Skydetagsmekanisme

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Skydetagsmekanisme

• Dette emne har 30 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 904 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 31 i alt)
  • Forfatter

pur
    Deltager
      • Giant

Har du prøvet her, det er dem jeg brugte.

Porthjul

Vh

HenrikPur2016-07-27 19:51:58

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Tak for link Henrik. Hvordan har du monteret hjulene? Og kører de på vinkel eller T jern?

/Rudi B. Rasmussen

morten
        Deltager
          • Super Nova

Jeg fravalgte portruller af ro årsager: 1) der kræves en lås der er stærk nok til at taget ikke flyver af i stormvejr, 2) de kræver præcis sporing, hvilket kan være et problem når træet slår sig. Bare en delt tanke..

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Hvis det laves rigtigt skal præcisionen ikke være ret god på sporet. Porthjul skal monteres f.eks. siden af en længegående planke med noget fladjern i rette dimensioner, så kan det hele give sig så det passer sammen.

Flyve af, jeg har ikke noget der forhindrer dette og overlevet adskillige storme og orkaner. Hvis der er optræk til slemt vejr bliver det hele spændt fast i selve husets tagkonstruktion. Hvis det blæser så meget at taget kan hoppe af, skal jeg alligevel ikke ud og observerer.

Mortens råd er rigtig gode, men man kan med mindre.

pur
            Deltager
              • Giant

Hej Rudi

Jeg har altid brugt vinkeljern på de observatorier jeg har bygget i årenes løb.

Jeg har ikke oplevet problemer med nogle af de ting som Morten nævner. Og som lars skriver, bare det laves rigtigt så…… 🙂

Vh, Henrik

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Igen tak for input, jeg forsøger mig med porthjul på vinkeljern.

/Rudi B. Rasmussen

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Rudi, se lige denne tråd. Hvis kigger efter kan du se hvorledes min løsning til holder af porthjul blev lavet af smeden.

Rulletag

Anonym
                    • Nova

Jeg bruger porthjul på t-jern. Har virker fint i lidt over er år nu og køre siden sidste weekend også automatisk vha viskermotor og tandstang (i træ!).

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

En tandstang i træ??

Sådanne vilde påstande kræver billeddokumentationSmile

P.S Hvilken forsyning bruger du til viskermotoren? De fleste jeg har prøvet ryger lige i strømbegrænseren, kun en akkumulator kan holde den igang.

mvh
                      Jens

Anonym
                        • Nova

Jens.Jacobsen wrote: En tandstang i træ??Sådanne vilde påstande kræver billeddokumentationSmileP.S Hvilken forsyning bruger du til viskermotoren? De fleste jeg har prøvet ryger lige i strømbegrænseren, kun en akkumulator kan holde den igang.mvhJens

Billede kommer i morgen inspiration Her fra:

http://woodgears.ca

Jeg bruger en 5A 12V strømforsyning ala den jeg bruger til mount og kamera.

thommy
                        Deltager
                          • Giant

Hej Rudi,

Jeg byggede mit obs i 2012, men udskiftede hjulene året efter til porthjul der kører på v-jern. Se http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=8331&KW=rulletag&PN=2.

Det virker stadig upåklageligt – en lillefinger er nok til at flytte det 300 kg tunge tag.

/Thommy

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Man kan også montere et U-jern på taget og almindelige flade hjul på bygningen.

Mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Anonym
                              • Nova

Jens.Jacobsen wrote: En tandstang i træ??

Sådanne vilde påstande kræver billeddokumentationSmile

Her er det foto:

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

hvordan har du lavet den?

Anonym
                                  • Nova

Stiksav, skillerumslægte og en skabelon fra hjemmesiden jeg gav ovenfor. Tandhjulet er i krydsfiner. En båndsav er dog at foretrække men sådan en har jeg ikke…madsen2016-07-29 17:28:08

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 31 i alt)
                                • Emnet 'Skydetagsmekanisme' er lukket for nye svar.