Sky-Watcher Explorer 190MN PRO

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Sky-Watcher Explorer 190MN PRO

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 380 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

theil
    Deltager
      • Main Sequence

Hej alle

Torsdag den 13. november var jeg på posthuset for at hente en Sky-Watcher Explorer 190MN PRO.
      Jeg er interesseret i at finde et teleskop, med en bedre optik end min gamle Meade SCT, hvilket ikke skulle være et problem. Det skal være til en overkommelig pris, og samtidig skal teleskopet anvendes til astrofoto, hvilket Skywatceren efter sigende, skal være fremragende til. Henrik fra Lyra foreslog, da jeg spurgte ham om han kendte til dette nye teleskop, at jeg kunne få lov til at teste det, når det kom til Danmark, dette var et flot tilbud, jeg ikke kunne takke nej til.

Jeg har set et ’’first light’’ på et engelsk forum og det så fint ud. Vejret er ikke til astrofoto i øjeblikket, så i må nøjes med et ’’first view’’, så kommer billederne senere.

Det første indtryk man får, når man pakker teleskopet ud er, at det er gennemført, den mørke metallak farve er virkelig flot. Fokuseringen kører blødt, i bunden er der et dæksel man kan afmontere, så er der plads til en blæser. Kigger man ned i tubus, ser man 5 knife-edge baffles, som skal hindre refleksioner, alt i alt ser det ud til at være et teleskop med kvalitet.

Desværre kan jeg ikke kontrollere kollimeringen, da jeg ikke har det fornødne udstyr (laserkollimator).

M.v.h.

John Theil

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Havde selv det i tanke, det kan vel kun være bedre end end newton ved samme mål.
        Minus er vel så dug osv, men det kan ordnes.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Sky-Watcher Explorer 190MN PRO' er lukket for nye svar.