Skygger under overbelyste stjerner på 1100D

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Skygger under overbelyste stjerner på 1100D

• Dette emne har 104 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af kenneth. This post has been viewed 2988 timessneis. This post has been viewed 2988 times
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 105 i alt)
  • Forfatter

landbo
    Deltager
      • Nova

Desværre, jeg kan ikke frembringe “tårer” af nogen form ved hjælp af min hjemmelavet kunstige stjerne med eller uden auto belysnings “halløj” funktionen ligegyldigt hvor lidt/meget der overbelyses.

Men gik i går aftes og spekulerede på om “tårene” eventuelt kunne være tilføjet af et program der måske bruges til og styre tiden i M mode og flytte det til HD. I mine forsøg har jeg brugt RAW+L stillingen til og gemme pics direkte på kameraets kort og en håndholdt fjern-udløser.

Har personligt mest lyst til og vente på himmelen igen bliver så mørk, der bliver et fornuftigt udvalg af stjerner for kameraet at “kigge” på. Lige nu er der for lyst til noget der ligner på denne breddegrad. Landbo2014-06-25 09:12:02

Anonym
        • Super Nova

Hej Leif. Jamen det er jo slet ikke sikkert at dit kamera har nogle skavanker. En anden ting er at jeg går og lurer lidt på at modificere et 1200D. Jeg har set kamerahuset til 2600,- nu, og jeg vil mene at indmaden er den samme som i 1100d – på nær de flere pixler! Større opløsning vil vi vel alle have, men hvis støjen stiger tilsvarende er det selvfølgelig ikke interessant! Men i givet fald vil jeg tage et par natbilleder og checke det, før jeg modificerer! Ingen problem med at returnere til f.eks. Elgiganten hvis ikke det dur!

Mvh.

Anonym
          • Super Nova

Et første indtryk af 1200D (Umodded) kan jeg da give allerede her, idet jeg fandt et på Astrobin af M13. Opløsningen er jo forrygende, men føj hvor der er støj på, og for at det ikke skal være løgn en fed mørk stribe som stråler over den lille galakse – men her er den så vandret! Det burde være bedre, eftersom der er 2,2 timer belysning på i alt!

Mvh.johannes2014-06-25 22:33:37

henrik.schneider
          Deltager
            • Nova

HVIS det er en fysisk defekt på 1100d så er jeg enig Johannes, så er det absolut individuelt kamera til kamera om fejlen er der. Hvis derimod fejlen skyldes en eller anden form for software fejl, eller speciel bruger opsætning / samlet system så bør fejlen jo kunne fremprovokerer på alle 1100D.

Der går desværre lidt tid før jeg kommer til at rode med dette problem igen, og ville ligesom dig Leif også gerne havde lidt himmel dynamik at teste på. Jeg har nu 3 1100D som jeg gerne vil teste, og så ville jeg gerne havde HOLM med igen under åben himmel.

Det kan da ikke være sandt vi ikke kan knække denne nød.

Målet er for mig stadig at finde årsagen, fysisk fejl eller bruger/brugs fejl.

landbo
            Deltager
              • Nova

johannes wrote: Hej Leif. Jamen det er jo slet ikke sikkert at dit kamera har nogle skavanker. En anden ting er at jeg går og lurer lidt på at modificere et 1200D. Jeg har set kamerahuset til 2600,- nu, og jeg vil mene at indmaden er den samme som i 1100d – på nær de flere pixler! Større opløsning vil vi vel alle have, men hvis støjen stiger tilsvarende er det selvfølgelig ikke interessant! Men i givet fald vil jeg tage et par natbilleder og checke det, før jeg modificerer! Ingen problem med at returnere til f.eks. Elgiganten hvis ikke det dur!

Mvh.

Ja, det kan du selvf. have ret i, men set ud fra min “sølle” tekniske viden tvivler jeg nu stærkt på der skulle være så stor forskel/spredning i CMOS sensorene på det samme produkt. Tvivler ligeså at problemet er relateret til forskelle i elektronikken. Derfor er mit bud efterhånden forskelle i belysningsgraden/antal overbelyste pixels eller forskelle i softwaren efter billedet er taget af kameraet.

Tja, EOS 1200D. Inden for de sidste par uger syntes den og være faldet ca to tudser. Hvordan det opføre sig i astro øjemed vil kun tiden kunne vise. Men til normal fulleferen ser kameraet ikke ud til at klare sig f…..s godt, sammenlignet med konkurenternes entry level kamera. Der kommer hurtigt flere tests og personligt ville jeg nok lige slå koldt vand i blodet, før den lysskye blev hevet frem i dagslyset i forbindelse med indkøb, forudsat jeg manglede osv.

landbo
              Deltager
                • Nova

henrik.schneider wrote: HVIS det er en fysisk defekt på 1100d så er jeg enig Johannes, så er det absolut individuelt kamera til kamera om fejlen er der. Hvis derimod fejlen skyldes en eller anden form for software fejl, eller speciel bruger opsætning / samlet system så bør fejlen jo kunne fremprovokerer på alle 1100D.

Der går desværre lidt tid før jeg kommer til at rode med dette problem igen, og ville ligesom dig Leif også gerne havde lidt himmel dynamik at teste på. Jeg har nu 3 1100D som jeg gerne vil teste, og så ville jeg gerne havde HOLM med igen under åben himmel.

Det kan da ikke være sandt vi ikke kan knække denne nød.

Målet er for mig stadig at finde årsagen, fysisk fejl eller bruger/brugs fejl.

Ja, det må kunne lade sig gøre og ……..

landbo
                Deltager
                  • Nova

johannes wrote: Et første indtryk af 1200D (Umodded) kan jeg da give allerede her, idet jeg fandt et på Astrobin af M13. Opløsningen er jo forrygende, men føj hvor der er støj på, og for at det ikke skal være løgn en fed mørk stribe som stråler over den lille galakse – men her er den så vandret! Det burde være bedre, eftersom der er 2,2 timer belysning på i alt!

Mvh.

Er det ham her ? Link.

Anonym
                    • Super Nova

Ja det er det. Det er også det første astrobillede med 1200 jeg har kunnet finde!

Mvh.

norup
                    Deltager
                      • Super Giant

Jeg brugte et par timer på at genskabe striberne i en testopstilling i går aftes, med det samme kamera som før har vist striber i himmel-optagelser.
                      Men uden held nu – ingen striber set. På samme tid irriterende og rart. Confused

henrik.schneider
                      Deltager
                        • Nova

Gents,

Denne tråd er tænkt som en tråd ifbm. skygger / tåre som ses på canon 1100d.

Den er ikke tænkt som en sammenlignings tråd mellem 1100d og andre kamera’er.

Canon 100D, 1200D og sikkert mange andre er da så absolut interessant at snakke om, men jeg ville gerne om det ikke bliver gjort i denne specifikke tråd.

Jeg foreslår at der startersen tråd som diskuterer disse modeller direkte – mange tak.

henrik.schneider
                        Deltager
                          • Nova

norup wrote: Jeg brugte et par timer på at genskabe striberne i en testopstilling i går aftes, med det samme kamera som før har vist striber i himmel-optagelser.Men uden held nu – ingen striber set. På samme tid irriterende og rart. Confused

Ja det er møg træls, måske temperatur / fugtighed spiller ind – jeg ved det ikke.

Også derfor er det viktigt, for at få en egentlig vurdering af fejlårsag, at vi kan genskabe fejlen, fjerne den, og genskabe den, så ved vi hvilket element som er skyldigt, og så kan vi grave vider derfra.

Men lige nu kan vi end ikke genskabe fejlen i en test opstilling, måske vi kan på himmelen. (Johannes fik jo striber frem forleden aften)

holm
                          Deltager
                            • Super Giant

Det bli’r mere og mere mystisk…Disapprove

kenneth.sneis
                            Deltager
                              • Super Giant

Hei

En liten oppdatering (oppdagelse) ifra meg.

Etter at jeg fikk meg Ha filter har jeg måtte lære meg nye ting vedr redigering av bilder og således også sett på bildene på litt andre måter.

Skyggene under overbelyste stjerner fremtrer forskjellig i R, G og B

Det er ingen skygge under stjernene ved bruk av Ha filteret.

Vedlegger ett bilde som viser.

RGB bildet 300 sek ISO 1600 (og ja kollimeringen er ikke bra)

Ha bildet 600 sek ISO 1600

Hvorfor har jeg ingen ide på, men kanskje dette gir noen noen ide på hva feilen kan være …

https://www.dropbox.com/s/hyitu8m8oxdawq1/M%C3%B8rke%20striper%20under%20stjernene%20pa%201100D.jpg?dl=0

henrik.schneider
                              Deltager
                                • Nova

Da flytter jeg lige min kommentar over i den riktige tråd, takk Kenneth

Og takk for dit input, alle input har verdi og vi har tidligere set at det er forskelligt fra farve kanal til farve kanal. du skriver at du ikke har helt kollimeret, og hvis min nyeste teori er korrekt, kan det netop være derfor du ingen fejl ser (lidt udtværet billede)

——-
                                Flyttet fra anden tråd:
                                Holm, skal vi snart fortsætte vores test?

Jeg kunne godt tænke
                                mig at komme ud til dig og på dit udstyr genskabe fejlen på ført dit
                                kamera og så på de 3 jeg har tilrådighed.

Jeg har en mistanke om
                                at fejlen måske findes på alle 1100D men kun ses hvis opstillinger kører
                                perfekt og derved forhindre “udtværing” af dråben.

kenneth.sneis
                                Deltager
                                  • Super Giant

Hei

Nei,

ved RGB bildet var ikke kollimeringen så god. Der er feilen godt synlig.

Ved Ha bildet var kollimeringen bra. Der synes ingen feil.

(se bildet)

Kenneth

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 105 i alt)
                                • Emnet 'Skygger under overbelyste stjerner på 1100D' er lukket for nye svar.