› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Skyhøjdemåler – ATM
- Dette emne har 28 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af nightsky. This post has been viewed 1650 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. februar 2016 kl. 16:29 #143924
henrik.schneiderDeltager- Nova
flemov wrote: Hej Henrik !
Jeg mener at man også kan bruge en PIR-detektor – det er dem der bruges
i de følere der tænder lyset hvis der detekteres noget større der bevæger sig i dens synsfelt.
Mvh
Flemming
Ja det var faktisk også en mulighed, eller evt. et IR thermometer element/sensor som jo så faktisk kunne sættes til at skanne himmelen 10-20grader væk fra fra lodret, derved ville man måske kunne få et varsel også……
Måske denne og så lidt optik http://www.ebay.com/itm/MLX90614-Contactless-IR-infrared-Temperature-Sensor-Module-IIC-for-Arduino-/401003340320?hash=item5d5da96220:g:1x0AAOSw4HVWC093
Men måske det bliver for vanskelig at konkluderer om der er skyer eller ikke.
Peltier element målingen måler forskel på ind og udstråling fra jorden så den metode er måske bedre HVIS deet virker.henrik.schneider 2016-02-25 15:38:31 25. februar 2016 kl. 16:59 #143925
Anonym- Nova
Det er vel netop det dette kommercielle produkt gør:
http://www.cyanogen.com/fix.phpThe Boltwood Cloud Sensor II measures the amount of cloud cover by
comparing the temperature of the sky to the ambient ground level
temperature. The sky temperature is determined by measuring the amount
of radiation in the 8 to 14 micron infrared band. A large difference
indicates clear skies, whereas a small difference indicates dense,
low-level clouds. This allows the sensor to continuously monitor the
clarity of the skies, and to trigger appropriate alerts on your
computer.kun $1795…
25. februar 2016 kl. 17:01 #143926
flemovDeltager- Giant
Den sensor du linker til har fine data, og så er den lige til at interface med en Arduino, det kan næsten ikke være nemmere.
Du kan jo blot bruge 2 stks – den ene peger ned og den anden op –
så har man temperaturforskellen
Peltierelementet har dog den fordel at det sikkert ikke er så følsomt for dug som IR-sensoren, der jo kræver klart sigt.
Mvh.
Flemming
Flemming R. Ovesen.
TOC observatory
https://tocobs.org25. februar 2016 kl. 17:11 #143927
lige netop begge 2, dog syndes jeg 1795$er så dyrt at jeg nok hellere ville købe en brugt weather radar fra et fly og så lade et pege opad 😉
25. februar 2016 kl. 22:57 #143941
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jeg synes den lyder rigtig interessant!
Men den skal jo kalibreres, og det er jo ikke et egentligt præcisionsværktøj.
Håber du bygger en og fortæller om det, Henrik26. februar 2016 kl. 09:18 #143957
Anonym- Nova
Lars Malmgren wrote: Jeg synes den lyder rigtig interessant!
Men den skal jo kalibreres, og det er jo ikke et egentligt præcisionsværktøj.
Håber du bygger en og fortæller om det, Henrik
Min plan til min vejrstation er at have en regnsensor
http://www.instructables.com/id/Arduino-Modules-Rain-Sensor/en alm. temp. føler med fugtighed
https://www.adafruit.com/products/385og en IR temperatur måler som peger opad eller et peltier element.
Håbet er så at kunne sige om taget skal af eller på. Så om nogle år når den er blevet bygget ved jeg om det virker
3. marts 2016 kl. 15:13 #144323
Sådan er det jo Madsen, når det er bygget kommer den spændende tid med observationer. Ikke bare af himmelen, men endnu mere observationer af udstyret, om det nu gør og opføre sig som forventet
Jeg har snakket med NOAO, og ingen kender noget til “Bill Gillespie” mere, ingen ved hvor han er, eller hvad han laver.
Der er heller ingen der ved hvordan det er gået med “Peltier element – cloud cover” projektet, på NOAO observatoriet er det i hvert tilfælde ikke.SÅ måske er der mulighed for lidt grundforskning her 😉
5. marts 2016 kl. 01:32 #144389
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Mon man ikke “bare” kan tage to temperaturmålere, lade den ene pege nedad mod jorden og den anden op imod himlen, begge med noget flamingo på den ene side.
Er himlen klar, vil den temperaturmåler der peger opad, sædvanligvis køle ned til ca 6 grader under luftens temperatur. Den der peger nedad vil vise ca luftens temperatur.
Det er jo derfor der er dug på taget af en bil og ikke på bunden.
To KTY81’ere sat på en differntialforstærker vil sikkert virke….
mvh
Jens5. marts 2016 kl. 09:11 #144392
Ja måske du har ret Jens, det kan godt være det vil virke.
Fordelen ved pieltier elementet er at det helt automatisk laver differentiel “beregningen” endda helt uden kalibrering af diff.forstærker + + +
Men det vil sikkert virke fint.
5. marts 2016 kl. 09:44 #144393
alanDeltager- Super Giant
Hvis formålet med sky-målingen, er at lukke et observatorium automatisk ned, hvis der kommer skyer. Kunne man så ikke kigge lidt på guidprogrammet (PHD). Programmet blinker jo hvis det bliver overskyet.
mvh Alan
5. marts 2016 kl. 11:41 #144395
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Men ideen med Peltier elementet er jo rigtig god. Og nu er de jo billige.
Tror lige jeg bestiller nogen fra China….
mvh
Jens5. marts 2016 kl. 12:15 #144396
astrojensenDeltager- Neutron star
Jens.Jacobsen wrote: Men ideen med Peltier elementet er jo rigtig god. Og nu er de jo billige.Tror lige jeg bestiller nogen fra China…. mvhJens
Shhh! Lad ikke Lars Zielke høre det, så vil han bare påstå, den ikke virker!
Thomas, Bornholm
5. marts 2016 kl. 12:21 #144397
mortenDeltager- Super Nova
Er vi gået over til sky observationer?
5. marts 2016 kl. 12:26 #144398
nightskyDeltager- Neutron star
Astrojensen wrote:
Men ideen med Peltier elementet er jo rigtig god. Og nu er de jo billige.Tror lige jeg bestiller nogen fra China…. mvhJens
Shhh! Lad ikke Lars Zielke høre det, så vil han bare påstå, den ikke virker!
Thomas, BornholmDet er korrekt Thomas, jeg har vist nok nogle stykker liggende som er China Crap/CE – China
Export mærket og som er af den usleste kvalitet og knapt nok virker. Købt i et øjeblik af da jeg
var ramt af dansker sygen, billigst er bedst.morten wrote: Er vi gået over til sky observationer?
Tror folk er desperate, selv er jeg glad for et par dage med overskyet vejr, så man kan
indhente den tabte nattesøvnNightsky 2016-03-05 11:28:04 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Skyhøjdemåler – ATM' er lukket for nye svar.