Skimmelsvamp i tubus

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Skimmelsvamp i tubus

• Dette emne har 39 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af proshot. This post has been viewed 770 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 40 i alt)
  • Forfatter

johnny.b.a
    Deltager
      • Super Giant

Hej Torben

Tubus er skrubbet flere gange med Rodalon her i sommer og gennemtøret efterfølgende, tilmed har jeg haft blæser kørende så det overrasker at svampen kom tilbage. Det gamle tubus er allerede kasseret og bliver kørt på genbrugspladsen første kommende lejlighed.

Mvh

Johnny

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Johnny

Man kan godt have mistanke om, at svampen allerede fra starten har siddet i træet. Der findes
        i øvrigt en træbehandling – en grunder, som modvirker svamp i træet. Det er noget klart, tyndt
        pjask. Vores skur fik en tur af det, og vi har ikke haft problemer med svamp.
        Søg på “trægrunder mod svamp” – der er flere produkter, og jeg håber, at de findes i mindre
        emballager end 5 liter Wink.

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

johnny.b.a
        Deltager
          • Super Giant

Hej Torben

Jeg er næsten sikker på at svampen har været i træet til at begynde med.

Jeg kikker efter den trægrunder du omtaler det kan være mit eget obs skur

skal have en tur med det.

Mvh

Johnny

viggo.t
          Deltager
            • Super Giant

Hej Johnny.

Jeg har før selv oplevet svamp i krydsfiner. Det sad garanteret i massive mængdre da jeg købte det. Væk med den gamle tubus og byg en ny, som du jo er godt igang med.

En god ide er at male krydsfiner med en skibslak og efterfølgende male den mat eller hvad farve den skal have.

mvh Viggo

johnny.b.a
            Deltager
              • Super Giant

Hej Viggo

Jeg vil male de nye blænderinge med skipslak før de får skoletavlelak,

tak for råd.

Mvh

Johnny Johnny B A2014-11-22 08:28:15

landbo
              Deltager
                • Nova

Det er træls Rodalonen ikke kunne tage skimlen. Du har ret i at sporene til skimlen har været i pladen. Det vil der også være i den nye plade du bruger da noget sådanne er alle steder. Fidusen er at pladen er tør inden maling og malingen er tæt så pladen ikke kommer til at trække fugt efterfølgende.

Men for at være sikker på det ikke sker igen, ville jeg købe noget klar trægrunder med fugsider og nærmest lade trædelene trække i det. Efterfølgende vil jeg så male med en god grunder til træ og slutte af med flere lag dækmaling. Husk at alle flader skal dækkes, også de skjulte i sammenføjningerne.

Pøj pøj med den nye. Landbo2014-11-22 17:38:10

johnny.b.a
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Leif

Tak for tips de er taget til efterretning.

Jeg har andre ting lavet i krydsfinér, bland andet min cradle som 10 tommeren sidder i når den er monteret og den er malet 2 gange med alm. plast maling. Den har siddet ude flere gange året rundt og viser ikke det mindste tegn på svamp så jeg tror plader kan være angrebet i forskelligt omfang allerede ved fremstilling.

På billedet her kan man se det værste jeg har været ude for, efter 1 år i mit værksted så krydsfinéren således ud.

Bemærk at nogle af delene overhovedet ikke viser tegn på svamp de er lavet af en anden plade og har været opbevaret lige så længe i værkstedet. Jeg har masser af træ opbevaret i mit værksted og det ikke tegn på svamp.

Mvh

JohnnyJohnny B A2014-11-22 19:19:54

landbo
                  Deltager
                    • Nova

Ja det ser ikke godt ud Jonny. Men for der skal begynde og komme skimmel på en overflade, er det nødvendig at overfladen har en relativ fugtighed på > 65%. De angreb du har vist foto af skal overfladefugtigheden nok nærmest over 90-95% for det skal kunne lade sig gøre. Øh, måske du også burde tænke i fugtsikring på værkstedet og hvor du ellers opbevare tubus ???

johnny.b.a
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Leif

Det er kun den på billedet viste plade jeg har haft problemer med i værkstedet, jeg har ikke døjet med svamp i værkstedet hverken før eller efter jeg købte denne specifikke ene plade som nu for længst er smidt ud. Kun emner skåret fra denne plade var angrebet, andet krydsfinér der var opbevaret sammen med de emner skåret fra pladen var ikke angrebet.

Jeg tror fejlen ligger i at tubus kun har fået skoletavlelak og ingen grunder/lak først. Selvom jeg har malet med skoletavlelak flere gange indvendig har det ikke kunne holde svamp væk. Alle dele i det nye tubus lavet af finér får en ordenlig omgang behandling før det tages i brug.

Mvh

Johnny Johnny B A2014-11-22 19:22:58

landbo
                      Deltager
                        • Nova

Ok Jonny. Men derfor har overfladen været ret fugtigt, siden det kan komme på den måde. Men bare giv det rigeligt i noget med fugsider først og mal stykkerne så de ikke kan tage fugt.

johnny.b.a
                        Deltager
                          • Super Giant

Hej Leif

Det er modtaget, med det vejr vi har er der jo rigeligt med tid til at

få træet behandlet ordenligt.

Jeg er kommet lidt længere med det “nye” tubus. Blænderingene er

prøvemonteret og der er lavet fitting til den hjemmelavede fokusering.

Der er lavet 2 kraftige ringe på 24 mm i bredden som sidder på hver

side af hullet til fokus, det giver et meget robust fundament til at

montere fokusenheden i.

Mvh

Johnny

nive
                          Deltager
                            • Super Nova

Hej johnny. Fint atm.arbejde

johnny.b.a
                            Deltager
                              • Super Giant

Hej Nils

Mange tak 🙂

Mvh

Johnny

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Hej Johnny

Det ser flot ud, men har du tænkt over, at udformningen af blænderne ikke er helt optimal?
                                Blændernes primære funktion er at dæmpe spredningslys, men nå du har blænder der er så
                                brede, så vil de have en flade, som kan reflektere lyset.
                                Ideelt bør de være skærpet, så de har en skarp kant. Den skærpede side vender man så ind
                                mod hovedspejlet.

mvh
                                Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

johnny.b.a
                                Deltager
                                  • Super Giant

Hej Torben

Ja det har jeg tænkt på.

Ringene er med vilje lavet brede fordi de også tjener som afstivning af det tynde rør. NEWT programmet

som målene er beregnet i beregner størrelsen på ringenes individuelle mål. Hver ring efter fokus-

hullet mod primæren har i programmet forskellige mål ned mod primæren ,det er planen at der skal tynde flade

metalringe (selvfølgelig malet matsorte)monteres oven på krydsfinerringene så afblænding bliver præcis efter

de angivne mål. De tynde metal ringe rækker ud over krydsfinerringene og blænder af. Jeg skulle nok ha kaldt

dem monteringsringe. Håber det gir mening

Mvh

Johnny

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 40 i alt)
                                • Emnet 'Skimmelsvamp i tubus' er lukket for nye svar.