› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Sky-Watcher Kellner Okular, 2
- Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af henrik. This post has been viewed 382 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. december 2008 kl. 10:45 #5262
rigoDeltager- Super Nova
De der “Sky-Watcher Kellner Okular, 2” er de ok ??? kan se de kun koster 395.-
Kunne give dem i julegave til min far sådan et sæt af 3 og en ED100PRO hvis min border vil være med.
6. december 2008 kl. 11:08 #5263
k_holstDeltager- Nova
Jeg kender ikke SW-okularene.
MEN de giver jo næsten ingen forskel i forstørrelse 21x 25x og 32x.Jeg tror pengene ville være bedre givet ud på nogen okulare med at større spænd i forstørelse!Du kunne f.eks købe SW 42mm(21x) og Orion Stratus 13mm(69x). Total 150 kr billigere men mere anvendeligt.6. december 2008 kl. 12:20 #5265
rigoDeltager- Super Nova
Det kan du have ret i Kim
vil lige ask min border om vi skal give den gammel sådan noget i år, eller det glipper igen. Men det er mest som kraftige udsigtskikkert, måne, Saturn, jupiter kikkert det skal bruges til.6. december 2008 kl. 12:51 #5266
k_holstDeltager- Nova
Måske ville det være bedre med et zoom-okular.
Baader Hyperion 8-24 mm (ca. 1400,-) har fået rimelige anmeldelser http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p466_Baader-Hyperion-Zoom-8-24mm—1-25—-2–Ansatz.html6. december 2008 kl. 19:24 #5278
mstauningDeltager- Black Hole
Nu er det jo kendt at jeg ikke er den store visualle gut, MEN..
Hvis du tager og opsætter et hiraki for kvalitet på okulare efter type, og starter ud med ringeste.Så ville du starte med kellner og arbejde dig op.6. december 2008 kl. 21:24 #5291
rigoDeltager- Super Nova
Nå ok, så skal jeg sørme ikke have dem 🙂
zoom-okular, jooo ok ide. Skal hvis have min mor med hen over denne gave, så det ikke bliver for meget. Det løber op det skidt6. december 2008 kl. 22:03 #5294
hoestDeltager- Nova
Hej Rigo
Jeg har et 42mm Kellner i 2″ det er et udmærket okular jeg er glad for mit især til Månen og til at finde rundt med , der er et ret stort synsfelt6. december 2008 kl. 23:31 #5307
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Kellner okularer er kun lidt ringere end et plössl okular.
De har færrer linser (3) og derfor ofte ganske klare (=god lysgennemgang).
De har ikke et stort FOV, vist ~40 gr typisk.
Til gengæld er det meget skarpttegnede på center og uden chromatiske fejl (farvefejl), men tegner ringe i kanten.
De har også relativ god eye relief, det er jo vigtigt for brillebærere. Og så lider de typisk af en intern reflektion.
Jeg har før hørt, at de er gode til månen, så jeg nikker genkendende til Høst’s oplevelse.
Jeg har et 25 mm Kellner, som er et af mine bedre okularer og slår bla. et dyrere 12.5 mm Celestron plössl.Efter min mening, så er det lidt forkert at sige at bestemte typer af okulare er “de bedste” eller “de ringeste”.
Det er ligesom med teleskoperne, de har hver sine styrker og ulemper.
Nogle okularer er helt suveræne til planeter andre til måne andre igen til deep-sky.Hmm jeg havde engang et super godt link til en stor oversigt af okulartyper, skal se om jeg kan finde det igen…
6. december 2008 kl. 23:47 #5309
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Yes jeg fandt det…
Og den her artikel er super god !!
http://www.astrosurf.com/re/evolution_of_eyepieces.pdf7. december 2008 kl. 11:03 #5323
mstauningDeltager- Black Hole
Hvosa der er ikke Nagler Type 3…
8. december 2008 kl. 00:28 #5360
henrikDeltager- Nova
Skywatcher 2″ Kellnere er faktisk “Modificerede Kellners”, hvilket også ses af deres synsfelt, som er noget større end man ellers oplver med Kellners.
Hvad modifikationen går ud på ved jeg dog ikke, men det er vel af samme art som “Modificerede Akromat” typen som Meade og Celestron har brugt i en årrække.
Jeg mener at have læst et sted at de har en ekstra linse…
Jeg har prøvet 32’eren og den er god
Bortset fra det vil jeg give Kim ret i at alle 28-35-42 er for tæt samlet, men 28+42 giver nu mening.
Zoom okularer kan være meget gode men …
Et normalt 3x zoom okular giver effektivt kun 2x synsfelts forøgelse, fordi det tilsynedaldende synsfelt ændrer sig over zoom området.
WO har nogle meget korte zooms, som ikke har denne skavank og Baaderen skulle heller ikke være så slem. Men ellers er jeg generelt knbap så imponeret over zoom oklarer og deres kvalitet.
Hvis han skal bruge den til udsigtskikkert ville jeg klart tage 28+42¨= 21x/31x.
INTET kan slå sådan en glasklump (Generelt om 2″) fremfor et lille zoom okular-linsehul. Man kan holde øjet 10cm over og stadig se de hele
Henrik 2008-12-08 10:08:29 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Sky-Watcher Kellner Okular, 2' er lukket for nye svar.