Slibemaskine opstart

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Slibemaskine opstart

• Dette emne har 48 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af jens. This post has been viewed 2239 timesjacobsen. This post has been viewed 2239 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 49 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

I løbet af ugen fik jeg lavet pakninger til akslerne. De er til for at forhindre carborundumkorn fra at falde end i lejer og motorer.

Pakningerne er lavet af skum fra et liggeunderlag. Der er så skåret et lille hul, så akslerne slutter tæt.

Her ses en af akslerne igennem pakningen.

På underskålen limede jeg et par lag af liggeunderlaget på, for at lave en dobbelt barriere.

Nu må vi se hvordan liggeunderlaget klarer belastningen. Ellers er det hurtigt at skifte og jeg har masser tilbage…

mvh
      Jens

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Det begynder at ligne noget

Der skal vel være et afløb på underskålen?

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Så kom jeg lidt videre, mellem hæk klipperi og andet obligatorisk havearbejde.

Jeg har fået lavet den ene overarm, som skal styre tool’et. Jeg kalder den for tool-armen.

Den er lavet af et stykke aluminium, et hængsel, en 8 mm gevindstand og noget egetræsliste.

Der er ingen motor på armen, men den skal styre bevægelsen af værktøjet hen over spejlet. Der skal laves en pivot som armen kan trækkes frem og tilbage omkring, og der skal også laves en styretap hvor vægten som skal trykke ned på værktøjet, skal anbringes på. Placeringen af spidsen og dermed også centrum af værktøjets bane hen over spejlet, styres ved at skrue møtrikkerne på gevindstængerne længere ind eller ud. Der er ca 5 cm at give af, mere end rigeligt. Sædvanligvis bruges center over center hvis resultatet skal være sfærisk.

Ved siden af spidsen ses den stålbrik som skrues på bagsiden af værktøjet. I stålbrikken, som er 40×40 mm og 10 mm tyk, er der i midten lavet et pinolhul, som går ca 7 mm ned. Der er brugt et 6 mm pinolbor. Derved fås en kegleformet afslutning på hullet.

For enden af armen sidder der en styretap, lavet ud af et stykke 10 mm rustfri gevindstang. Jeg har drejet spidsen ned, og slebet en kuglefacon på spidsen.

Spidsen passer så ned i brikken..

Som sådan:

Nu må vi se hvordan brikken og spidsen klarer belastningen. Det er muligt at de bliver slidt op ret hurtigt, der er jo en del carborundum i miljøet..

mvh
          Jens

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

Et imponerende arbejde, du lægger i projektet. Jeg håber, at det hele virker efter planen til sidst.

Skal den så bare sættes i gang om morgenen, og så er der et færdigt spejl, når du kommer hjem fra arbejde?

mvh
            Lars

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Lars.

Nej, der skal nok tilses en del under arbejdet. Men det hårde, rutineprægede arbejde lader jeg forhåbentligt maskinen lave.

Paraboliseringen vil nok være håndarbejde, eller i det mindste delvist maskinarbejde. Jeg ved at nogen producenter paraboliserer på maskinen. Men man skal krybe før man kan gå.

mvh
              Jens

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Så fik jeg lavet det elektriske arbejde på slibemaskinen. Der er sat samledåser op, og motorkondensatorene er skruet fast på et lille vinkelbeslag.

Der er også lavet et beslag til opstramning af kilerem, det virker fint. Jeg bliver nok på sigt nødt til at sætte et stykke metal på som anlæg for skruen.

Elarbejdet er afsluttet med to kontakter, en til hver funktion. Den til venstre er til platformen, den til højre til overarmen.

Jeg har her til aften testet det, og søreme om ikke begge motorer løber rundt som planlagt. Endda den rigtige vej rundt.

Her ses motorkondensatoren til den lille motor.

Hvis alt går vel, håber jeg at kunne teste maskinen med glas i morgen aften. Dog som “fixed post” polermaskine. Overarmsfunktionen skal lige fintænkes lidt.

mvh
                Jens

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Flot arbejde Jens.

Hvad med indstilling af omdrejningshastighed på begge motorer??
                  Det tror jeg du kommer til at savne.

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Lars.

Tja, det kan være. Så må der en eller to VLT’er på. Men omdrejningstallet er valgt ud fra det som spejlslibemaskinen i Kolding kørte. Den var justerbar via et “milliongear” hvor en kilerem justeres mellem to remskiver. Den blev sjældent justeret i praksis. Så nu må vi se

Er iøvrigt lige ved at presse en polerlap til lidt test.

mvh
                    Jens

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Så fik jeg kørt lidt med maskinen i “fixed-post” mode.

Alt ser ud til at virke som det skal. Ingen motordele bliver varme, ingen underlige problemer.

Næsten for godt til at være sandt….

Her er et link til en lille film af maskinen i gang.

http://www.egeskovobs.dk/avi-files/slibemaskine1.mp4

Læg iøvrigt mærke til hvor stille maskinen er. Man kan høre fuglene kvidre i baggrunden.

Jens.Jacobsen2017-07-04 21:34:27

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

Cool😃

bjoerk.jensen.nova
                        Deltager
                          • Giant

Fugle kvidder forsvinder når du begynder at “slibe” 🙂

Clear Sky’s

Ps. det lyder godt alligevel, Jens.

viggo.t
                          Deltager
                            • Super Giant

Det ser fantastisk godt ud Jens. Nu slipper du for det helt grove arbejde, men maskinen skal vel passes som en baby alligevel.

Kan det ikke være en fordel med hensyn til slibehastigheden, at værktøjets omdrejningshastighed kan varieres i stedet for at dreje passivt ?

Mvh Viggo

Det reguleres måske med den anden motor.Viggo T2017-07-05 20:26:43

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Så fik jeg lavet et bevægelse af polerværktøjet.

Det er simpelthen en hulskive som trækkes rundt af den lille gearmotor. Der er så boret en række huller i skiven, som giver forskellige muligheder for størrelsen på radius og dermed armens udslag.

Rotationshastigheden af polerværktøjet er bestemt af periferihastigheden på spejlet nedenunder. Hvis spejl og tool er centreret, følges de ad. Der poleres ikke, da spejl og tool ikke bevæger sig i forhold til hinanden. Er de decentreret, bevæger de sig relativt i forhold til hinanden, præcist som vi ønsker. Derved opstår den bevægelse som giver poleringen.

Man kan sagtens slibe og polere kun med en bevægelse og decentreret tool. Men at give en ekstra bevægelse på overarmen, giver en større frihedsgrad og flere muligheder.

Her er et par videoer, en med kort radius og en med lang radius.

http://www.egeskovobs.dk/avi-files/slibemaskine3.mp4

http://www.egeskovobs.dk/avi-files/slibemaskine2.mp4

mvh
                              Jens

jakob.halskov
                              Deltager
                                • Planet

Det er fantastisk at se videoerne og alt det arbejde som er lagt i

alan
                                Deltager
                                  • Super Giant

Hej Jens

Nydeligt arbejde, – men de gange vi har talt om spejlslibemaskiner har du påpeget at det var vigtigt at de to motore ikke kørte med konstant hastighed, for hvis de gør det vil der opstå et mønster på spejlet. Bliver det ikke et problem med den konstruktion du har lavet her?

Mvh Alan

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 49 i alt)
                                • Emnet 'Slibemaskine opstart' er lukket for nye svar.