SkyProdigy 130

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? SkyProdigy 130

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år siden af jans. This post has been viewed 27 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

jans
    Deltager
      • Asteroid

Nogle der ved om dette teleskop er fint til en nybegynder ?

Og kan det tage nogle ordentlige billeder ?

http://www.lyra.dk/teleskoper/newton-teleskoper/skyprodigy-130.html

Vil gerne både se planeter og stjernetåger (men den er måske for billig)

hoest
      Deltager
        • Nova

Hej Jan
        Det er et fint begynderteleskop der ikke er i den billige ende.
        Og ja du bliver skuffet hvis du forventer at se flotte farvebilleder i den, det gør du ikke, for dit øje er slet ikke trænet til at se i et teleskop.Det kræver faktisk flere års øvelse og træning at se noget ordentligt i et teleskop.For at se noget i farver skal du op i noger der ligner et 16-20″ teleskop.
        Og nej den er ikke god til foto.

jans
        Deltager
          • Asteroid

Hej Henning

Tak for svaret. Dejligt med eksperthjælp.

Troede det var lidt en fordel den havde indbygget kamera men hvis kameraet ikke er meget værd, så ryger den fordel jo. Vil bruge lidt tid på at finde det rigtige at købe, for ikke at blive for skuffet.

k_holst
          Deltager
            • Nova

Hej Jan.

Det er lidt nemmere at rådgive hvis vi ved hvad du gerne vil bruge udstyret til.

Den du linker til ser jo meget smart ud, men den er vanskelig eller måske umulig at bygge videre på senere. Derfor kan det ende med at blive en meget dyr løsning.

jans
            Deltager
              • Asteroid

Ville jo gerne tage billeder ligesom hubble gør det

Men mindre kan selvfølgelig også gøre det.

Hvad kan i forslå hvis jeg gerne vil have et teleskop til at observere planeter, tåger, nebula, sol ? og fotografere det jeg ser. og som Kim siger, kan bygge videre på den senere. Pris max kr. 8000 Har et Olympus E500 spejlrefleks, ved ikke om den kan bruges ?

Anonym
                • Nova

Til foto skal i over i en EQ montering der kan autoguides. En 6″ eller 8″ Newton på en EQ goto montering lyder som noget for jer, men det bliver nok svært at holde sig under 8000 kr. I skal også have en coma corrector, T-ring, noget til at kollimere med og muligvis guideteleskop og guide kamera. Autoguiding kan godt undværes til at starte med. GOTO kan også, men det er efter min mening fedt at have hvis man ikke er fyldt af tolmodighed

Jeg kender ikke E500, men det er da sikkert fint til en start. Som minimum skal det kunne sættes til at eksponere i lang tid. 60s er en god start, gerne meger hvis I vil autoguide.
                Alternativt kan i lede efter dette brugt og få mere for jeres penge

jans
                Deltager
                  • Asteroid

Tak for hjælpen. Tror da jeg er blevet lidt klogere

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'SkyProdigy 130' er lukket for nye svar.