Skitse af M13

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Skitse af M13

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af tom. This post has been viewed 50 timesa. This post has been viewed 50 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Har I nogensinde forsøgt at skitser 1.000.000 stjerner?
      Jeg gjorde forsøget i fredags, med gav op efter et dusin eller sådan noget Wink

Det gav denne skitse. Lavet med blyant, kul og tegnestub. Efterfølgende affotograferet, inverteret og justeret i Photoshop.

Nåh ja, der hører selvfølgelig en beretning med til skitsen, men den er for lang at gengive her, så den finder I for enden af dette link – En september nat

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Herligt Thumbs%20Up

allan_dystrup
        Deltager
          • Nova

Smukt billede, og dejlig beretning

Allan

claus_bagger
            • Asteroid

Hej Tom

Flot tegning, og det er imponerende så mange detaljer du har fået med i betragning af, at du kun har brugt en 80 mm kikkert.
            Du opnår en høj kvalitet af dine tegninger med din teknik, omend den er noget besværlig og det kræver stor præcision med et stykke relativt groft stykke kul. På den anden side får man direkte feed-back på pensenstrøgene i.f.t. at lave sine tegninger elektronisk, som jeg har gjort i nogle år nu.
            Venlig hilsen
            Claus

tom.a
            Deltager
              • Super Giant
              Tak skal I ha’ Smile

Claus_Bagger wrote: Hej Tom

Flot tegning, og det er imponerende så mange detaljer du har fået med i betragning af, at du kun har brugt en 80 mm kikkert.

Du opnår en høj kvalitet af dine tegninger med din teknik, omend den er noget besværlig og det kræver stor præcision med et stykke relativt groft stykke kul. På den anden side får man direkte feed-back på pensenstrøgene i.f.t. at lave sine tegninger elektronisk, som jeg har gjort i nogle år nu.

Venlig hilsen

Claus

Fra et mørkt observationssted kommer man virkelig langt selv med et mindre teleskop. Og så hjælper det da også har have trænet i at observere i mange år. Smile

En del af “træningen i at observere” er at lave skitser ved teleskopet af det man ser, mens man observere! Og det holder jeg fast i. Men mere om det i morgen Wink

Vedrørende præcisionen, så har jeg tilføjet detaljerne med blyant (2H), trækul har jeg brugt til de diffuse områder. Der er mange som bruge computer til at lave deres astrotegninger ligesom du gør. Jeg har også forsøgt med computertegninger, med nogle tegninger af farverige dobbeltstjerner og det er nok kun den type objekter at jeg kommer til at bruge computeren til. Men sådan er vi så forskellige Smile

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
              Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Skitse af M13' er lukket for nye svar.