› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Skimmelsvamp i tubus
- Dette emne har 39 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af proshot. This post has been viewed 771 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. november 2014 kl. 23:09 #124910
landboDeltager- Nova
Ja, det “nye” projekt skulle nødigt komme til og se ud som det “gamle”.
23. november 2014 kl. 23:55 #124913
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Johnny
Det lyder som en god plan med de metalringe. Så bliver tubus perfekt mht. at forhindre spred-
ningslys
Vil du så skærpe metalringene?mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
24. november 2014 kl. 17:43 #124949
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Hej Torben
Helt hvordan det bliver arrangeret med ringene ved jeg ikke helt endnu,
jeg leger med et par idéer.
Mvh
Johnny
24. november 2014 kl. 19:10 #124958
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Johnny.
Det er korrekt at skarpe ringe vil give det mindste spredte lys, men blænderinge i al almindelighed bidrager nu også ganske godt. Selv om dine ringe er f.eks 10 mm brede, så er genskinnet fra f.eks 10 stk 10 mm brede ringe jo kun 10% af f.eks et 1000 mm langt rør. Sådan groft anslået. Det er jo det synlige areal der kan give genskin, som er problemet.
Husk også at sammenlignet med de fine, glatte tubus’er som rigtig mange bruger, så er selv to-tre blænderinge et stort fremskridt.
mvh
Jens24. november 2014 kl. 19:54 #124963
Hej Jens
Så hvis jeg forstår dig ret, vil du så mene at forskellen på skarpe tynde
blænder og tykke 10 mm blænder er så lille at det næsten ikke kan betale
sig at lave de tynde metalringe? vil det mon overhovedet være muligt at se
en forskel?
Mvh
Johnny
24. november 2014 kl. 20:12 #124964
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Du kan jo vurdere forskellen fra det ene ekstreme, ingen blænderinge, og så til mange, skarpe blænderinge.
Et eller andet sted stopper flere blænderingene med at forøge kontrasten. De gør kun røret tungere…
Og jeg tror at et begrænset antal, veltilpassede blænderinge, uanset tykkelse, vil være bedre end et “blank” tubusrør. Og det samme antal skarpe blænderinge vil være bedre end “brede” blænderinge.
Men om gevinsten ved at gå fra nul blænderinge til 10 blænderinge, og så videre til 10 skarpe blænderinge er lige stor, det tvivler jeg på. Men jeg kan ikke umiddelbart sætte tal på, ud over en subjektiv vurdering af det areal der kan reflektere lyset ned til øjet.
Der vil arealet af hele tubus = blank tube, f.eks 1000 mm lang, være at stille over for f.eks arealet af 10 stk 10 mm tykke ringe, kontra 10 stk 1 mm tykke ringe. Hver gang mindskes arealet en faktor 10… Jeg tror den første faktor 10 giver mest??
mvh
Jens24. november 2014 kl. 21:05 #124971
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Jer er enig med dig Jens, en flok blænder med en flad overside er bedre end en helt glat tubus.
Til fotografisk brug vil jeg dog anbefale at vælge det optimale.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
24. november 2014 kl. 22:35 #124980
Hej Jens og Torben
Det er modtaget, tak for tips. Jeg vil eksperimentere med det, og se hvad jeg kan finde frem til.
Mvh
Johnny
26. december 2014 kl. 18:32 #126336
Hejsa
Er der noget som at stå i sit værksted og arbejde på et ATM projekt mens en varm brændeovn der bulrer derudaf
I dag fik jeg tubusholderen/cradlen færdig og jeg kunne lave prøvemontering på opstillingen. Det firkantede tubus blev før monteret direkte på opstillingen men det nye tubus skal bruge et cradle.
Nu er alt klar til lak og maling.
Mvh
Johnny
30. december 2014 kl. 19:13 #126581
proshotDeltager- Giant
Jeg er lidt sent ude, da jeg først har set indlægget idag.
Det eneste der kan slå skimmel ihjel er hurtigt og effektivt er Serum 1000. Der findes også andre midler.
Men i mit daglige arbejde har vi brugt Serum 1000 og det har altid hjulet på problemet.
Bedste måde at gøre det på: Støvsuge området der er angrebet, og husk der skal være HEPA filter i støvsugeren, eller kan man støvsuge udendørs.
Derefter sprøjter man de inficerede områder med ren Serum 1000, med en forstøver, og her begynder alt at boble op, og blive hvidt (Der sker en kemisk reaktion). Så lader man det hele tørre, i 2 timers tid, og så får den engang støvsugning igen, og problemet er som regelt løst. Eller kan man lave samma procedure to gange.
Men det sker at træet kan være så medtaget, at man ikke kan slå alle sporene ihjel, og så kan man kun skifte det hele ud :/
Husk at rengører støvsugeren ordenlig bagefter, og msid pose ud med det samme, samt vaske filtrene.
Husk maske, briller og handsker når dette fortages, og helst udendørs 🙂
Der kan også bruges Hysan, som jeg også har haft gode resultater med, og det er ikke når så giftigt som Serum 1000. Det er samme fremgangsmåde med Hysan, dog skal det børstes ind i træet.
Håber i kan bruge det til noget, selvom jeg er lidt sent ude.
proshot 2014-12-30 18:27:04 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Skimmelsvamp i tubus' er lukket for nye svar.