Skarp måne trods bad seeing.

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Skarp måne trods bad seeing.

• Dette emne har 8 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 107 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Trods en utrolig ringe seeing, skal man alligevel ikke holde sig tilbage, hvad månen angår. Jeg synes selv jeg slap heldigt fra denne version, omend den krævede noget mere efterbehandling i både registax og photoshop. Egentlig skulle jeg teste min nye Televue 2×2 extender på min TOA130 og med min Canon EOS450D. Jeg synes selv at extenderen fortjener karakteren 12 ud af 12 mulige. Billedet er skarpt og fladt til kanten. Der er taget ca.70 frames af hhv. top og bund, som så er stykket sammen til et billede. Her gengivet i halv størrelse, men alligevel kæmpestort!

Mvh. johannes2009-05-05 14:20:40

Finn
      Deltager
        • Neutron star

Det står rigtig skarpt og fint som vanligt, er også rigtig glad for min. Havde i en god aften i fredags, jeg var der jo ikke til at genere jer??Wink

Anonym
          • Super Nova

Kære Finn.

Nu er vi jyder jo rigtig seje, synes vi da selv – så selv et par fynske teltstangsknækkere kan ikke genere, tværtimod bliver stemningen løftet (Det gjorde den ihvertfald da vi så videoen: Finn rejser telt)! Vi havde en god aften og nu har vi efterhånden fået Villys montering rigtig godt op at køre – så han er glad.

Nej jeg synes også televuen kører rigtig godt – langt bedre end forventet!

Vi ses (Husk møde hos Liva den 12.5.)

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Yeps, fed måne! Dog skal det lige tilføjes, at det er først op i de “ordentlige forstørrelser” at man virkelig kæmper med “bad” seeing og tror det er ens teleskop der er noget i vejen med, hvis ikke det er fordi man vidste bedre. Smile

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Anonym
              • Super Nova

Hej Outlook.

Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med rigtig store forstørrelser. Men jeg kan i hvertfald betro dig, at mit billede – størrelsen til trods – krævede sin mand både ved tastatur og mus.

Det var mildest talt en dans af de større, månen præsterede.

Det der hjælper her, er at køre en multialign i registax med 15-20 udvalgte punkter. Men selvfølgelig har du ret – mere forstørrelse giver tydeligere uro.

Mvh.

johannes2009-05-05 18:31:11

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Jo, lidt ligesom mine billeder øverst. Vejret er jo lidt ustadigt for tiden. Jeg er nok lidt for doven til at køre en multialign med så mange punkter i billeder med så mange pixeler, da det så er en hel stak jeg skal igennem, men en batchkørsel kunne da være en mulighed.

outlook2009-05-05 19:43:49

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

bwinkler
                Deltager
                  • Nova

Hej Johannes m.fl.

Det er vel forstørrelser som der er på disse billeder, der menes som “store”. Det er lidt ældre billeder som jeg har gen-behandlet i registax5 og faktisk fået bedre billeder herved.

bwinkler
                  Deltager
                    • Nova

Har stadig ikke forstået at sætte flere billeder ind på een gang, heller ikke hvordan det er muligt at indsætte et så stort billede af Månen som vist øverst. Forøvrigt vender dette billede forkert? Ja, jeg kæmper for at alle billeder vender rigtigt (nord opad).

bwinkler2009-05-06 22:58:04

Anonym
                      • Super Nova

Hej Bjarne.

Fantastisk flotte nærbilleder du her viser. Jeg kan også godt tænke mig lidt at lave lidt ala dette, men jeg mangler noget mere kvalitetsbarlow til det. Til gengæld præsterer televuen 2×2 med T-ringadapter et helt fladt felt. Jeg bruger denne tråd til at uploade mine billeder til: http://imageload.dk/

Herefter er det bare at kopiere billedets sti ind i forummets billedinput.

Iøvrigt er det jo rigtigt at seeingen ikke var til sådanne fine nærbilleder i denne ombæring.

Kører det ellers godt med din mewlon?

Mvh.

Johannes
                    Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Skarp måne trods bad seeing.' er lukket for nye svar.