› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Skywatcher star-discovery-150p
- Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 8 måneder siden af henrik. This post has been viewed 1070 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. juni 2017 kl. 09:41 #161732
stjernekiggerDeltager- Asteroid
Hej.
Som nybegynder inden for dette område vil jeg blot fortælle om mine erfaringer med dette teleskop.
http://www.lyra.dk/homepage-products/star-discovery-150p.htmlJeg bruger det kun til visuelt brug og mest til planeter – Saturn, Jupiter og månen er helt fantastiske at se på. Jeg synes at planterne står nogenlunde skarpt, specielt hjalp det efter
at vi med hjælp fra eksperter her på dette forum begyndte at stille
teleskopet ud en times tid for vi skulle bruge det – så tak for det råd. Men jeg synes de ser noget små ud specielt i forhold til de fantastiske billeder i viser her i dette forum.
Når jeg ser på Jupiter kan jeg se båndene, men jeg synes ikke rigtig jeg har kunnet se den store røde plet.I starten brugte jeg ikke go-to funktionen, men fandt objekterne gennem rødpunktssigteren og drejede teleskopet med hånden.
Senere ville jeg forbinde teleskopet til computer for at styre det derigennem – men nu viste der sig problemer at det var lidt løs i glidekoblingen, og ikke ville dreje til venstre.
Jeg kontaktede derfor Henrik fra Lyra.dk – og fik en fantastik hjælp.
Trods det at teleskopet var næsten to år gammelt tog han det over og fik justeret koblingen, så go-to funktionen nu virker som den skal.Jeg er nu ved at overveje at købe et kamera så jeg kan tage billeder, men egentlig tænker jeg at jeg helst ville koble det på så man kan se live billeder, mit håb er at jeg så vil blive i stand til at se stjernetåger og lignende.
Hvad tænker I om dette, hvilket kamera vil være bedst til det og hvilket computerprogram skal jeg bruge?MVH
Steen24. juni 2017 kl. 09:55 #161733
astrojensenDeltager- Neutron star
Du kan sagtens se tåger, galakser og stjernehobe gennem okularet, det kræver blot, at du lærer hvordan du skal gøre. Det er ikke svært, slet ikke med en 150mm.
hvis optikken ellers er i orden, så kan du også sagtens se den store røde plet og andre planetdetaljer, men igen, så kræver det, at du lærer hvordan og får lidt øvelse.
Thomas, Bornholm
24. juni 2017 kl. 10:55 #161737
Anonym- Super Nova
Hej Steen
Jeg er selv lidt af en grønskolling der er på sin første rigtige astro-sæson. Men jeg oplevede noget der virkelig gør en stor forskel når man skal se på lyssvage objekter.
Her for noget tid siden, måske et måned siden, husker ikke lige helt hvornår så jeg på objektet ” M3 ” . Ved en tilfældighed kom jeg til at placere øjet lidt skvæt ved okularet. Virkningen var utrolig, M3 stod pludselig super skarpt og meget lysskarpt. Jeg havde simpelhent glemt noget der hedder ” Averted Vision “, en teknik der er lidt svær at mester, men når det lykkes så er forskellen ekstremt tydelig.
Jeg mester langtfra denne metode endnu Steen, men benytter den og øver mig hver gang jeg ser på objekter der ikke er så tydelige i okularet.
Jeg brugte dette link selv til at forstå
24. juni 2017 kl. 11:09 #161740
henrikDeltager- Nova
Hej Steen
Når du ikke vil bruge goto (gider aligne) vil jeg anbefale bare at lade den tracke:
1. Peg tubus vandret mod nord (home position) og tænd
2. Tryk bare ja, ja, ja til det hele (Det eneste den skal vide er breddegraden – Lattitude = 56 grader). Når den spørger “Begin alignment” svarer du No (2)
3. Find Setup + OK
4. Find Tracking + OK
5. Find “Sidereal Tracking” + OK Så der står “>> Sidereal Tracking”
6. tryk ESC et par gange.
Så følger den himlens bevægelse og du kan bruge piletasterne til at bevæge den rundt med.
Og ja Averted er en god teknik at kunne
Bare ret blikket mod et punkt ved siden af objektet.
Hvis det driller, kan det hjælpe at flytte objektet ud i den ene side af billedet.
Der er flere kameraer du kan bruge til det; fx ASI290 som koster ca 3000
Det gratis program Sharpcap har en ret let funktion til at lave livestacking, til realtime lowligth viewing
Ellers kan du jo også bruge et DSLR og kaste dig over astrofoto, selvom det er noget lidt andet end du spørger om 🙂
Mvh Henrik
Henrik 2017-06-24 11:31:56 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Skywatcher star-discovery-150p' er lukket for nye svar.