Skywatcher Star Adventurer

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Skywatcher Star Adventurer

• Dette emne har 33 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 2 måneder siden af astoft. This post has been viewed 1494 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 34 i alt)
  • Forfatter

teejay
    Deltager
      • Super Nova

Vi forsøker (når wedgen kommer).

Må også begynne å se etter guidekamera…

TeeJay

teejay
      Deltager
        • Super Nova

HVa slags guidescope/kamera bør jeg velge ?

TeeJay

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova

Til guiding bør du velge en enkel, men pålitelig løsning. TS har mange små teleskoper som egner seg utmerket som guidescope. Til selve guidingen bruker jeg Orion Starshoot PHD som er tilknyttet pc`en med programvare (PHD). Ganske enkel å bruke og samtidig veldig pålitelig. Med riktige innstillinger (som f.eks. guidespeed og frames/ps, kan den guide i flere timer av gangen, så det er ingen grunn til å velge det kompliserte.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

John
          Deltager
            • Nova

Du kan sagtens bruge den uden at guide, og måske giver det slet ikke menig at guide.  Jeg har netop læst dette review og han klarer 5 min. eksponeringer og får fine runde stjerner. Det er bare vigtigt at polaligment er nøjagtig og brændvidden ikke er for lang. Men læs selv:

https://darkartsastro.ca/product-review-sky-watcher-star-adventurer/

rune.cb.
            Deltager
              • Super Nova

5 minutter er ikke mye, hvis det er endel lysforurensning tilstedet. Hvis polaris og Cassiopeia ikke er synlig til polalignment, kan han istedet bruke driftalignment, men her er det svært viktig å være helt nøyaktig.

Mvh Rune.

John
              Deltager
                • Nova

Jeg er noget uenig Rune..  5 minutters subs. er rigeligt lange og hvis du har meget lysforurening er 5 minutter alt for lang tid, så skal de være væsentlig kortere.  Monteringen er tænkt hovedsageligt til brug med et DSLR camera med fotolinse eller med meget små telescoper, så du kan sagtens bruge din canon 50mm uden at guide. I stedet for guidecamera, så brug pengene på et lysforureningsfilter, hvis du bor tæt på byen. Hvis du alligevel vælger et guide setup, så vær opmærksom på, at monteringen ikke guider i dec. og er derfor meget afhængig af et præcist polalignment.

mvh John

rune.cb.
                Deltager
                  • Super Nova

Det spørs jo hvilken ISO verdi man bruker og hvor mye hydrogentåke man ønsker. 5 min. med ISO 800 tilsvarer 2 1/2 min. med  ISO 1600, så hvis man har mye lysforurensning er vel 2 1/2 min. å foretrekke. På mitt siste opptak av M45, brukte jeg ISO 400 på 10 min., men burde kanskje brukt ISO 800 i 5 min. Jeg har prøvd begge deler, men det ga ingen forskjell i lysmengde på RAW filen eller  i mengden refleksjonståke.  Jeg er imidl. enig i at mye lysforurensning burde kompenseres med lavere eksp.tid og et light pollution filter.

Mvh Rune.

John
                  Deltager
                    • Nova

Rune dine antagelser angående iso i forhold til eksponeringstid er ikke helt rigtige, de gælder ikke når vi taler om digitalfoto. Læs ex. her:  http://dslr-astrophotography.com/iso-dslr-astrophotography/

Teejay / mit råd er, masser af korte eksponeringer uden guide og evt. et lysforureningsfilter.

God fornøjelse med grejet, jeg er spændt høre hvordan det går!

mvh John

rune.cb.
                    Deltager
                      • Super Nova

Jeg gir meg på det, John. 🙂

Det var noe jeg ble fortalt her på forumet, uten å sjekke det selv. Jeg kan se at verdiene for anbefalt ISO varierer veldig, men at det generelt anbefales så lav ISO som mulig. For mitt Canon EOS 55oD anbefales ISO 800 som den mest fornuftige.

Mvh Rune.

teejay
                      Deltager
                        • Super Nova

Takk til John og Rune for interessant diskusjon.

Jeg har et Canon 1100D til astro-fotografering. Gjelder ISO 800 også her ?

Hvilke settings kan brukes på Andromeda ?

TeeJay

John
                        Deltager
                          • Nova

Canon 1100D best Iso settings 1600 http://dslr-astrophotography.com/iso-values-canon-cameras/

Prøv dig frem i forhold til hvor lange eksponeringer du kan tage uden at stjernerne trækker spor. Start med ex 2 minutter og så tag et par hundrede!

kennethk
                          Deltager
                            • Nova

Hei

helt enig i at 50mm 1,8 er ypperlig å begynne med, mange har tatt flotte widefield bilder med det. 5 minutter tror jeg er i overkant optimistisk, 2 minutter er supert men det fascinerende er at selv 30 sekunder kan gi flotte bilder hvis du kompenserer for manglende sub lengde ved å stacke enormt mange, sjekk ut astrobin så ser du mange strålende eksempler. M31 vil se veeeeldig liten ut med så kort brennvidde, store konstellasjoner som Orion er fin med denne

Orion 50mm 1.8 

Mvh Kenneth

rune.cb.
                            Deltager
                              • Super Nova

Stacke 200 – 300 subs ……

Lykke til !

Mvh Rune.

teejay
                              Deltager
                                • Super Nova

teejay
                                Deltager
                                  • Super Nova
                                Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 34 i alt)
                                • Emnet 'Skywatcher Star Adventurer' er lukket for nye svar.