sliding dovetail?

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER sliding dovetail?

• Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 10 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 297 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hej!

Jeg har fået monteret et alt for stort teleskop i mit lille observatorie, så jeg får brug for at kunne flytte newtonen frem og tilbage på monteringen. Det er lidt irriterende at skulle løsne tube-ringene og det gør også at jeg ikke kan monter en tube-rotator. Det er også besværligt at løsne dovetailen på eq6 og glide den frem og tilbage.

Findes der en snedig måde at få tubus til at kunne flyttes let frem og tilbage? Eller måske en dims man kan købe som muliggør dette?

Det er en 10″ f4.7 newton der er tale om…

Mvh

Søren

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

løsne dovetailen på eq6 og glide den frem og tilbage.

Dette er mig bekendt den eneste metode, bortset fra at løsne tubusringene. Hvis problemet er, at opnå balance i forskellige stillinger, så monter en skydevægt.

Thomas, Bornholm

Anonym
          • Nova

Astrojensen wrote: Dette er mig bekendt den eneste metode, bortset fra at løsne tubusringene. Hvis problemet er, at opnå balance i forskellige stillinger, så monter en skydevægt.

Ja, men det kunne jo være man kunne lave noget snedigt så det var lettere at gøre. De to skruer man spænder ind i dovetail’en er ret gode til at “låse”, så man skal præsse teleskopet ind imod siden uden skruer hvis det skal kunne glide uden at man skruer skruerne helt ud. Jeg ved at sådan noget “balanceren” og skubben med en tung tubus vil være irreterende når man står i -10 grader C med frosne fingre og gerne vil ind i seng LOL

Problemet er at når teleskopet skal “parkeres” og observatoriet lukkes, så skal tubus være ca midt på monteringen, hvorimod når man observere skal den være ret langt fremme for ikke at støde ind i observatoriet (som var dimensioneret efter en LXD75 med 8″ f/4, men nu har fået en EQ6 med 10″ f/4.7 !).

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

madsen wrote: Ja, men det kunne jo være man kunne lave noget snedigt så det var lettere at gøre. De to skruer man spænder ind i dovetail’en er ret gode til at “låse”, så man skal præsse teleskopet ind imod siden uden skruer hvis det skal kunne glide uden at man skruer skruerne helt ud.

Nå, er det kun det, der er problemet. Du skal bare have en anden saddel til din montering, en der ikke presser med to skruer mod dovetail’en. Sådan en her, for eksempel:

billede fra ADM hjemmeside

De fås i forskellige størrelser og til forskellige monteringer. ADM laver en, der passer til EQ-6 og som kan tage både Vixen og Losmandy dovetails.

Thomas, Bornholm

Anonym
              • Nova

Super Smile

Næste spørgsmål er så om det kan gøres billigere selv LOL

edbbob
              Deltager
                • Super Nova

Hvis du regner på materialeprisen, kan du sikkert gøre det billigere selv (hvis du har en CNC fræser i forvejen), men når du så lægger din egen timeløn oveni, tror jeg det er billigere (og nemmere) med en færdig klemme fra ADM.

Jeg købte en tilsvarende Vixen klemme fra TS, men fordi skruen er lavet i aluminium, fik jeg ret hurtigt overspændt den, og dermed kværnet gevindet. Skal et være helt rigtigt, bør skruen være foret med et stålgevind. Det er mine Geoptik klemmer, men de har det til gengæld med at “bide sig fast”.

Vh

Morten

Anonym
                  • Nova

Jeg tænkte mere på om man med noget gaffatape, et lille stykke metal, en klat tyggummi m.m. kunne modificere standard-saddelen på EQ6’eren så den virkede ligesom ADM’en, ikke lave en helt fra bunden LOL

Lidt ligesom man kan lave en tube-rotator for under 100kr med et par spændebånd og en kabelskinne fra Bauhaus.

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Har lavet mine egne ADM skinner, nej, det kan ikke betale sig, gjorde det kun fordi de er dyre og kan bruge maskinerne på jobbet….

MEN måske noget kraftigt styring, ala gamle gardin stænger, bare i 3-4mm stål måske, så kan den glide og du skal bare lave noget lås/stop.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'sliding dovetail?' er lukket for nye svar.