SKYWATCHER SKYLINER-150P

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? SKYWATCHER SKYLINER-150P

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 391 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

labama
      • Asteroid

Hey

Har sådan en SKYWATCHER SKYLINER-150P

har rodet lidt med det med knejten… og kigget lidt i det..

Et lille spørgsmål.. er det ikke indstillet korrekt eller hvordan ?

Ser månen i perfekt syn med den

Nu stod der i produkt imformation på http://www.teleskop-expert.dk/skywatcher-skyliner-150p at den var yderst god til Deep sky opservation..

Så er det jeg tænker…. har jeg indstillet den forkert eller ?

Har førsøgt at se på Mars, Jupiter og Saturn.

Jupiter her til aften… og jeg har bare en … bob bob 2-3mm sløret bobble som ikke rigtig er tydelig.. dog kan jeg se lidt måner (prikker) rundt om den.

Er der nogen som har nogle billeder af f.eks. Mars, Jupiter og Saturn som i har taget med nøjagtig samme Teleskop…. eller nogen som er på nettet hvor der er billeder fra nøjagtig samme teleskop ?

For hvis jeg skulle kunne se Deep sky…. hva menes der med det ?

hvis ikke en gang jeg kan se en af de tre planeter bare nogenlunde skarpt ?

På forhånd tak =)

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Hvilket okular bruger du? og er du sikker på at teleskopet er kollimeret

adam
        Deltager
          • Main Sequence

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Har førsøgt at se på Mars, Jupiter og Saturn.

Jupiter her til aften… og jeg har bare en … bob bob 2-3mm sløret bobble som ikke rigtig er tydelig.. dog kan jeg se lidt måner (prikker) rundt om den.

At planeterne er uldne, skyldes i reglen lufturo, der udtværer billedet. Det er fuldkommen normalt i Danmark…

Hvis man skal se planeterne skarpt, kræver det mange ting: Teleskopet skal være optisk i orden; det skal være justeret korrekt i optikken; det skal være afkølet til samme temperatur som luften; der må ikke drive varm luft fra observatøren foran teleskopet; observatøren skal have en vis erfaring.

For hvis jeg skulle kunne se Deep sky…. hva menes der med det ?

hvis ikke en gang jeg kan se en af de tre planeter bare nogenlunde skarpt ?

Deep-sky er alle objekter udenfor solsystemet: Stjerner, stjernehobe, gaståger, planetariske tåger, kugleformede stjernehobe, galakser.

Fælles for dem er, at de generelt stiller langt færre krav til lufturo og billedskarphed, end planeter gør. Mange af dem er enormt store, sammenlignet med planeterne (både i fysisk størrelse, men også i tilsyneladende størrelse), så de kræver ikke særlig høj forstørrelse for at ses rimelig tydeligt. De kræver dog et mørkt observationssted, da de fleste af dem lyser uhyre svagt. Man må langt væk fra bylys og observere på en måneløs nat, for at de kan ses nogenlunde tydeligt. Som ved planeterne hjælper øvelse her meget.

Thomas, Bornholm

Anonym
              • Super Nova

Hej,

Mine første kig på Jupiter med min Dob var også lidt uldne, hvorimod månen var helt fantastisk.

Udover de forhold Thomas nævner, så hjælper det også når Jupiter kommer højere op på himlen. Ligenu synes jeg man skal over midnat før den bliver rigtig god. Samt øvelse og koncentration for at få detaljerne med.

Og mht DSO, så synes jeg kun at Lyren, Oriontågen og Pleiaderne giver noget her inde i byerne.

Anders

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'SKYWATCHER SKYLINER-150P' er lukket for nye svar.