Sky Watcher EQ-5 PolScope lys

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Sky Watcher EQ-5 PolScope lys

• Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år siden af Rudi. This post has been viewed 171 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Det har længe irriteret mig at jeg ved fimset seeing har svært ved at se guide ringen i pol scopet. Jeg plejer at tage pandelampen af og holde op ved siden af det øverste hul til polscopet, men det er meget bøvlet og ikke særlig ergonomisk stilling at sidde i. Man mangler også pludselig hænder når man både skal holde lyset og justere de fire skruer på mountet.

Derfor lånte jeg lige svigerfars drejebænk, og lavede dette rør med udvendig diameter på 34.5 mm, indv. 30.5 mm, længde 50 mm. Den passer perfekt i hullet, næste skridt nu er at finde en lille rød LED lyd, evt med justerbar lysstyrke. Og lade den lyse gennem et lille hul i røret.

Røret skal også lige stikkes af, da den er i kambolage med dec låsen.

rudibr2014-02-25 17:48:14

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Nu med justerbar rød LED (kan det da så bare bliver klart vejrt snart)

/Rudi B. Rasmussen

nive
        Deltager
          • Super Nova

Flot Atm Smile

henrik.schneider
          Deltager
            • Nova

Lige netop Rudi, den har jeg tit savnet. Og så ligger man på knæ og bruger mobiltelefonen til at give lidt lys Thumbs%20Up

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Mærkeligt. Vixen havde i sin tid en løs belysningsdims til polsøgeren på deres SP og GP monteringer. Den kunne også bruges som lygte, når man skulle læse stjernekort, osv. Jeg har en sådan, men den synes, at være udgået totalt af handelen som enkeltobjekt. Man kan få den i en pakke, sammen med polsøger og indstillingskredse, hvis man skal opgradere en GP-E montering (økonomiudgaven af en GP) til en fuldblods GP.

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p1145_VIXEN-Polsucher-Nachruestkit-fuer-die-Montierungen-GP2—GP-E.html

Det er den sjove dims længst til højre i billedet. Den passer i øvrigt også til EQ-6 monteringen, i hvert fald den gamle udgave.

Thomas, BornholmAstrojensen2014-02-27 11:19:03

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Jeg har også søgt fra Herodes til Pilatus og ikke fundet noget, andet end den du linket til.

Og som den nærig Frans som jeg er, bruger jeg hellere lidt tid ved drejebænken og for 25,- komponenter end 169€

/Rudi B. Rasmussen

latter
                Deltager
                  • Moon

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Den var ellers snild, tak for linket.

Godt jeg ikke fandt den, så havde jeg ikke haft fornøjelsen med at lave min egen

/Rudi B. Rasmussen

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Sky Watcher EQ-5 PolScope lys' er lukket for nye svar.