Skimmelsvamp i tubus

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Skimmelsvamp i tubus

• Dette emne har 39 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af proshot. This post has been viewed 771 times
Viser 10 indlæg - 31 til 40 (af 40 i alt)
  • Forfatter

landbo
    Deltager
      • Nova

Ja, det “nye” projekt skulle nødigt komme til og se ud som det “gamle”.

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Johnny

Det lyder som en god plan med de metalringe. Så bliver tubus perfekt mht. at forhindre spred-
        ningslys Thumbs%20Up
        Vil du så skærpe metalringene?

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

johnny.b.a
        Deltager
          • Super Giant

Hej Torben

Helt hvordan det bliver arrangeret med ringene ved jeg ikke helt endnu,

jeg leger med et par idéer.

Mvh

Johnny

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Johnny.

Det er korrekt at skarpe ringe vil give det mindste spredte lys, men blænderinge i al almindelighed bidrager nu også ganske godt. Selv om dine ringe er f.eks 10 mm brede, så er genskinnet fra f.eks 10 stk 10 mm brede ringe jo kun 10% af f.eks et 1000 mm langt rør. Sådan groft anslået. Det er jo det synlige areal der kan give genskin, som er problemet.

Husk også at sammenlignet med de fine, glatte tubus’er som rigtig mange bruger, så er selv to-tre blænderinge et stort fremskridt.

mvh
            Jens

johnny.b.a
            Deltager
              • Super Giant

Hej Jens

Så hvis jeg forstår dig ret, vil du så mene at forskellen på skarpe tynde

blænder og tykke 10 mm blænder er så lille at det næsten ikke kan betale

sig at lave de tynde metalringe? vil det mon overhovedet være muligt at se

en forskel?

Mvh

Johnny

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Du kan jo vurdere forskellen fra det ene ekstreme, ingen blænderinge, og så til mange, skarpe blænderinge.

Et eller andet sted stopper flere blænderingene med at forøge kontrasten. De gør kun røret tungere…

Og jeg tror at et begrænset antal, veltilpassede blænderinge, uanset tykkelse, vil være bedre end et “blank” tubusrør. Og det samme antal skarpe blænderinge vil være bedre end “brede” blænderinge.

Men om gevinsten ved at gå fra nul blænderinge til 10 blænderinge, og så videre til 10 skarpe blænderinge er lige stor, det tvivler jeg på. Men jeg kan ikke umiddelbart sætte tal på, ud over en subjektiv vurdering af det areal der kan reflektere lyset ned til øjet.

Der vil arealet af hele tubus = blank tube, f.eks 1000 mm lang, være at stille over for f.eks arealet af 10 stk 10 mm tykke ringe, kontra 10 stk 1 mm tykke ringe. Hver gang mindskes arealet en faktor 10… Jeg tror den første faktor 10 giver mest??

mvh
                Jens

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Jer er enig med dig Jens, en flok blænder med en flad overside er bedre end en helt glat tubus.
                  Til fotografisk brug vil jeg dog anbefale at vælge det optimale.

mvh
                  Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

johnny.b.a
                  Deltager
                    • Super Giant

Hej Jens og Torben

Det er modtaget, tak for tips. Jeg vil eksperimentere med det, og se hvad jeg kan finde frem til.

Mvh

Johnny

johnny.b.a
                    Deltager
                      • Super Giant

Hejsa

Er der noget som at stå i sit værksted og arbejde på et ATM projekt mens en varm brændeovn der bulrer derudaf

I dag fik jeg tubusholderen/cradlen færdig og jeg kunne lave prøvemontering på opstillingen. Det firkantede tubus blev før monteret direkte på opstillingen men det nye tubus skal bruge et cradle.

Nu er alt klar til lak og maling.

Mvh

Johnny

proshot
                      Deltager
                        • Giant

Jeg er lidt sent ude, da jeg først har set indlægget idag.

Det eneste der kan slå skimmel ihjel er hurtigt og effektivt er Serum 1000. Der findes også andre midler.

Men i mit daglige arbejde har vi brugt Serum 1000 og det har altid hjulet på problemet.

Bedste måde at gøre det på: Støvsuge området der er angrebet, og husk der skal være HEPA filter i støvsugeren, eller kan man støvsuge udendørs.

Derefter sprøjter man de inficerede områder med ren Serum 1000, med en forstøver, og her begynder alt at boble op, og blive hvidt (Der sker en kemisk reaktion). Så lader man det hele tørre, i 2 timers tid, og så får den engang støvsugning igen, og problemet er som regelt løst. Eller kan man lave samma procedure to gange.

Men det sker at træet kan være så medtaget, at man ikke kan slå alle sporene ihjel, og så kan man kun skifte det hele ud :/

Husk at rengører støvsugeren ordenlig bagefter, og msid pose ud med det samme, samt vaske filtrene.

Husk maske, briller og handsker når dette fortages, og helst udendørs 🙂

Der kan også bruges Hysan, som jeg også har haft gode resultater med, og det er ikke når så giftigt som Serum 1000. Det er samme fremgangsmåde med Hysan, dog skal det børstes ind i træet.

Håber i kan bruge det til noget, selvom jeg er lidt sent ude.

proshot2014-12-30 18:27:04

Viser 10 indlæg - 31 til 40 (af 40 i alt)
                      • Emnet 'Skimmelsvamp i tubus' er lukket for nye svar.