Skyhøjdemåler – ATM

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Skyhøjdemåler – ATM

• Dette emne har 28 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af nightsky. This post has been viewed 1650 times
Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

flemov wrote: Hej Henrik !

Jeg mener at man også kan bruge en PIR-detektor – det er dem der bruges

i de følere der tænder lyset hvis der detekteres noget større der bevæger sig i dens synsfelt.

Mvh

Flemming

Ja det var faktisk også en mulighed, eller evt. et IR thermometer element/sensor som jo så faktisk kunne sættes til at skanne himmelen 10-20grader væk fra fra lodret, derved ville man måske kunne få et varsel også……

Måske denne og så lidt optik http://www.ebay.com/itm/MLX90614-Contactless-IR-infrared-Temperature-Sensor-Module-IIC-for-Arduino-/401003340320?hash=item5d5da96220:g:1x0AAOSw4HVWC093

Men måske det bliver for vanskelig at konkluderer om der er skyer eller ikke.
      Peltier element målingen måler forskel på ind og udstråling fra jorden så den metode er måske bedre HVIS deet virker.

henrik.schneider2016-02-25 15:38:31

Anonym
        • Nova

Det er vel netop det dette kommercielle produkt gør:
        http://www.cyanogen.com/fix.php

The Boltwood Cloud Sensor II measures the amount of cloud cover by
        comparing the temperature of the sky to the ambient ground level
        temperature. The sky temperature is determined by measuring the amount
        of radiation in the 8 to 14 micron infrared band. A large difference
        indicates clear skies, whereas a small difference indicates dense,
        low-level clouds. This allows the sensor to continuously monitor the
        clarity of the skies, and to trigger appropriate alerts on your
        computer.

kun $1795…

flemov
        Deltager
          • Giant

Den sensor du linker til har fine data, og så er den lige til at interface med en Arduino, det kan næsten ikke være nemmere.

Du kan jo blot bruge 2 stks – den ene peger ned og den anden op –

så har man temperaturforskellen

Peltierelementet har dog den fordel at det sikkert ikke er så følsomt for dug som IR-sensoren, der jo kræver klart sigt.

Mvh.

Flemming

Flemming R. Ovesen.
          TOC observatory
          https://tocobs.org

henrik.schneider
          Deltager
            • Nova

lige netop begge 2, dog syndes jeg 1795$er så dyrt at jeg nok hellere ville købe en brugt weather radar fra et fly og så lade et pege opad 😉

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Jeg synes den lyder rigtig interessant!
              Men den skal jo kalibreres, og det er jo ikke et egentligt præcisionsværktøj.
              Håber du bygger en og fortæller om det, Henrik Wink

Anonym
                • Nova

Lars Malmgren wrote: Jeg synes den lyder rigtig interessant!
                Men den skal jo kalibreres, og det er jo ikke et egentligt præcisionsværktøj.
                Håber du bygger en og fortæller om det, Henrik Wink

Min plan til min vejrstation er at have en regnsensor
                http://www.instructables.com/id/Arduino-Modules-Rain-Sensor/

en alm. temp. føler med fugtighed
                https://www.adafruit.com/products/385

og en IR temperatur måler som peger opad eller et peltier element.

Håbet er så at kunne sige om taget skal af eller på. Så om nogle år når den er blevet bygget ved jeg om det virker LOL

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

Sådan er det jo Madsen, når det er bygget kommer den spændende tid med observationer. Ikke bare af himmelen, men endnu mere observationer af udstyret, om det nu gør og opføre sig som forventet LOL

Jeg har snakket med NOAO, og ingen kender noget til “Bill Gillespie” mere, ingen ved hvor han er, eller hvad han laver.
                  Der er heller ingen der ved hvordan det er gået med “Peltier element – cloud cover” projektet, på NOAO observatoriet er det i hvert tilfælde ikke.

SÅ måske er der mulighed for lidt grundforskning her 😉

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Mon man ikke “bare” kan tage to temperaturmålere, lade den ene pege nedad mod jorden og den anden op imod himlen, begge med noget flamingo på den ene side.

Er himlen klar, vil den temperaturmåler der peger opad, sædvanligvis køle ned til ca 6 grader under luftens temperatur. Den der peger nedad vil vise ca luftens temperatur.

Det er jo derfor der er dug på taget af en bil og ikke på bunden.

To KTY81’ere sat på en differntialforstærker vil sikkert virke….

mvh
                    Jens

henrik.schneider
                    Deltager
                      • Nova

Ja måske du har ret Jens, det kan godt være det vil virke.

Fordelen ved pieltier elementet er at det helt automatisk laver differentiel “beregningen” endda helt uden kalibrering af diff.forstærker + + +

Men det vil sikkert virke fint.

alan
                      Deltager
                        • Super Giant

Hvis formålet med sky-målingen, er at lukke et observatorium automatisk ned, hvis der kommer skyer. Kunne man så ikke kigge lidt på guidprogrammet (PHD). Programmet blinker jo hvis det bliver overskyet.

mvh Alan

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Men ideen med Peltier elementet er jo rigtig god. Og nu er de jo billige.

Tror lige jeg bestiller nogen fra China….

mvh
                          Jens

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Jens.Jacobsen wrote: Men ideen med Peltier elementet er jo rigtig god. Og nu er de jo billige.Tror lige jeg bestiller nogen fra China…. mvhJens

Shhh! Lad ikke Lars Zielke høre det, så vil han bare påstå, den ikke virker!

Thomas, Bornholm

morten
                            Deltager
                              • Super Nova

Er vi gået over til sky observationer?

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

Astrojensen wrote:

Men ideen med Peltier elementet er jo rigtig god. Og nu er de jo billige.Tror lige jeg bestiller nogen fra China…. mvhJens

Shhh! Lad ikke Lars Zielke høre det, så vil han bare påstå, den ikke virker!
                                Thomas, Bornholm

Det er korrekt Thomas, jeg har vist nok nogle stykker liggende som er China Crap/CE – China
                                Export mærket og som er af den usleste kvalitet og knapt nok virker. Købt i et øjeblik af da jeg
                                var ramt af dansker sygen, billigst er bedst.

morten wrote: Er vi gået over til sky observationer?

Tror folk er desperate, selv er jeg glad for et par dage med overskyet vejr, så man kan
                                indhente den tabte nattesøvnWink

Nightsky2016-03-05 11:28:04

Viser 14 indlæg - 16 til 29 (af 29 i alt)
                              • Emnet 'Skyhøjdemåler – ATM' er lukket for nye svar.