› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › sky-watcher Heritage 130 p ?
- Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af nahilas. This post has been viewed 364 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. april 2017 kl. 17:09 #159867
tkh2640- Asteroid
Hej med jer, så kom teleskopet hjem , det kom i brug i lørdags (nøj tiden går stærkt), vi fandt straks Jupiter med den medfølgende 25mm linse, og efter nogen tid fandt vi den også med barlowlinsen x3 og den medfølende 10mm linse, det var en ret fed oplevelse, men jeg har lige et par spørgsmål?
Kan man gøre planeten skarpere?
Kan man fjerne noget af det skarpe lys så man bedre kan se detaljer på planeten?
Barlowlinsen var nok i den billige ende (11 euro købt på ebay i tyskland)har det noget at sige?
Mvh Thomas.
24. april 2017 kl. 17:25 #159873
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Du kan gøre planeten skarpere ved at bruge bedre optik i alle led
Det er en klassisk begynderting (jeg selv inklusiv) at prøve at forstørre så meget man kan komme til. Det medfører ofte, at man forstørrer mere end teleskopet kan klare, og det giver billeder, der virker uskarpe. En barlow af tvivlsom kvalitet gør det bestemt ikke bedre, men på den anden side gør du ikke en billig optik fantastisk ved at sætte en dyr barlow eller et dyrt okular i.… men atmosfærens tilstand spiller selvfølgelig også ind. Hvis der er dårlig seeing, kan ingen optik rette op på det.
Mht. lyset, så er det rigtigt nok, at Jupiter (og månen) kan blænde lidt. Normalt gør vi hvad vi kan for at bevare vores nattesyn. Men hvis du udsætter dig selv for et lidt kraftigere lys inden du kigger, vil dine øjne automatisk justere sig til det.
Jakob A.
24. april 2017 kl. 17:43 #159874
tkh2640- Asteroid
Tak for svar.
Sky-watcher Heritage 130p fandt vi ud af var et godt begynder teleskop, det er i hvert fald købt nu, og vi vil have det bedste ud af det, er der noget tilbehør du allerede nu kan sige (køb dette) det for i meget ud af ?
Mvh Thomas
24. april 2017 kl. 21:24 #159886
nahilasDeltager- Giant
130P er et super begynder teleskop. Det var den jeg selv startede med.
Som nævnt skal du passe på med at forstørre alt for meget. Jeg ville ikke bruge en barlow men holde mig til det 10mm okular der følger med kikkerten som højeste forstørrelse. Det kan godt betale sig at bruge god tid på at kigge efter på Jupiter. Hvad du ser på planeterne er ofte meget påvirket af “seeing” som at luften der bevæger sig i atmosfæren og bryder lyset. Derfor vil der være øjeblikke hvor Jupiter står meget mere klart end resten af tiden, når man lige er heldig og seeing er på sit bedste.
Når det så er sagt, så skal du være opmærksom på, at 130P er et Newton spejlteleskop og har du ikke allerede gjort det, så skal du sørge for at indstille primær og sekundær spejlet i forhold til hinanden. Det kaldes kollimering, og det kan være en rigtig god idé at kontrollere sin kollimering hvér gang, inden man begynder at observere. Hvis dit teleskop er ude af kollimering kan det sagtens have noget at sige for hvor klart et billede det viser.
Slutteligt kan jeg anbefale du finder en rigtigt god observationsbog, der hjælper med at finde vej på stjernehimlen og peger dig på interessante emner du kan se med dit ganske udmærkede teleskop! Jeg er selv stor fan af “Turn Left At Orion”, men der er sikkert mange andre gode også :).
24. april 2017 kl. 21:38 #159888
RudiDeltager- Neutron star
Hvorfor ikke bruge barlow? Jeg har haft meget glæde af et 2″ 23mm Plössl okkular sammen med en 4xPowerMate på Jupiter. Jeg har ogsåen 130mm newton, Explorer 130PDS, som vel har samme optik som 130 Heritage? Blot en lidt bedre fokuser.
/Rudi B. Rasmussen
24. april 2017 kl. 21:59 #159892
nahilasDeltager- Giant
Jamen jeg har heller ikke nedlagt forbud Rudi 🙂 min erfaring er bare, at det giver et meget klarere og detaljerigt billede uden at bruge barlow på 130P. Det var også en billig 150 kroners barlow jeg brugte.
Jeg tror det er fuldstændigt samme teleskop som 130PDS, dog kun med 1.25″ helisk(?) og ikke 2″ crayford fokusser.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'sky-watcher Heritage 130 p ?' er lukket for nye svar.