skywatcher 150mm f8.3 refraktor

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? skywatcher 150mm f8.3 refraktor

• Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af alfi. This post has been viewed 236 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

alfi
      • Main Sequence

har hatt dette teleskopet en uke nå, og er imponert over hva det gir i forhold til prisen.
      det eneste jeg ikke liker er fokuseren, som er veldig grov, og unøyaktig.
      derfor har jeg nå tatt spranget, å bestilt en moonlite fokuser direkte fra produsenten.
      jeg har tro på at denne vil heve kvaliteten betraktelig, og gleder meg som en unge!

alfi

Anonym
        • Nova

Hei Alfi !

Flott at du er fornøyd !

Jeg oppgraderte fokuseren på et av mine rør også for en stund siden og har nå 10-1 utveksling, mye bedre og mykere enn den originale ! Thumbs%20Up

Den skal du nok få glede av Smile (om det kunne bli klarvær da Cry)

Mvh Arne Martin

alfi
          • Main Sequence

hei
          ja været har ikke akkurat vært konge i det siste.
          jeg er fornøyd ja, det er en rimelig måte å få en stor refraktor.
          jeg er ikke så bekymret for fargefeil, noe den jo har, jeg bare koser meg og nyter observasjonene.
          har litt annet utstyr på vei også, en skikkelig 2″ barlow, ett neximage ccd kamera, og en dielectric diagonal.
          så det begynner å komme seg på utstyrsfronten nå.

alfi

thor
          Deltager
            • Moon

hej alfi,
            jeg har selv en skywatcher 150 mm f/5 refraktor og er meget glad for den.
            der er farvefejl ved f/5, selvfølgelig, men jeg har tænkt på om der var mindre farvefejl med f/8, især om det er bedre at observere planeter med 150 mm f/8.
            hvad er din erfaring, har du fx set jupiter, hvordan ser den ud?

jeg ordnede iøvrigt problemerne med fokuseren ved at skifte smøreolien ud (producentens olie er nærmest klister(!)) og jeg har også justeret collimation ved at bruge en lille allen wrench på to små bolte nær skruen der justerer fokuserens stramhed; men en moonlight focuser lyder som den helt rigtige ultimative løsning!
            mvh

alfi
              • Main Sequence

hei
              etter hva jeg har lest tyder det på at en f8 har mindre farvefeil, men jeg har ikke sett i en f5, så jeg kan ikke si noe om det.
              jeg har sett på jupiter, men den var da veldig nær fullmånen, så det var ikke optimalt.
              det jeg merket meg var at jupiter var veldig lyssterk, så jeg tror jeg skal sjekke med filtre, og se om jeg får frem mer detaljer, jeg har noen farvefiltre, og et variabelt polariseringsfilter.
              men jeg synes at for meg som amatør, og med begrensede midler, så gir disse refraktorene mye glede for en rimelig penge.
              jeg tror den nye fokuseren vil hjelpe endel på opplevelsen ja, med en 2 speed vil det være lettere å treffe fokus presist.
              når jeg bestilte direkte kom den på ca. 2500N.kr med frakt.

thor
              Deltager
                • Moon

hej,

endnu engang tillykke med refraktoren, og ja, jeg er enig, man får meget for pengene med skywatchers refraktorer og de er nemme og robuste at bruge.

jeg har selv brugt filtre på planeterne, og min konklusion er

et wratten 8 (lys gul) fjerner det blå skær, det er kun af æstetiske grunde, det giver ikke bedre opløsning.

jeg har også prøvet wratten 56 (grøn), og det giver det samme resultat, bare grønfarvet!

jeg har aldrig prøvet “fringe killer” og lignende filtre, men jeg tror ikke der er den store forskel til wratten 8 på disse filtre, fordi transmissionskurverne for de dyre filtre ligner wratten 8 meget, og det er svært at forestille sig, at der skulle være en synlig forskel.

jeg har fået de bedste resultater med høj forstørrelse (350x) og et neutralfilter til at mindske lyset, ved saturnobservation – refraktorer giver et roligere billede end spejlteleskoper, uanset farvefejl!

hvis man vil fjerne farvefejl, så kan man købe en “Chromacorr”, men den koster ca. det samme som teleskopet.

mvh

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

Men det er en ordentlig svend, sådan en 6″ f/8’er og vejer vel omkring 15 kg. Men som Thor skriver er de dejlige og giver en høj opløsning. De er selvfølgelig også særdeles velegnet (med filter) til at observere Solen og planeter med. En f/8’er giver jo en højere forstørrelse, er bedre farvekorrigeret og giver lidt bedre kontrast end lillebror’en på f/5 som er en decideret widefield refraktor til stjernevrimlen og galakser.

Hilsen Leif,
                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

alfi
                    • Main Sequence

hei

bare en opplysning for dem som er interessert i å kjøpe en moonlite fokuser fra scandinavia, teleskopservice i sverige har dem i sortimentet, men ikke på sine nettsider.
                    jeg har handlet litt med dem, og fått god service, og med den svenske kronekursen er det meget bra priser.
                    så om noen ønsker en moonlite, men ikke ønsker å bestille fra usa, finnes det en mer nærliggende løsning.

alfi

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'skywatcher 150mm f8.3 refraktor' er lukket for nye svar.