Skift til farvekamera?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Skift til farvekamera?

• Dette emne har 14 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af helgeras. This post has been viewed 26 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

helgeras
    Deltager
      • Giant

Hej,

min aktuelle opstilling består af en C9.25 Hyperstar og et Atik 460EX kamera.

Det er jeg rigtig glad for, og syntes jeg kan tage gode billeder med, men men men…

Med hyperstar har jeg en filterskuffe, og skal tage dughætte af, og skifte filtre manuelt (der er ikke plads til et filterhjul foran teleskopet).

Der ud over skal jeg tage flats med alle filtrene, hvilket også er en manuel procedure, der involverer at skifte filter og placer light panel etc. Alt i alt går der et godt stykke tid med at skifte filtre etc.

Der ud over er der 4 gange så lang eksponerings tid for at tage R, G, B og L.

Jeg overvejer derfor om jeg skulle skifte til et farve kamera som f.eks. QCAM10 fra AstroQCam, der er vist det samme som det her: QHY 10

Naturligvis under forudsætning af at jeg kan få et god pris for Atik’en 🙂

Jeg ved at kvaliteten vil gå ned, men hvor meget?

Vil jeg kunne optage H alpha med et farvekamera?

Mvh. Helge

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Helge

Når man ikke har en filterrevolver, så bliver det noget mere besværligt at tage farvebilleder.

Hvis filtrene skal skiftes manuelt, så skal man for at få optimale flats tage dem umiddelbart efter optagelserne, da der ellers vil være risiko for at der i mellemtiden sker en ændring af støvkornenes placering på filtret, hvilket så igen vil forringe flatningen af de optagne frames.

Hvad er en god pris?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

helgeras
        Deltager
          • Giant

Hej Torben,

Alternativet ville være et meget lille filterhjul, men findes der sådan nogen? Husk på at det kommer til at sidde foran teleskopet, og derfor vil taget noget af lyset.

Mht. at tage flats umiddelbart efter optagelsen er det ikke rigtig muligt da mit lys-panel er et jeg lægger over teleskopet efter at have stillet det lodret. Skulle jeg tage flats efter hvert skift ville det blive endnu mere besværligt, så jeg tager alle flats til sidst; og ja, der skifter jeg så filtre igen.

jeg har ikke tænkt så meget på prisen for Atik’en, da jeg endnu ikke ved om det overhovedet er en god ide. Er sådan et QHY10 (eller evt 12) sammenlignelig i kvalitet med Atik 460?

Findes der andre farvekameraer der er bedre/værd at kigge på?

Nyprisen for Atik 460 er lidt over 18000. Hvad synes du er en god pris (for begge parter) 🙂

Mvh. Helge

xplode
          Deltager
            • Nova

Hva med denne?

http://starizona.com/acb/Starizona-Filter-Slider—Complete-System-P3518C0.aspx

Eller er det en slik du har?Xplode2014-04-25 14:05:58

helgeras
            Deltager
              • Giant

Ja, og den virker fint, men den kan ikke fjernstyres.

Jeg skal have dughætten af, så tage skuffen ud, skrue filter ud og skrue et andet i, sætte skuffen ind igen, og på med dughætten.

Jeg har kun een skuffe i øjeblikket, og hvis jeg beholder atik’en, så skal jeg helt sikkert have købt flere, men de kan vist kun købes hos Starizona, og det løber let op med told/moms/forsendelse.

Mvh. Helge

xplode
              Deltager
                • Nova

Jeg ville kjøpt flere skuffer hadde jeg vært deg.

Du har ett kamera som er veldig godt egnet for formålet med små pixler og lite støy.

Du vil kun ha ca 40% av oppløsningen med QHY10 i forhold til nå.

Lag deg dugghette med dør så du ikke trenger å ta den av for å bytte filter:)

webweichel
                Deltager
                  • Nova

Du har jo et super kamera, måske skulle du i stedet tænke i nyt teleskop?

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hej Helge

Sidder dit kamera ude i kikkertåbningen som vist på det link som Ole Alexander sendte?
                    I så fald forstår jeg bedre dine kvaler.

En rimelig pris – 18000 er for meget og 10000 er for lidt, men det afhænger også lidt af, hvor gammelt kameraet er.

mvh
                    Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Anonym
                      • Nova

Jeg har aldrig brugt et SCT, men kan du ikke skifte dughætten ud med at varmebånd?

michaelr
                      Deltager
                        • Super Giant

Hej Helge

Mange ville give sin højre arm for det setup du har. Køb nogle flere filterskuffer hos Mogens, sørg for at dughætten nemt kommer af og på, undvær den evt helt om sommeren når du kører smalbåndsfiltre alle i de lyse nætter.

Og læg din strategi om, så du tager alle de objekter der er oppe i en længere periode 1-2 uger i Ha filtre, og 1-2 uger i de andre kanaler. Så skal du kun skifte filter og tage flats hver anden uge.

Jeg bruger selv QSI med indbygget filterhjul foran min C14 det ville formentlig også kunne lade sig gøre på 9 1/4.

Håber du beholder det.

Bedste hilsner

Michael

helgeras
                        Deltager
                          • Giant

Der skal ikke herske tvivl om at Celestron-Hyperstar løsningen med Atik 460 er en fantastisk god kombination.

Jeg er derfor også MEGET nervøs for et evt. at skifte kamera, og ville gerne høre hvad jeg kunne forvente med et QHY 10 istedet. Jeg ville hade at skifte og så opdage at det ikke var sagen.

Jeg føler nemlig jeg bruger meget af den tid jeg har på skiftene. Specielt når jeg også skal nå at stille det hele op og pille det hele ned igen inden jeg stopper. Specielt er jeg bange for at miste muligheden for smalle filtre.

En ting jeg har lært efter jeg startede på astrofoto er, at man ikke bare skal gå efter det bedste og største, det skal også være til at håndtere og let bruge så man ikke føler det som et slid at starte. Det var bl.a. grunden til at jeg valgte C9.25 istedet for C11.

Det er en rigtig god ide at bruge med samme filter en hel aften, det vil jeg prøve og så vil jeg prøve uden dughætte.

Er der nogen her på forum der har erfaringer med QHY 8L, 10 eller 12?

Mvh. Helge

helgeras2014-04-25 18:54:43

clauskaf
                          Deltager
                            • Nova

Hej Helge

Var det ikke muligt at modificere dughætten, med en “lem”? så du kunne komme ind fra siden? Ellers er ideen med at undvære den vist den bedste, så undgår du også “hætteseeing”

Hilsen Claus

nive
                            Deltager
                              • Super Nova

Hej Helge Jeg har købt et Qcam10 /qhy10 som jeg er kommet lidt i gang med også med 7nm baader ha filter .

Se link til min hjemmeside med

Qcam10 osc

Et støjsvagt ccd osc kamara som er rigtig godt til de røde Ha tåger .
                              Har som sagt ikke taget så mange billeder endnu men er godt tilfreds .Wink

nive2014-04-25 21:38:43

John
                              Deltager
                                • Nova

helgeras wrote:

Er der nogen her på forum der har erfaringer med QHY 8L, 10 eller 12?

Mvh. Helge

Hej Helge

Jeg har et Qhy8L og har kun gode erfaringer med det. Det er et cam. som er enkelt og nemt at gå til. Her er et link til et længere rewiew på youtube.

mvh John

LINK TIL REVIEW AF QHY8L

helgeras
                                Deltager
                                  • Giant

Tak for tilbagemeldingerne.

Jeg har besluttet mig for at køre videre med hvad jeg har foreløbig. Måske var et QSI kamera med indbygget filterhjul en mulighed, men de er så forbistret dyre.

Mvh. Helge

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Skift til farvekamera?' er lukket for nye svar.