Skygger under overbelyste stjerner på 1100D

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Skygger under overbelyste stjerner på 1100D

• Dette emne har 104 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af kenneth. This post has been viewed 2983 timessneis. This post has been viewed 2983 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 105 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

Lars Holm og jeg har kæmpet lidt tid med at eftervise de skyggeproblemer som Lars har beskrevet i tidligere tråd.

Problemet består i at der forekommer skygger under nogle af de overbelyste stjerner.

Problemet ses kun vanskeligt på dette foto:

Men hvis man zoomer ind på stjernen på xy koordinat 637×1773 ser man faktisk problemet.

Og kigger man så på de forskellige farve kanaler (RGB) ses det tydeligt at fejlen udelukkende optræder i den røde kanal.

Det drejer sig dog kun om ganske få counts (imponerende at Lars har kunnet få øje på det)

Hvorfor kun i den røde kanal??

Det underlige er at der på Lars’s billede ingen grønne counts (fotoner) er at se lige uden for stjernens område.

Hvorfor??

Jeg kan ikke genfinde fænomenet på mit kamera.

Vi har foretaget nogle tests på en teststjerne ca. 30meter væk, og kan ej heller her se fænomenet.

Vores næste steps i undersøgelsen bliver:

1. Under åbne himmel at prøve at om vi kan genskabe fejlen på Lars’s kamera og derefter se om den også opstår på mit kamera.

2. Prøve i anden kikkert om fænomenet kan ses.

3. Ser vi en fejl her også har vi noget mere at arbejde frem efter.

– Er der nogen af jer der har oplevet dette med 1100D? og kan i evt. sende mig et RAW billede hvor fejlen er?

– Er der nogen som har en god ide til årsag?

– Gode forslag til at finde årsag til fejlen (og nej det er ikke en option bare sådan at stoppe 🙂 )

landbo
      Deltager
        • Nova

Hej.

Det er vel ikke sådan der ligger forskellige versioner af firmwaren i de to kameraer ???

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Landbo wrote: Hej.

Det er vel ikke sådan der ligger forskellige versioner af firmwaren i de to kameraer ???

God tanke, det checker vi lige

kenneth.sneis
          Deltager
            • Super Giant

Hei

Jeg opplever også dette på mitt 1100Da

Ikke spesielt vanskelig å oppdage, heller vanskelig å ikke oppdage …

Så håper at noen av dere kan finne problemet (og forhåpentligvis løse det).

Sender noen raw bilder ikveld Henrik

Her noen jpg i mellomtiden

Bilde 1

Bilde 2

Kenneth Sneis2014-06-18 08:39:35

holm
            Deltager
              • Super Giant

Til sammenligning kunne det egentlig være interessant, at se hvordan et EOS1100D performede hvor det IKKE var moddet – nogen som kan byde ind med noget her…?

Anonym
                • Nova

Det er et gammelt velkendt problem med 1100d

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Number/5027211

Ved Ikke hvad løsningen er….

Anonym
                  • Super Nova

Det er et udmærket link som Madsen her anfører. Det fortæller en masse om problemet, men giver ikke et sandt billede af problemets omfang, eftersom det kun er de uheldige, som reflekterer! Vi er nødt til at huske på, at det muligvis er 5% af disse kameraer, som i større eller mindre omfang har problemet. De 95% tilfredse kunder reflekterer sjældent. Men bortset fra det læser jeg i tråden om et par interessante detaljer. For det første optræder det uanset om kameraet er modificeret eller ej. For det andet gælder det for flere modeller og mærker. Jeg ved at selv Nikon kender til det. Endda Qcam8 er nævnt, men her har jeg læst, at der sidder en drejemodstand, hvor man kan justere dette væk med.

Men så til noget interessant. Der nævnes flere gange, at de ældre udgaver af kameraet ikke har problemet. Undrer mig lidt, at ingen har spurgt Canon, om de har skiftet over til en anden underleverandør(læs billigere)af sensoren! For man fornemmer lidt, at det især er på det sidste, at dette er dukket op. Vi har i AAF efterhånden kørt masser af disse modificeringer – men betyder det her så, at vi skal holde op med at anbefale 1100D?

Nej slet ikke – men jeg anbefaler, at man fremover tester kameraet igennem før modificeringen. Så har man muligheden for at få sensoren udskiftet på garantien eller få et nyt kamera. Der nævnes godt nok, at en enkelt har fået udskiftet på garantien efter modificeringen, men den tror jeg ikke på man får herhjemme!

Nu vil jeg retfærdigvis nævne, at vi i AAF-regi mm. har modificeret 8 kameraer inden for de sidste 6 uger – og jeg har ikke bemærket dette problem ved nogen af dem. Jeg modificerede et så sent som i går, og heller ingen problem der. Muligvis er de 5% uheldige nu steget til 10% – og dermed de heldige faldet fra 95% til 90% – men det kunne også være, at Canon har haft en sending knap så gode sensorer i en tidsbegrænset periode.

Puha – det var en lang smøre om et problem, som jeg heller ikke har noget bud på, men jeg håber at have belyst de fleste spørgsmål!

Mvh.

holm
                  Deltager
                    • Super Giant

Johannes, kan du så ik bare tage mit retur og ombytte det med et af dem som virker..??
                    Så er alle glade….!

henrik.schneider
                    Deltager
                      • Nova

Jeg syndes det er nogle fantastiske input der er kommet på denne tråd allerede, så lad os se om ikke vi kan holde denne tråd teknisk fremadrettet. Eventuelle diskurtioner om f.eks. reklamationer og andet ikke relevant for denne tekniske snak så jeg gerne andet steds end denne tråd.

kenneth.sneis
                      Deltager
                        • Super Giant

Hei

Sitter å titter litt igjennom de få bilder som jeg har fått tatt i vinter og det kan fort virke som at problemet blir større ved høyere temperaturer.

Skal se igjennom loggen for ute temperatur og chip temperatur i kveld…

henrik.schneider
                        Deltager
                          • Nova

johannes wrote: …… Endda Qcam8 er nævnt, men her har jeg læst, at der sidder en drejemodstand, hvor man kan justere dette væk med.

………..

For man fornemmer lidt, at det især er på det sidste, at dette er dukket op. Vi har i AAF efterhånden kørt masser af disse modificeringer – men betyder det her så, at vi skal holde op med at anbefale 1100D?

Nej slet ikke – men jeg anbefaler, at man fremover tester kameraet igennem før modificeringen. Så har man muligheden for at få sensoren udskiftet på garantien eller få et nyt kamera. Der nævnes godt nok, at en enkelt har fået udskiftet på garantien efter modificeringen, men den tror jeg ikke på man får herhjemme!

Qcam8 er en anden teknologi (CCD chip) og de er kendt for at kunne lave denne og andre typer fejl.

1100D har en Cmos chip sensor, og der burde denne fejl ikke kunne opstå. Det ser vi så den gør nogle gange.

Om det er et SW problem eller fysisk problem må vi havde afklaret og jeg støtter fortsat op omkring anbefalingen om køb af 1100D som et godt og billigt valg, absolut ingen tvivl om det.

Din tanke om altid at teste før modifikation er jeg også med på, men da skal vi bare havde fundet en “skud-sikker” test opstilling, for som det var for 2-3 uger siden hvor Holm og jeg forsøgte at genskabe fejlen på hans kamera kunne vi ikke.

Måske dette er en fejl som kræver flere sammenfaldene faktorer, høj temperatur (eller måske kun fejl i lille temperatur område) korrekt / fejl firmware, stor skift i lysstyrke over få pixel.

Det bliver spændende at modtage lidt flere RAW billeder med fejlen på og samtidig evt. få lidt info om dato, temperatur, firmware og måske noget helt 5. også

holm
                          Deltager
                            • Super Giant

Jeg er ikke sikker på at jeg vil anbefale 1100D MED MINDRE det altid nævnes at der kan være udfordringer ift. astrofoto – men jeg er jo også en af de berømte 5%/10% som ikke er tilfreds..Disapprove

henrik.schneider
                            Deltager
                              • Nova

Holm wrote: Jeg er ikke sikker på at jeg vil anbefale 1100D MED MINDRE det altid nævnes at der kan være udfordringer ift. astrofoto – men jeg er jo også en af de berømte 5%/10% som ikke er tilfreds..Disapprove

Der har du jo ret Holm , men lad os nu se om ikke vi kan finde en forklaring.

henrik.schneider
                              Deltager
                                • Nova

Kenneth Sneis wrote: Hei

Jeg opplever også dette på mitt 1100Da

Ikke spesielt vanskelig å oppdage, heller vanskelig å ikke oppdage …

Så håper at noen av dere kan finne problemet (og forhåpentligvis løse det).

Sender noen raw bilder ikveld Henrik

Her noen jpg i mellomtiden

Bilde 1

Bilde 2

Jeg har forstørret dit ene foto lidt, og her ses fejlen ret tydelig, det bliver spændende at få RAW billedet af denne.

Men Kenneth, dine skygger går op ikke ned, er det fordi du har drejet billedet?

henrik.schneider2014-06-18 17:19:37

Anonym
                                  • Super Nova

Hej Holm.

Skulle jeg bytte et kamera, som du selv har købt? – var det ikke også i Føtex? Vi er et par stykker som via vores forening, har lært hinanden at modificere disse kameraer. Men selv om vi gerne hjælper andre også uden for vores forening, kan det aldrig være vores opgave at skulle nævne noget ang. udfordringer. Jeg har brugt meget tid på at studere dette fænomen, for at se om jeg kunne give dig et bud og Henrik har også brugt tid på det – det bør være nok. Men jeg ved da, at der findes firmaer, som laver det og hvor garantien stadig er bibeholdt. Horsens fotoklub har indtil videre fået det lavet i et Københavnsk Firma, da de bruger det til Infrarød foto. Til en pris i nærheden af det dobbelte for hvad du har givet for kameraet vel og mærke!

Og det er nok også her at humlen ligger en smule. Føtex har gennem et stykke tid solgt kameraet for 1799,-. At vi alligevel håber på en ydelse som fra et astrokamera til 12000,- er ikke det samme, som at vi i alle tilfælde er garanteret denne ydelse. Jeg kender mit eget kamera 100%, og ved hvorledes jeg skal få det til at yde som det dyre astrokamera. Den oplevelse er der også andre som har, men til den pris, må vi nok forvente, at der er en del, som oplever en ydelse midt imellem. For der er ikke kun stregerne – billedstøjen kan også variere noget på 1100d, men dog længe ikke så meget som på den hedengangne 1000d.

Holm jeg kan godt forstå du er frustreret, og gerne vil fortælle om det, men dermed reklamerer du ikke særlig godt for dit kamera, i tilfælde af, at du vil sælge det igen. For det burde kunne sælges til en, som måske knap er så krævende. Når jeg sammenligner med Kenneth Sneis eksempel, så vil jeg mene at ydelsen på dit kamera er – om end ikke i toppen – så i hvert fald langt fra bunden. Jeg bruger selv adskillige timer på billedbehandlingen, og om jeg skulle lægge 5 minutter oveni, for at fjerne en streg eller to, ville ikke røre mig med et kamera til den pris – så det ville være løsningen for mig!

Håber dog at du opnår at blive tilfreds!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 105 i alt)
                                • Emnet 'Skygger under overbelyste stjerner på 1100D' er lukket for nye svar.