› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Skygger under overbelyste stjerner på 1100D
- Dette emne har 104 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af kenneth. This post has been viewed 2986 timessneis. This post has been viewed 2986 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. april 2015 kl. 13:18 #131384
mhansenDeltager- Nova
Er der nogen der har prøvet at teste med dithering/drizze? Altså fysisk at rykke monteringen, for at se om fejlen følger objektet eller sidder fast på chippen.
Er der lykkedes nogen at finde frem til specs for chippen. Det ser jo hovedsagligt ud til at komme i den røde kanal, hvilket kan betyde at det også har noget med chippens respons i rød at gøre.
Slutteligt, kan jeg da helt klart forstå at det er bitter at bruge penge på et kamera (selvom det er i den billigere ende af DSLR) og modificering, men man skal altså stadig lige huske på at disse kameraer er designet til at bruges i almindelig belysning og med et filter foran. Hele kameramekanikken er bygget op omkring dette formål. Derfor må man vel også påregne en række skavanker ved at modificere kameraet og bruge det i astrosammenhæng.Er meningen med modificeringen i øvrigt, ikke netop at øge kameraets rødfølsomhed?
Mit umiddelbare indtryk er at dette er et hardware, ikke softwareproblem. Men jeg har intet andet at have det i, andet end intuition.
MHansen 2015-04-03 13:23:46 3. april 2015 kl. 15:30 #131386
norupDeltager- Super Giant
henrik.schneider wrote: MichaelR formål at reproducerer fejlen under rimelige kontrollerede forhold, og han vil nu prøve om fejlen består med alternativt software som dette http://www.magiclantern.fm/
Lyder spændende – jeg skyndte mig at installere det.
Den mest spændende feature, jeg læste om på deres side var nok: “Record 14-bit uncompressed RAW video to your CF/SD card.” – Det lyder som om det kunne være godt til planeter.
Men det er ikke lykkedes mig at aktivere featuren – i det hele taget virker det lidt svært/uoverskueligt ved første øjekast, men man skal vel bare vænne sig til det.
De interessante features jeg fik til at fungere var:
“Intervalometer” : Interval i billedsekvens – nu behøves der ikke længere en ekstern kontrol til tidsserier.
“Motiondetect” : Kunne måske bruges til meteorer, men er nok for langsom til at få det hele med.
“Live View display gain” : Man kan justere gain uafhængigt af kameraets aktuelle ISO setting.MHansen wrote:
Er der nogen der har prøvet at teste med dithering/drizze? Altså fysisk
at rykke monteringen, for at se om fejlen følger objektet eller sidder
fast på chippen.Ork jo, det gør min middelmådige tracking helt af sig selv. Striberne følger stjernerne.
3. april 2015 kl. 15:45 #131387
henrik.schneiderDeltager- Nova
MHansen wrote:
Er der lykkedes nogen at finde frem til specs for chippen. Det ser jo hovedsagligt ud til at komme i den røde kanal, hvilket kan betyde at det også har noget med chippens respons i rød at gøre.
Slutteligt, kan jeg da helt klart forstå at det er bitter at bruge penge på et kamera (selvom det er i den billigere ende af DSLR) og modificering, men man skal altså stadig lige huske på at disse kameraer er designet til at bruges i almindelig belysning og med et filter foran. Hele kameramekanikken er bygget op omkring dette formål. Derfor må man vel også påregne en række skavanker ved at modificere kameraet og bruge det i astrosammenhæng.Er meningen med modificeringen i øvrigt, ikke netop at øge kameraets rødfølsomhed?
Mit umiddelbare indtryk er at dette er et hardware, ikke softwareproblem. Men jeg har intet andet at have det i, andet end intuition.
Formålet med modifikationer er netop som du skriver at øge følsomheden ned til det nærinfarøde område.
Fejlen er også set på ikke modificerede 1100d, så det har ikke nødvendigvis noget med modifikationen at gøre.
Der er intet der tyder på at modifikation gør nogen forskel.
Fejlen udviser sig jo ved at der bliver skygger under overbelyste områder.
Jeg er som tidligere overbevist om at vi enten har et firmware problem, eller et hardware problem på selve chippen. Firmware kan måske fixes, hvorimod hardware nok kun kan fikses ved en udskiftning af chippen.Og tilsidst er der jo også muligheden at fejlen er der på alle 1100d (årsag usagt) men at den kun viser sig på gode opstillinger som står stabilt og følger “målet”
3. april 2015 kl. 15:51 #131388
mhansenDeltager- Nova
Henrik, spørgsmålet er om fejlen er mere fremtrædende på modificerede. Jeg er helt med på at fejlen formodentlig ikke skyldes modificeringen i sig selv, men det kan måske fremhæves ifm. modificeringen.
Jeg kan måske forklare hvad jeg mener sådan her. Jeg har en gammel bil som har en lille defekt i det ene cylinderkammer, som jeg næsten ikke mærker noget til, når jeg kører almindeligt med dem.
Når jeg derimod trækker den på racerbanen, så træder defekten tydeligere frem. Nu smidder jeg en turbo på og kører ræs og så er defekten helt tydelig.Jeg er enig i at fejlen muligvis er hardware relateret, men fordi fejlen grundlæggende kun optræder i den røde kanal, så tror jeg ikke at det er en fejl eller en defekt i den forstand, men noget som træder frem når kameraet bruges på en måde det ikke var designet til. Som sagt, jeg tænker bare højt her.
Norup,
Ud fra hvad du skrive der kan det antages at det i dit tilfælde ikke er lokalt, men globalt for chippen.MHansen 2015-04-03 15:53:40 3. april 2015 kl. 15:52 #131389
Anton, vi høre vel fra dig hvis du ser fejlen fortsat, eller ikke 😉
3. april 2015 kl. 16:17 #131392
MHansen wrote:
Henrik, spørgsmålet er om fejlen er mere fremtrædende på modificerede. Jeg er helt med på at fejlen formodentlig ikke skyldes modificeringen i sig selv, men det kan måske fremhæves ifm. modificeringen.
Enig, og det kan nemmest afdækkes hvis vi er i stand til at reproducerer fejlen.
MHansen wrote:
Jeg er enig i at fejlen muligvis er hardware relateret, men fordi fejlen
grundlæggende kun optræder i den røde kanal, så tror jeg ikke at det er
en fejl eller en defekt i den forstand, men noget som træder frem når
kameraet bruges på en måde det ikke var designet til. Som sagt, jeg
tænker bare højt her.Også her er jeg enig, fejlen ses “kun” i den røde kanal,
MEN kun hvis alle tre kanaler er overbelyst – hvorfor? det kan da næsten kun være software – vil jeg tro. Omvendt – hvorfor så ikke på alle 1100d?4. april 2015 kl. 12:17 #131432
holmDeltager- Super Giant
Hvor fremgår det at fejlen kun findes i den røde kanal..??
Jeg kan da stadig se skyggerne hvis jeg skruer helt ned for den røde kanal – eller hvordan skal det forståes..??
4. april 2015 kl. 13:25 #131434
OK, det er en ny melding.
På de andre billeder jeg har set ses fejlen kun i den røde kanal, ikke i blå eller grøn, og fejlen viser sig kun hvis alle tre kanaler er overbelyst.MEN hvis dine billeder viser noget andet, Lars, så ændre tankerne sig jo lidt, så kan det jo godt være konstruktionen af chippen………
4. april 2015 kl. 13:56 #131439
Jeg ved det ikke, men her er et billede som er ca. 14 dage gammelt
Jeg har kun rykket i luminancen for at tydeliggøre skyggen…
4. april 2015 kl. 14:28 #131440
RudiDeltager- Neutron star
Når du skruer op for luminance, så er den gængse omregning at der justeres meget op for grøn, lidt mindre for rød og meget lidt blå. Altså ikke lige meget på RGB kanalerne.
/Rudi B. Rasmussen
4. april 2015 kl. 15:50 #131447
Der skrues vel lige lidt op for rød og blå jvf. Bayer matrixen..??
Nå, hvad ved jeg – pointen er, at der stadig er skygger…
4. april 2015 kl. 21:05 #131456
Hej Holm
Tak for din fil, jeg har separeret de 3 farver, og jeg finder kun fejlen i den ene kanal på dit foto.
MEN ikke som forventet på den rød kanal, men på den grønne kanal !!!!Hvad fortæller det os så – tja nu kunne det virkelig være spændende at se 2-3 billeder fra samme kamera, for at se om alle fejl er på denne grønne kanal.
5. april 2015 kl. 09:42 #131481
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
Hei
Jeg har feilen i alle 3 kanaler. Men mest fremtredene i rød og grønn.
https://www.dropbox.com/s/5em9lbxm91veul5/M%C3%B8rke%20striper%20under%20stjernene%20pa%201100D.jpg?dl=0
Kenneth Sneis 2015-04-05 09:45:36 5. april 2015 kl. 10:57 #131483
Kenneth Sneis wrote: Hei
Jeg har feilen i alle 3 kanaler. Men mest fremtredene i rød og grønn.
Kenneth, kunne du ligge billedet op i CR2 format?
5. april 2015 kl. 14:36 #131495
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
Skal jeg gjøre, men det må vente noen få dager…
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Skygger under overbelyste stjerner på 1100D' er lukket for nye svar.