› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Slut med store Dobson'er ?
- Dette emne har 11 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 1 måned siden af astrojensen. This post has been viewed 238 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. januar 2017 kl. 12:07 #156271
flemovDeltager- Giant
Godt nyt for det visuelt observerende segment:
Teleskop med indbygget forstærkning
Det lyder da meget godt, man slipper for at bøvle med store Dobson’er
og lign – og kan endda se i farver – yes !
Mvh.
Flemming
Flemming R. Ovesen.
TOC observatory
https://tocobs.org6. januar 2017 kl. 12:41 #156272
RudiDeltager- Neutron star
… og det er ikke engang 1. april …
/Rudi B. Rasmussen
6. januar 2017 kl. 12:42 #156273
allan_dystrupDeltager- Nova
Det er principielt samme teknik, som mange har anvendt de senere år med såkaldt EAA (Elektronisk Assisteret Astronomi), ved brug af en ccd/cmos og en lcd skærm, evt i kombination med “live” stacking på tablet/pc. (Se fx. ->denne obs. rapport<-
)
Det bliver uden tvivl mere udbredt efterhånden som urbaniseringen breder sig, og nattehimlen i stigende omfang “forurenes” af kunstigt lys.
Ideen med at integrere EAA i selve teleskopet er oplagt, og det bliver interessant at se, hvordan det marked udvikler sig.
Allan
Allan_Dystrup 2017-01-06 13:44:57 6. januar 2017 kl. 13:03 #156274
astrojensenDeltager- Neutron star
Ja, men hvordan i alverden har de lavet det, så man både kan bruge det som almindeligt okular og med forstærkning? Det kan jeg ikke regne ud.
Thomas, Bornholm
6. januar 2017 kl. 13:14 #156275
lindhardDeltager- Super Nova
flemov wrote: Godt nyt for det visuelt observerende segment:
Teleskop med indbygget forstærkning
Det lyder da meget godt, man slipper for at bøvle med store Dobson’er
og lign – og kan endda se i farver – yes !
Mvh.
Flemming
Det er i hvert fald nok begyndelsen på slutningen for den klassiske (ægte) visuelle observation – dvs. uden andre hjælpemidler end linserne.
Men det lyder spændende. Hvis det virker, skal det nok slå igennem.
Men disse teleskoper er vel underlagt de samme fysiske regler som de nuværende, altså at en 16″ vil have bedre opløsning end en 3″?
mvh
Lars6. januar 2017 kl. 14:34 #156278
outlookDeltager- Super Nova
Yderst interessant bliver det først, hvis vi kan købe det integrerede element som et slags okular og dermed kunne bruge sit eget teleskop. Men
i øvrigt et meget lovende produkt.
Det er heldigvis ikke blot en Image Intensifier som giver et grønt nærmest statisk billede, men altså et kamera der har korte eksponeringer og akkumulerer disse til et billede i farver.
Så helt live bliver det ikke, men et spørgsmål om sekunder fx 10 sekunder. Det betyder så også, at man skal kunne følge objektet og dermed er en motoriseret montering nødvendig. Ser frem til rapporter.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting6. januar 2017 kl. 14:36 #156279
RudiDeltager- Neutron star
Ja, det er meget spændende. Mon ikke der er en lille computer indbygget der aligner og stacker billederne?
/Rudi B. Rasmussen
6. januar 2017 kl. 14:40 #156280
allan_dystrupDeltager- Nova
Astrojensen wrote: Ja, men hvordan i alverden har de lavet det, så man både kan bruge det som almindeligt okular og med forstærkning? Det kan jeg ikke regne ud.
Desværre skrver de INTET konkret om teknikken i deres info-materiale, men mon ikke der er et flip-spejl indbygget i refraktoren, som kan skifte lyskeglen mellem (1) direkte til okularet, og (2) via ccd forstærkning, summation og projektion til okularet.
Jeg kunne også godt tænke mig at se et “blueprint” (engineering design) af teleskopet, samt specs. for opløsningsevne, lysfølsomhed etc. Men det kommer jo nok, når de har lanceret og demo’et teleskopet.
Integration af auto-tracking med felt-genkendelse og display af navne/data for objekterne er også banebrydende. Vi får se hvordan det virker i praksis. Personligt er det ikke den del af produktet, jeg selv finder mest interessant, men som “entry level” eller fortorvsastronomi funktionalitet er det jo genialt — hvis det spiller.
8. januar 2017 kl. 14:33 #156350
flemovDeltager- Giant
Her har vi jo et tydeligt eksempel på hvordan den teknologiske
udvikling pludselig kan tage et spring, fordi der een der får en ide
til at udnytte de muligheder, der åbner sig med den hastige udvikling
indenfor processorer og sensorer o.s.v.
Det bliver spændende at se hvordan det går med EVscope
Mvh.
Flemming
Flemming R. Ovesen.
TOC observatory
https://tocobs.org8. januar 2017 kl. 16:38 #156358
norupDeltager- Super Giant
Astrojensen wrote: Ja, men hvordan i alverden har de lavet det, så man både kan bruge det som almindeligt okular og med forstærkning? Det kan jeg ikke regne ud.
Det kunne f.eks. gøres ret enkelt ved at have to cube-beamsplittere permanent inde i beamet. Er f-forholdet tilpas langsomt, tilføjer de ikke nævneværdig sfærisk aberration. Den første er før fokus og sender en del af lyset videre til detektoren måske 50%T/50%R, alt efter temperament.Den sidste er i okularet og kombinerer teleskopfokus med et display. Displayet kan være lysstærkt, så denne kan f.eks. være 90%T/10%R.
[/IMG”> )
http://stjerneskud.info/images/livelayout.jpg(Hvorfor har jeg ikke lov at indsætte billeder?
)
EDIT:
Jeg tillod mig lige at sætte billedet ind
Torben Taustrup 2017-01-09 14:00:44 8. januar 2017 kl. 16:44 #156360
outlookDeltager- Super Nova
Ja, sådan kan det gøres.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting8. januar 2017 kl. 16:56 #156361
astrojensenDeltager- Neutron star
Det har jeg selv tænkt på, men det ville være en temmelig åndssvag metode, der visuelt ville handicappe teleskopet så meget, at man ligeså godt kunne gøre det 100% elektronisk.
Nå, mysteriet bliver nok opklaret en gang.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Slut med store Dobson'er ?' er lukket for nye svar.