Skulle jo lige prøve…

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Skulle jo lige prøve…

• Dette emne har 16 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 8 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 222 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

proshot
    Deltager
      • Giant

Satte scopet op ude på altanan kl.22.00 og drak lidt kaffe til smøgen. Og så kom der hul, de fleste skyer var væk. Prøvede at skyde jupiter, men baaah, kunne jeg ikke. Den lyste som bare f….. Der efter fik jeg spottet ISS og fuldte de med det blotte øje, fra vest til syd. Der efter kunne jeg skimte saturn som var rimelig lav, og den fik jeg set igennem okularer. Nøøøj, for satan. Det var sq en god aften 🙂

2mas
      Deltager
        • Nova

Det lyder til at du allerede er igang med at fordybe dig i denne dejlige hobby

Du er jo altid velkommen til at dukke op til forskellige arrangementer, som folk herinde holder. Det er tit meget lærerigt for en nybegynder. jeg har fået mange gode tips og tricks, fra mere garvet folk herinde fra.

Så hold øje med med forummet: “Astrotræf og klubsnak”.

Hvor befinder du dig henne i landet?

proshot
        Deltager
          • Giant

Jeg befinder mig i Køge syd for KBH 🙂 Og jeg skal nok holde øje med træf og diverse 🙂

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Hej proshot

Det lyder som en fin aften! Dog er der noget, der plager mig…

Du skriver, du så Jupiter, men Stellarium (et planetarieprogram til PC) siger at Jupiter først står op omkring kl 3.30 om morgenen og jeg har heller ikke set Jupiter endnu, selvom jeg har været tidligt oppe. Kan du have forvekslet en stjerne med Jupiter? måske Arcturus, der står højt på himlen kl 22? Den har næsten samme farve som Jupiter.

Du skal såmænd ikke være så ked af det, hvis du har taget fejl. Det har vi alle gjort, da vi var begyndere. Jeg havde bare ikke noget internet at dele mine fejl med, da jeg begyndte… Og heller ikke noget sted at få hjælp!

Thomas, Bornholm

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Jeg tænkte det samme. Det kan ikke have været Jupiter på det tidspunkt. Så måske er det i virkeligheden en stjerne du har kollimeret på i den anden tråd Thumbs%20Up.

proshot
              Deltager
                • Giant

Aner det ikke gutter… Jeg spottede kun mod SV, V og NV, da min altan peger den vej.

GOTO håndkontrollen sagde det var jupiter, og efter nogle minutter gik jeg ind og klikkede enter så den kunne finde den igen. Så må der være fejl i mit grej. For saturn kunne jeg ikke finde i menuen på den. Jeg fandt saturn manuelt, da jeg havde kigget på Stellarium. Så må den være galt med mit grej :/

proshot2011-06-20 21:05:22

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Hmmmm. Lyder ikke som om den GOTO er helt rigtig i hovedet… Er der ikke en eller anden i nærheden af Køge, der kan give proshot lidt kvalificeret assistance?

Det lyder som om, den har fundet Arcturus istedet for Jupiter.

Men for at du fandt Saturn ved egen hjælp! Sådan skal det gøres! Now that’s my kind of observing!

Thomas, Bornholm

proshot
                  Deltager
                    • Giant

Hehe… Der fik du mig til at trække på smilebåndet 😀

Har lige siddet og rodet lidt med controlleren, og kan se at når jeg sætter den op sådan her:

Time: 21:25:00

Dato: 06/20/11

Timezone: Standert, vælger ikke DST.

Timezone: 1

Så burde den vel være der??

Fandt så ud af ligefør, at hvis jeg slukker for scopet, så stopper tiden også, og der er problemet jo. Er det normalt at nexstar 6se ikke kan huske tiden?’

Dvs, jeg skal vælge, land, by og timezone hver gang jeg skal spotte?

Nedren, troede ikke det burde være nødvendigt :/

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Jeg har desværre slet ingen erfaring med GOTO, så her kan jeg ikke hjælpe. Min ekspertise ligger indenfor visuel observation. Men Nexstar er et populært teleskop, så der burde nok være en der kunne hjælpe. Det lyder i hvert fald ikke helt som om din GOTO ved, hvad den har gang i… Det burde ikke være nødvendigt at vælge land, by og timezone hver gang.

Thomas, Bornholm

proshot
                      Deltager
                        • Giant

Så må jeg vente på en har tid til at svare 🙂

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Der er nok ikke andet at gøre!

Thomas, Bornholm

mikael_joe
                          Deltager
                            • Super Nova

Det er ret normalt at man med GOTO skal fortælle den dato og klokken hver gang man tænder for den. Den husker dog den sidste dato og sted man brugte.

proshot
                            Deltager
                              • Giant

Ok, tak Mikael…

Sidder ude på altanen igen. Har cam parat, og okularer, samt pc´en er tilsluttet.

Dejligt vejr, og stort set skyfrit mod vest.

Kaffen er klar, og smøgen gløder 😀

proshot
                              Deltager
                                • Giant

Så venter jeg kun på Saturn 😀

proshot
                                Deltager
                                  • Giant

Hov, der kom ISS forbi igen 😉

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Skulle jo lige prøve…' er lukket for nye svar.