Slørtåken

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Slørtåken

• Dette emne har 9 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af Øystein. This post has been viewed 110 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

Øystein
    Deltager
      • Giant

Hei,

Jeg fikk benyttet en noenlunde klar himmel for et par uker siden til å fotografere Slørtåken. Jeg brukte TS Imaging Star 71 mm refraktor og et modifisert Canon Eos 1100d kamera. Øvrige data i linken under.

Her prøver jeg for første gang å linke direkte til bildet mitt som ligger på Astrobin. Det vil muligens vises noe større enn skjermbredden:

Se bildet bedre her

Øysteinoystein2016-10-18 21:26:21

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Wow.

kennethk
        Deltager
          • Nova

Veldig fint, der er det mange stjerner gitt

erikgu
          Deltager
            • Nova

Stor flott felt med mange fine detaljer. En liten reduksjon av stjernene kanskje?

Erik G

Erik G

Øystein
            Deltager
              • Giant

Mange takk Frank, Kenneth og Erik

Jeg skal se litt nærmere på stjernestørrelsen, Erik. I noen bilder prøver jeg å knipe litt inn på diameteren, denne gang har jeg så langt ikke gjort det.

Øystein

munkholm
              Deltager
                • Neutron star

fint billede af et område der er ret vanskelig at billedbehandle p.gr.af de mange stjerner

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

Øystein
                Deltager
                  • Giant

Takk Bent! Ja, stjernetettheten er stor, og det er blant annet vanskelig å lage gode stjernemasker.

Jeg har redusert litt på stjernestørrelsen, to varianter med økende grad av reduksjon:

Se bildet bedre her

Se bildet bedre her

Øystein

ginge
                  Deltager
                    • Giant

Grattis med flott bilde, Øystein. Klarer ikke bestemme meg for hvilket av de to siste jeg liker best, men det var uansett en god idé å tøyle stjernene litt.

vh Ginge

erikgu
                    Deltager
                      • Nova

Flott Øystein, syntes det ble bedre. Ingen favoritt av de to.

Erik G

Erik G

Øystein
                      Deltager
                        • Giant

Takker så mye, Ginge!

Fint at du satte meg på tanken om å redusere stjernestørrelsen noe, Erik, og at du ser en forbedring i bildet.

Min egen vurdering er at dette bidrar til å framheve det egentlige motivet mitt, Slørtåken, ved å gjøre stjernehavet noe mindre framtredende.

Jeg er for øvrig svært godt fornøyd med den lille refraktoren og DSLR kameraet, begge anskaffet i fjor. Spesielt når en ikke har utstyret fast oppmontert, er det veldig praktisk, og et verdifullt supplement til det øvrige utstyret.

En liten betroelse til slutt: Fotograferingen skjedde over to påfølgende kvelder, 2 x 3 timer. Det har nå gått opp for meg at jeg faktisk har glemt å putte siste kvelds data inn i PixInsight . Jeg har altså halve datamengden til gode . Den skulle teoretisk øke SNR med ca 40 %.

Så når lysten kommer over meg, får jeg ta fatt fra scratch…

Øystein

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Slørtåken' er lukket for nye svar.