Skimmelsvamp i tubus

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Skimmelsvamp i tubus

• Dette emne har 39 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af proshot. This post has been viewed 769 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 40 i alt)
  • Forfatter

johnny.b.a
    Deltager
      • Super Giant

Hej folkens

Jeg døjer med noget skimmelsvamp i min hjemmelavede 6 tommer tubus. Mon det er sikkert at gøre det rent i klorin? spejlene kommer selvfølgelig ud først men jeg tænker på når de skal sættes i igen, kan der mon være dampe der kan gøre skade efterfølgende?

Det er kun bunden der lider af skimmel.

Mvh

Johnny

bentl
      Deltager
        • Planet

Hej Johnny

Klorin er helt sikkert ikke særligt sundt for dit spejl. Personligt ville jeg nok vælge at bruge grundrens, som også burde være udmærket mod skimmelsvampen.

Vigtigst er dog for begge måder, at alt bliver skyllet meget grundigt før du lakerer tubus igen.

Held og lykke med projektet.

mvh

Bent

Kemiker

mvh
        Bent

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Hvad med atamon?

Thomas, Bornholm

johnny.b.a
          Deltager
            • Super Giant

Hej Bent

Tak for råd. Det med at skylle grundigt efter bliver nok en udfordring, tubus er jo lavet af træ og der kan sidde vand overalt mellem og under blænderingene da de nogen steder ikke slutter helt tæt til bundpladen. Det skal nok tørre en del tid efterfølgende.

Mvh

Johnny

johnny.b.a
            Deltager
              • Super Giant

Hej Thomas

Atamon prøvede jeg sidste år , det hjælper ikke.

Mvh

Johnny

landbo
              Deltager
                • Nova

Ville personligt bruge udendørs Rodalon. Link.

Vask tubus med rigeligt af blandingen med et par dages mellemrum. Lad tubus tørre godt ud på et varmt sted. Måske der skulle indlægges et par poser af de fugtsugende på strategiske steder ? Du skal så nok huske og tørre dem ud en eller to gange årligt.

Rodalon skulle mig bekendt ikke angribe nogle former for metal.

Pøj pøj.

johnny.b.a
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Leif

Takker for link og råd

Mvh

Johnny

viggo.t
                  Deltager
                    • Super Giant

Udendørs Rodalon er sikkert, da det ikke afgiver dampe. Desuden er der en hvis langtidsholdbarhed af den svampedræbende virkning. Bruger det selv til al mulig svampebehandling. Følg sikkerhedsinstruksenWink

mvh Viggo

johnny.b.a
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Viggo

Jeg valgte netop at bruge udendørs Rodalon , og huskede sikkerhedsbriller. Tubus blev vasket i det 2 gange i går, jeg vasker det endnu en gang når vi får noget solskin igen. Tubus var helt tør efter bare 20 min i solen.

Mvh

Johnny

bwinkler
                      Deltager
                        • Nova

Hej Johny

Så skal du nok fremover have en lille computerblæser kørende i tubussen, for konstant at holde den tør?

johnny.b.a
                        Deltager
                          • Super Giant

Hej Bjarne

En fin idé, sådan en kan nemt monteres og det vil jeg gøre.

Mvh

Johnny

johnny.b.a
                          Deltager
                            • Super Giant

Hej Folkens

Svampen er tilbage. Jeg har haft blæser kørende i tubus men lige lidt har det hjulpet. Svampen er tilbage i sådan en grad at jeg har måtte kassere mit tubus. Jeg er overbevist om at træet som tubus er bygget af har været inficeret fra starten. Jeg har før har haft store svampeproblemer med en indkøbt krydsfinerplade og har måttet kassere andre ting. Der er brugt MDF til spejlcellen og den viser ingen spor af svamp, ligeledes har jeg brugt en anden krydsfinér til den plade som mine teleskoper bliver monteret på på opstillingen og den viser heller ingen tegn på inficering selvom den sidder i kontakt med det inficerede træ.

Yikes!

I denne uge har jeg så været ved at forberede samling af en ny tubus til mit 6 tommer spejl. Røret fik jeg af Erik I ålborg for en 3-4 år siden.

Jeg købte en helt ny aldrig brugt overfræser af Bjarne Winkler da han for noget tid siden holdt udsalg og den har været på arbejde.

Her skæres blænderingene ud i 12 mm krydsfinér. Jeg har lavet et land til overfræseren, hvis diameteren er lille kan det medfølgende land ikke bruges. Hedder det ikke et land? Set i bakspejlet skulle jeg ha købt en overfræser for laaaang tid siden! Den fungerer perfekt Bjarne

Efter nogle timer i værkstedet havde jeg 8 fine ringe.

Spejlcellen kunne sagtens bruges igen, dog skulle der skæres en ny

bundplade til kollimeringsskruerne.

Så er der egentligt bare tilbage at samle det hele i det nye rør. Der er enkelte ting der skal justeres til blandt andet skal spideren tilpasses den nye diameter. Jeg har stadig min gamle NEWT profil liggende fra da jeg byggede det kasserede tubus, her blev parameterne justeret til det nye tubus.

Fortsættelse følger.

Mvh

Johnny

Anonym
                              • Super Nova

Hej – måske skulle du bare lade det være. Det er jo lidt af en sensation at have en kikkert som kan betragte to slags kosmos. Det store udenfor og microkosmos indenfor!

Mvh.

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Mon det ikke kan lade sig gøre at skrubbe det væk med sprit og en

børste?

Spritten vil jo desinficere, så mon sporerne overlever det?

Efterfølgende skal tubus stilles et tørt sted, så fugten forsvinder.

Du kan også bruge Rodalon, men den er ikke så flygtig som sprit.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

outlook
                                Deltager
                                  • Super Nova

SmileDer kom en gang en mand fra foreningen af danske svampesamlere til min dør og bad om et bidrag til deres nye klubhus. Der var nemlig gået svamp i det gamle.LOL

Hilsen Leif,
                                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 40 i alt)
                                • Emnet 'Skimmelsvamp i tubus' er lukket for nye svar.