Skygger under overbelyste stjerner på 1100D

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Skygger under overbelyste stjerner på 1100D

• Dette emne har 104 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af kenneth. This post has been viewed 2984 timessneis. This post has been viewed 2984 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 105 i alt)
  • Forfatter

holm
    Deltager
      • Super Giant

Hvis man har mange penge, er 2300,- sikkert ik’ ret meget.

Det har jeg bestemt ik’ og når jeg så alligevel beslutter mig for at investere, er det jo utroligt bittert at jeg skal være én af de 5% som har problemer. Især når at alle andre som du efterfølgende har moddet, åbenbart ikke har problemer – men det er gamet.

Jeg har brugt meget tid på at studere dette fænomen, for at se om jeg kunne give dig et bud og Henrik har også brugt tid på det – det bør være nok

Skulle det så betyde at jeg ik selv har taget kampen op..??

Magen til arrogance!

Jeg vil, i stor respekt for Henrik’s hjælp og venlighed, stoppe her så andre kan fortsætte tråden i den oprindelige tanke.

Og johannes – vi behøves ik at kommunikere mere.

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

Kenneth, jeg kiggede lige på dit andet billede også, skar lidt idet og som du siger, her ses fejlen også. MEN igen går dine streger op og ikke ned, dit RAW billede kan vise om du “bare” har roteret billedet, eller om den fejl du ser er “omvendt” eller ikke.

Forøvrigt er det nogle fantastisk flotte billeder du har

norup
        Deltager
          • Super Giant

Her er min stribede version af M45, lavet med umoddet 1100D, kombineret fra omkring 16 stk 32sek eksponeringer, 800ASA, firmware ver 1.0.5

Jeg kan ikke se striberne i en enkelt RAW, kun i det kombinerede billede, så det giver vist ikke mening at lægge til download.

henrik.schneider
          Deltager
            • Nova

godt eksempel Anton, jeg vil nu gerne havde et enkelt RAW af dette billede hvis muligt. Du kan evr sende det til mig på min private email adresse (har du stadig min adresse?)Jeg kunne godt tænke mig at se lidt på signal nivuet i de forskellige kanalerhenrik.schneider2014-06-18 19:34:00

Anonym
              • Super Nova

Altså Holm – jeg var slet ikke ude på at være arrogant over for dig – så undskyld hvis du opfattede det således. Når jeg nævner at noget er nok, så er det fordi at du antydede at jeg skulle bytte det kamera, du har købt andetsteds. Sig mig – hvorfor skulle jeg dog det? Derfor fandt jeg, at alle andre muligheder, som også jeg prøver at finde ud af, burde være nok. Nu bor du meget tæt på Henrik, men havde du boet lige rundt om hjørnet, havde du da også kunnet komme rent fysisk hjem til mig og få hjælp og vejledning. Jeg har netop haft besøg af en som har set tråden, og han synes at det lige pludselig virkede som om, at nu skal du bare finde en syndebuk. Jeg har også respekt for at Henrik vil hjælpe dig, selvom du ikke er medlem i AAF. Det har jeg gentagne gange tilbudt dig at blive, for så kunne du selv have deltaget i modificeringen ganske gratis – men det har du ikke givet udtryk for at du ville, og det er en ærlig sag. Men her havde du kunnet spare nogen penge, og for mig er det beløb du nævner, som pensionist nok endnu større. Havde du nu gået lidt mere stille med dørene, havde jeg måske en chance for at hjælpe dig. Vi skal ned til Vogelsberg igen i næste uge, og jeg havde gerne taget dit kamera med for at sælge det dernede til en fair pris. Det tror jeg såmænd godt jeg kunne, men efter dit udfald er det ikke noget jeg føler nogen lyst til.

Så undskyld jeg alligevel svarede – jeg følte bare at lige pludselig stod jeg under skud, for noget som jeg ikke kan gøre for.

Mvh.

henrik.schneider
              Deltager
                • Nova

Johannes,

Ser du problemet med dit kamera? og hvilken firmware har dit kamera?

kenneth.sneis
                Deltager
                  • Super Giant

Hvordan finner jeg ut hvilken firmware jeg har ?

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova

Kenneth Sneis wrote: Hvordan finner jeg ut hvilken firmware jeg har ?

kig denne video den viser vej https://www.youtube.com/watch?v=33Q17zd-0nE

Anonym
                      • Super Nova

Hej Henrik. Jeg har faktisk oplevet det en enkelt gang eller to, men jeg mistænker det derhen, at jeg har haft kameraets display og liveview kørende. Det har jeg rettet op på og i dag ser jeg ikke antydningen af disse streger. Samtidig har jeg gjort mig til en vane at underbelyse en smule og kompensere for det i billedbehandlingen. Jeg bruger sidste nye firmware. Men der findes en alternativ software til kameraet, som skulle styre tingene lidt anderledes, men jeg kan ikke komme i tanke om hvornår jeg har set det her på forum! Gad vide om denne soft/firmware kunne afhjælpe? Jeg mener også at det var Jesper Sørensen, som engang nævnte noget om at Canons Digic processor ændrede nogle ting selv i rawfiler, og at det kunne være sjovt at ændre elektronikken, så man gik helt uden om denne processor. Selvom sensoren kan have skylden, tror jeg inderst inde mere på at fejlen og gerne justeringsmuligheden skal findes i Digic Processoren. Men det er gætteri og jeg har heller ingen teknisk indsigt i disse ting! Derfor har vi kun tilbage at være mere påpasselig når vi køber kameraet, teste det og evt. returnere det inden vi sætter skruetrækkeren på!

Mvh.

henrik.schneider
                      Deltager
                        • Nova

Hej Johannes,

OK, tak

Det alternative SW kunne være dette: http://magiclantern.wikia.com/wiki/Unified

Jeg har ikke prøvet det, men jeg kan jo hellet ikke se fejlen på mit kamera. Men om nogen har prøvet det og set en ændring ville det være sjovt at vide

landbo
                        Deltager
                          • Nova

Kenneth Sneis wrote: Hvordan finner jeg ut hvilken firmware jeg har ?

Du sætter kameraet i M mode.

Tryk derefter på Menu knappen.

Vælg “fastnøglen” (lysebrun/carrygule) længst til højre. Og vupti, firmware versionen står nederst på skærmen.

Sidste nye firmware burde være 1.0.5 i en 1100D

norup
                          Deltager
                            • Super Giant

Her er nogle repræsentative CR2er, resultat efter deepskystacker, og et færdigt(?) billede, hvor jeg har forsøgt at fjerne striber.

IMG_0727.cr2

IMG_0731.CR2

IMG_0735.CR2

IMG_0739.CR2

IMG_0743.CR2

deepskystacker_output.TIF

M45_redigeret.tif

kenneth.sneis
                            Deltager
                              • Super Giant

henrik.schneider wrote: Kenneth, jeg kiggede lige på dit andet billede også, skar lidt idet og som du siger, her ses fejlen også. MEN igen går dine streger op og ikke ned, dit RAW billede kan vise om du “bare” har roteret billedet, eller om den fejl du ser er “omvendt” eller ikke.

Forøvrigt er det nogle fantastisk flotte billeder du har

Hei igjen

Takker for skryt av bilder

PixInsight roterer bildene, så feilen retter nok nedover hos meg også.

Har lagt ved en del bilder i dropbox folderen

https://www.dropbox.com/sh/zidtcfrd094e9ba/AACXkoBdYjg9DhQwK1g0q5vga

Kan for meg virke som at jo lengre eksponeringstid jo verre.

Virker også som at ISO 800 er verre enn ISO1600

Ser ikke ut som at temperaturen spiller noen rolle

M31_240s_800iso_+16c_2013090701h23m44s281000275 er tatt før modifikasjonen, resten etter.

Firmware versjon 1.0.5

Håper at du får noe fornuftig ut av dette og gi beskjed om flere filer ønskes

henrik.schneider
                              Deltager
                                • Nova

Anton,

Jeg ser godt fejlen i nogle af dine RAW billeder, specielt i 743.

I modsætning til Holm’s billede har du “fuldt signal” på alle tre farve kanaler, så det har intet med det at gøre (tick)

Det er også helt tydeligt at alle de stjerne som laver streger er overbelyst.

Tak for dine billeder

henrik.schneider
                                Deltager
                                  • Nova

UPDATE: Frem til nu har alle som melder om at havde problemet firmware 1.05, spændende om vi også finder nogen med ældre firmware og samtidig har problemet.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 105 i alt)
                                • Emnet 'Skygger under overbelyste stjerner på 1100D' er lukket for nye svar.