Skygger under overbelyste stjerner på 1100D

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Skygger under overbelyste stjerner på 1100D

• Dette emne har 104 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af kenneth. This post has been viewed 2989 timessneis. This post has been viewed 2989 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 105 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Nej jeg har ingen fejl fundet endnu på den måde – jeg er jo ikke 100% sikker, men jeg håber at en kunstig stjerne må være en fornuftig erstatning for de rigtige i denne lyse tid!

Mvh.

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

johannes wrote: Nej jeg har ingen fejl fundet endnu på den måde – jeg er jo ikke 100% sikker, men jeg håber at en kunstig stjerne må være en fornuftig erstatning for de rigtige i denne lyse tid!

Mvh.

OK, sig endelig til hvis du få fanget et, det var samme metode Holm og jeg brugte, men vi kunne ikke genskabe fejlen på hans kamera.

kennethk
        Deltager
          • Nova

Hei Henrik – jeg har versjon 1.0.5 så da er det siste versjon

holm
          Deltager
            • Super Giant

Det ser ud til at V. 1.0.5. er released helt tilbage til 31.1.12 – så det er nok ik realistisk, at der stadig skulle være eksemplarer med ældre OS.

Det er nok heller ikke kardinalpunktet, selvom Henrik og jeg har snakket om at det kunne være interessant at smide en 1.0.4 i, bare for at udelukke dét..

Jeg synes det er fantastisk at så mange i miljøet er i gang med at udforske denne problematisk, og det vil jo være fantastisk hvis det “bare” var et software problem.

Men samtidigt tænker jeg også; hvis det nu ikke er det, hvad kan vi så bruge alt det her til…??

Vi kan konstatere, at der er forskel på kameraerne, og det er vel bare dét, eller hvad…eller har jeg bare mistet overblikket ..?

Man (jeg!)begynder jo ikke f.eks. at skifte evt. c-mos’en ud på et billigt begynder-kamera bare for at rette op på det her – så kan tante Gerda? få det i gave og så kommer vi alle sammen nok videre..

Jeg har jo trods alt et modded 450 som ikke laver de narrestreger

Afslutningsvis vil jeg da også sige, at det da fornemt at man i foreningen fremadrettet nu tester kameraerne inden modificeringen
            Holm2014-06-20 09:46:21

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

Mit kamera, som ikke har fejlen har firmware 1.0.4

Anonym
                • Super Nova

Ja og mit som heller ikke har, har firmwaren 1.05!

Mvh.

Anonym
                  • Super Nova

Hm! Jeg har netop testet et kamera jeg skal have med til Tyskland. Selv om himlen godt nok er for lys lige nu, spændte jeg kameraet på min kikkert, ventede til kl. 01 og tog en stribe previews, hvor der var lidt skarpe stjerner på. Med det samme kunne jeg se disse striber ganske tydeligt. Kameraet var ud af boksen, og opsat med vers. 1.05!

Jeg har ikke skrevet præcist ned hvad jeg nu gjorde, men jeg kan sige at jeg lukkede ned for alt varmegivende, såsom kameradisplay og live view. Dernæst aktiverede jeg kameraets aktive belysningsassist, tog en stribe billeder med alle isoværdier både i raw og jpg. Der var streger på de første 3 billeder. Herefter slukkede jeg for denne assist og gentog processen, og problemet var herefter væk! Jeg har ikke gemt før- og efter billeder, så i har kun mit ord for det. Jeg er ikke typen som analyserer alt til bunds, og jeg har formentlig trykket på flere parametre end her nævnt. Men kan det tænkes, at elektronikken skal “trænes” til situationen? Jeg vil muligvis blive overdænget med spørgsmål, men kan nok ikke svare bedre end jeg her skitserer, da jeg ikke husker præcist det jeg gjorde. Igen er jeg typen, som bare trykker på alle knapper, og stopper problemet, er jeg glad uden at fundere over hvorfor!

Mvh.

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova

God observation Johannes.

Selvfølgelig lidt træls vi ikke har alle detaljer, men nu kan det da være vi er nået et skridt videre.

Jeg tror dog ikke der er nogen form for læring eller adaptiv function i 1100D. Jeg vil lige grave lidt i hvad denne “aktive belysningsassist” gør.

henrik.schneider
                    Deltager
                      • Nova

johannes wrote: Hm! Jeg har netop testet et kamera jeg skal have med til Tyskland. Selv om himlen godt nok er for lys lige nu, spændte jeg kameraet på min kikkert, ventede til kl. 01 og tog en stribe previews, hvor der var lidt skarpe stjerner på. Med det samme kunne jeg se disse striber ganske tydeligt. Kameraet var ud af boksen, og opsat med vers. 1.05!

Jeg har ikke skrevet præcist ned hvad jeg nu gjorde, men jeg kan sige at jeg lukkede ned for alt varmegivende, såsom kameradisplay og live view. Dernæst aktiverede jeg kameraets aktive belysningsassist, tog en stribe billeder med alle isoværdier både i raw og jpg. Der var streger på de første 3 billeder. Herefter slukkede jeg for denne assist og gentog processen, og problemet var herefter væk! Jeg har ikke gemt før- og efter billeder, så i har kun mit ord for det. Jeg er ikke typen som analyserer alt til bunds, og jeg har formentlig trykket på flere parametre end her nævnt. Men kan det tænkes, at elektronikken skal “trænes” til situationen? Jeg vil muligvis blive overdænget med spørgsmål, men kan nok ikke svare bedre end jeg her skitserer, da jeg ikke husker præcist det jeg gjorde. Igen er jeg typen, som bare trykker på alle knapper, og stopper problemet, er jeg glad uden at fundere over hvorfor!

Mvh.

Er det denne funktion du mener at havde slået fra?

Det kunne godt give mening, og den er pr. default aktiv i kreativ mode hvilket “M” er en del af.

henrik.schneider2014-06-22 22:28:24

Anonym
                        • Super Nova

Ja – det er lige præcis den jeg har rodet med!

Mvh.

landbo
                        Deltager
                          • Nova

Oho, har ikke på nogen måde kunne fremstille noget der ligner tårer på en kunstig stjerne. Men den omtalte funktion kunne jeg nu heller ikke finde på at slå til ved seriøs fotografering, så vil prøve en bette tur mere med belysningsoptimering sat on.

Så kunne det jo være rigtig sjovt og vide hvordan andre har sat deres belysningsoptimering, især folk med svorre tåreproblemer.

PS. Ret beset burde funktionen vist ikke berøre RAW (CR2) formatet, forudsat man undlader og “fremkalle” i Canon’s, efter min sølle mening, ret elendige software. Men en vide ingenting med sikkerhed alligevel. Landbo2014-06-23 06:24:07

henrik.schneider
                          Deltager
                            • Nova

Landbo wrote: …………

Så kunne det jo være rigtig sjovt og vide hvordan andre har sat deres belysningsoptimering, især folk med svorre tåreproblemer.

PS. Ret beset burde funktionen vist ikke berøre RAW (CR2) formatet, forudsat man undlader og “fremkalle” i Canon’s, efter min sølle mening, ret elendige software. Men en vide ingenting med sikkerhed alligevel.

Helt enig Leif,

Fornuften siger at denne funktion ikke skal påvirke RAW formatet, men det er jo mennesker som har programmeret, så der kunne jo være en fejl.

EOS pc-software kan måske også tilføje fejlen ???? det må checkes.

HOLM, hvordan er dit kamera sat op vedr. denne funktion?

holm
                            Deltager
                              • Super Giant

Alt sådanne ting er slået fra på mit 1100d….men måske er det problmet…narh, vel..?

Holm2014-06-23 09:29:27

allan_razz
                              Deltager
                                • Moon

Info : Fandet lige denne beskrivelse af et ligende problem som måske forklarer

de mystiske striber.

henrik.schneider
                                Deltager
                                  • Nova

Hej Allan,

Problematikken med lyse striber, som beskrives i din link, relaterer sig til CCD-sensorer, og designet af CMOS-sensor (som bruges i 1100D) forhindrer dette problem i at opstå. Så nej selvom problemerne godt kan ligne hinanden, dog med omvendt fortegn (mørk/lys) er jeg ret overbevist om at det ikke er det problem vi står med.

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 105 i alt)
                                • Emnet 'Skygger under overbelyste stjerner på 1100D' er lukket for nye svar.