› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Skywatcher UHC/LPR
- Dette emne har 17 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af lehmann. This post has been viewed 896 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. november 2008 kl. 03:37 #3586
noodles- Super Giant
Hej
Jeg har kigget lidt på de to filtreog det lyder jo godt for der er ret meget lys inde i ÅrhusJeg har bare ingen erfaring med filtre, så jeg ved ikke hvor stor effekten kontra lys-tabet er.Jeg tager billeder med et umodificeret Canon EOS 400d og et Meade DSI Pro gennem en 8″ newton som jeg guider.Hvad ville I vælge?Mvh Simon10. november 2008 kl. 09:18 #3589
mstauningDeltager- Black Hole
Ingen af dem, ville fjerne bylyset i billedet behandlingen også slippe for at exponere meget længere end uden filtre. Regn med 2x expotid for at få det samme med, som før filter.
Bor jeg selv i byen og buger aldrig andet en LRGB, og lidt Narrowband for sjov i ny og næ.
10. november 2008 kl. 09:25 #3591
jesperDeltager- Neutron star
Til generelt brug skal du vælge LPR. Det har en moderat virkning mod lysforurening. UHC filtret er mere restriktivt og derfor bedre til at fjerne lysforureningen, men det er kun godt til emissionståger, planetariske tåger og supernovarester. Filtret i dit umodificerede Canon æder det meste af h-alpha lyset, som er den stærkeste del af de fleste af disse tåger, og du vil derfor ikke få så meget glæde af UHC tror jeg.
10. november 2008 kl. 13:26 #3601
noodles- Super Giant
Hej
Tak for svarene.Ville DSI’en kunne have glæde af et UHC filter..?Mvh Simon10. november 2008 kl. 15:07 #3603
Ja hvis du tager billeder med den. Som guider er det jo ligegyldigt.
Michael har ret i at ingen af dem fjerner bylyset fuldstændigt. Kun smalbåndsfiltre kan det.Til RGB plejer jeg at bruge IDAS LPS filter, som i karakteristik minder om Skywatcher LPR. Det virker, men er langt fra noget vidundermiddel. Fordelen er at det kan bruges til alle objekter og med farve eller mono kamera.Jesper 2008-11-10 14:11:43 10. november 2008 kl. 15:54 #3606
henrikDeltager- Nova
Den eneste 100% efektive måde at fjerne bylys på er s/h CCD og narrowband filtre (HII, OIII og fx. SII)
Når du bruger et umodificeret DSLR som Jesper skriver, æder det indbyggede IR filter en del af HII-lyset fra emissionstågerne (Ca. 50%)
Skywatcher LPR-filter:
Skywatcher UHC-filter:
UHC-filtre (generelt) tillader O-III linierne og H-beta linierne at passere igennem (480-520nm), men blokerer såvidt jeg ser det H-II linien ved 656,23nm
Det gør det vel knap så egnet til emissionstågernes primære spektrum (Ha), men du får deres emission sekundære (Hb) med.
Dermed gør det ikke så meget at dit DSLR ikke er modificeret.
Fordi UHC’en er det mest restriktive af de to, er det også bedst til foto fra byen – af de to.
Jesper; Jeg ville ikke sige at det e sindsygt godt til emissionståger i almindelighed; Primært til kuglehobe, planetariske tåger mv.
Jeg kan se at det bliver omtalt som et godt generelt filter (undtaget galakser) rundt omkring, men kan ikke helt se logikken i påstanden..?
Med EOS350 ved f/5 er det min erfaring, at man kan eksponere max 30 sek. fra Frederiksberg
Med LPR filteret bliver baggrundssværtningen først for meget efter et par minutter. Det er lidt forskelligt efter vejret og måske ændringer i belysningen fra tid til anden.
Som du kan se af UHC filterets spektrum, frasorterer det rødt og blåt, så du får et billede med en underlig farvebalance
Det kan man dog rette en del op på i efterbehandlingen. Hvis man kombinerer det med et billede fra en kort ufiltreret eksponering kan man få det helt væk
Henrik 2008-11-10 14:54:14 10. november 2008 kl. 17:59 #3618
noodles- Super Giant
Hej
Tak for svarene alle sammen.
Jeg er umiddelbart kommet frem tilat hvis jeg tager billeder af lidt af hvert så vil et LPR filter til både mit Canon og mit DSI være et fornuftigt valg.Lyder det fornuftigt..?Mvh Simon10. november 2008 kl. 18:12 #3619
Igen ville jeg lade være, har selv prøvet med både UHC og LPR. De fjerner ganske vist det meste af bylyset, men man skal stadig gøre det samme ved dem for at for resten væk. Som man skal hvis man ikke bruger LPR eller UHC, men vinder at skulle tage længere exponeringer. Men igen det er jo min mening.
10. november 2008 kl. 18:21 #3623
Øhh … Tager UHC filtret ikke Ha linien med? Jeg gik ud fra at det var lavet efter samme recept som Baaders filter. Men så må det jo være et rent visuelt filter og slet ikke særlig godt egnet til foto. Jeg beklager fejltagelsen.
Så vil jeg også sige at du skal holde dig til LPR filtret. Hvis du skulle få lyst til at prøve smalbånd så prøv et h-alpha med din DSI Pro.10. november 2008 kl. 21:23 #3636
Mit UHC filter har Ha med… Med det er også et UHC-S.
10. november 2008 kl. 21:45 #3639
Ja det er også det jeg bruger. Var ikke klar over at Skywatchers UHC filter blokerer Ha. Det må jo være noget billigt skidt
11. november 2008 kl. 14:15 #3661
jensDeltager- Giant
Jesper wrote: Ja det er også det jeg bruger. Var ikke klar over at Skywatchers UHC filter blokerer Ha. Det må jo være noget billigt skidt
Det afhænger af brugen.Til visuelt brug er Skywatchers filter så udemærket, men prisen bør så også være lavere pga. den manglende transmission i Há-området.Når vi taler om filtre, skal vi hele tiden huske på, om det skal dække fotografisk eller visuelt formål.Man skal huske på, at øjet er 10.000 gange mindre følsomt for lys i den dominerende Há linie på 656,3 nanometer.Så et smalbåndsfilter med fuld transmission i dette bølgeområde giver ikke meget mere til en visuel observatør.21. november 2008 kl. 12:14 #4201
andreas- Super Giant
Hej Alle
Jeg vil lige give en erfaring med som andre evt kan ha’ glæde af. Jeg bor selv hvor jeg har et par irriterende lygtepæle ikke langt fra haven. Derfor har jeg også haft et ønske om at forbedre forholdene, men ens for alle filtrene er at de dæmper lyset, også en del af det jeg ønsker at obsevere.
Jeg har (indtilvidere) gode erfaringer med et udføre en såkaldt “flocking” af mit teleskop. Mange af jer kender det sikkert, men jeg vil lige nævne det.
Det går i alt sin enkelthed ud på at “dræbe” det indirekte lys, ved at klistre filt lignende stof på indersiderne af teleskopet. Alt sammen gjort på en enkel aften. Det er selvsagt kun nemt hvis man har en Newton.
Jeg har været ude et par gange og teste det og jeg synes klart der er en “kontrast” forbedring.
Jeg ville gerne vise at par før efter billeder, ned i teleskopet, men kan åbenbart ikke få lov. Jeg må se at få lagt dem på min hjemmeside.Et par links:
http://www.edmundoptics.com/onlinecatalog/displayproduct.cfm?productid=1502 UK
Der findes også et andet firma der hedder “ProtoStar” som laver det, og nok er mest udbret men jeg har kun kunnet finde det i USA.Andreas Taarning
21. november 2008 kl. 12:58 #4203
andreas- Super Giant
Så tror jeg at den er der.
Før billedet.
Og efter billedet.Andreas
21. november 2008 kl. 14:24 #4206
mr.mox- Nova
Ja, det ses tydeligt at indersiden er langt mere mat på efterbilledet. Ideelt set skal den være mat og sort, så den ikke reflekterer noget som helst. Hvilket materiale er det du har brugt? Hvor kan det købes, og for hvor meget? Jeg pønser nemlig på at gøre noget lignende ved min newton
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Skywatcher UHC/LPR' er lukket for nye svar.