Skydetagsmekanisme

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Skydetagsmekanisme

• Dette emne har 30 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 903 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Denne del af byggeriet volder mig lidt hovedbrud.

Jeg tænker på at bruge to C-profil portskinner med tilhørende hjul. Men dem jeg har set på koster over kr 500,- pr 3 meter og dem skal jeg bruge fire stk af!

Jeg er åben for andre gode foreslag så budgettet ikke skal stikke af

Hvad bruger I andre med skydetag?

Mit tag kommer til at bestå af ca 8 stk 45x95mm reglar og ca 8m^2 16 mm krydsfinerplader med tagpap, ved ikke præcist hvad vægten bliver men det må være under 100 kg.

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hvad med at bruge T-profiler og remskivehjul?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

alan
        Deltager
          • Super Giant

Hej Rudi

Tag op til produkthandleren for enden af Kuopiorvej. De er flinke og har alt muligt liggende. Gå endelig ikke ind på pladsen hvis de kører med deres maskiner. (men de er gode til at holde pause)

Hvis du spørg dem om de har noget så har de aldrig noget, men spørg dom om lov til at kigge, finder du tit noget du kan bruge. Den anden produkthandler ,over for det gamle forbrændingsanlæg, er ikke værd at besøge, han er en hidsigprop.

mvh Alan

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Har selv brugt jernhjul med leje til porte, f.eks. stalddøre. Mit tag bruges 6 stk og ruller på t-profil jern. Billigt og virker upåklageligt også med store mængder tung sne.

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Tak for input.

Port hjul på T-jern lyder som en rigtig fornuftig og driftsikker ide.

Jeg fandt bla denne på nettet:

link

Ja Alan, de skal skurres med hårene ude hos H. J. Hansen, men så kan man også finde mange gode ting.

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
              Deltager
                • Nova

Husk at beregne snelast for taget og ikke mindst hjulene.

I dk regnes der med 75kg/m2 tagflade for en tag med hældning under 20grader.

Et tag på 4x4meter giver en snelast på 1200kg -> dvs. 4 hjul som hver kan bære 200kg ligger lige på grænsen 🙁henrik.schneider2016-07-22 12:52:46

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Ok, det kommer lige med i beregningerne. Men i dette tilfælde må vi heppe på den globale opvarmning og mindre sne

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova

jaaaa, samtlige officielle klima forudsigelser mellem 1,2 -> 3,8C temperatur stigning i dk, MEN betyder det mere eller mindre sne ?

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Jeg kan helt sikkert ikke rulle taget af med 75 kg pr m2

Løsningen jeg vil bruge er at smide nogle træklodser ind som støtte hvis det ekstreme skulle opstå, og så fjerne sneen inden taget rulles af.

Jeg har haft +30 cm på taget.

morten
                      Deltager
                        • Super Nova

Et tag er tungere end man tror.

Der er nogle konstruktionshajer her på forum, jeg giver mine amatørberegninger til bedste.

Krydsfiner og alm konstruktionstræ vejer f.eks. 0.45 t/m3 (varierer lidt alt efter hvilken tabel man ser i). D.v.s. 15 mm plade vejer ca 7 kg på m2 (når man slæber rundt på det overraskes man ikke).

Pap er også en tung løsning, med mindre du vil have mere end 10 graders hældning på taget skal du have to lag pap, min Icopal løsning vejer godt 10 kg pr m2.

Pap og finer har den fordel, at der ikke dannes så meget kondens som i et metaltag. Det bliver dog varmt, derfor har jeg isoleret taget med 10cm rockwool og et loft af 11mm plade. Mit tager vejer ca 600 kg (440x360cm). Det kører perfekt på 30 garageportruller, 15 i hver side, 20kg pr rulle uden sne og det dobbelte med max snelast.

Obset bliver aldrig væsentligt varmere end omgivelserne til trods for at det er sort for at passe til de øvrige bygninger på grunden.

En ting jeg tænkte en del over var stivheden af væggene. I et alm skur medvirker tagkonstruktionen til skurets stivhed. Et obs er som en cabriolet bil, stivheden skal sidde i væggene.

landbo
                        Deltager
                          • Nova

henrik.schneider wrote: jaaaa, samtlige officielle klima forudsigelser mellem 1,2 -> 3,8C temperatur stigning i dk, MEN betyder det mere eller mindre sne ?

Det betyder såment nok bare sneen bliver tungere.

landbo
                          Deltager
                            • Nova

rudibr wrote: Ok, det kommer lige med i beregningerne. Men i dette tilfælde må vi heppe på den globale opvarmning og mindre sne

Du laver bare et par boggieaksler i stedet for to enkle til og bære gøjemøjet.

Husk også og få sikret taget når det ikke er åbent, det kan du gøre med disse: http://trailer.dk/haengsler-lukketoej-og-beslag-til-trailer-47/haegtelukker-med-fjederpal-og-krumjern-1161.html

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star

Kig evt på ståltag med anti-dug dug på,indersiden. Fåes i farver som reflekter varme. Jeg var selv skeptisk, men er blevet ganske godt tilfreds. Specielt varmeafgivelsen hjælper med at holde en temperatur tæt på luftens. Meget lav vægt pr m2.

Da man jo ikke skal overholde bygningsreglementer kan man skære en del af vægten. F.eks. gå ned i dimensioner på spær og brug færre af dem. En god og billig måde at øge styrken på de underdimensionerde spær, er at banke nogle gode gammeldags stormbånd på. Det giver rigtig meget styrke og holder vægten nede.

Ståltag giver også styrke til hele taget.

Jeg vil tro mine 10m2 vejer under 100kg.

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Tak for de udførlige beregninger Morten, du har glemt at regne skruerne med

Tømmeren regnede sig frem til ca 100 kg, så jeg er ikke bekymret over vægten af konstruktionen.

Og god ide at klodse op i tilfælde af udsigt til meget tøsne.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

Jg har fundet disse hjul og passende beslag, men da firmaet har sommerferielukket uge 28+30 kan jeg ikke få oplyst så mange detaljer om de forskellige hjul og skinner.

Kender mogen et godt sted at købe disse hjul/skinner?

LINK

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
                                • Emnet 'Skydetagsmekanisme' er lukket for nye svar.