, (eller heldigt?) at kærven lige flugter med retningen.
Thomas, når jeg tænker på en af dine lange refraktorer på EQ opstilling, kan jeg følge dig.
Men når jeg kigger på den uldne skygge på græsset af min Dobson, hvor tubus er spændt op i en firkantet kasse, som ikke er så lang, så synes jeg egentlig ikke, det er så nemt at nøjes med at justere efter skyggen.
Men med øvelse kan det sikkert lade sig gøre.Men som man siger: Mennesker skyer ingen anstrengelser for deres egen mageligheds skyld.
Troels9. august 2015 kl. 16:16 #135350
clauskafDeltager- Nova
Hvis I har en rødpunksøger på kikkerten, så sæt en formørkelsesbrille FORAN den og vupti, så hat I både en sol og en rød plet
Hilsen Claus
9. august 2015 kl. 16:26 #135352
He Troels. det er bare held, men det gør jo ingen forskel, skyggen skal blot være i midten samt have ca samme højde som hovedet på skruet, og voila – Solen er lige i bullseye
God ide Claus, jeg har jo en rød punkte søger, så, nu ærger jeg mig over at jeg smed resterne af baader solfilmen ud
/Rudi B. Rasmussen
10. august 2015 kl. 12:04 #135392
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Den med pillehylstret er fin – og skulle opgaven give anledning til
hovedpine, så har man pillerne lige ved hånden
I øvrigt er Solen jo ikke så svær at stille ind på, man bruger blot
skyggen som tubus kaster til at rette ind efter.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Smart Solsøger set ved Starparty' er lukket for nye svar.