Skal jeg have mig et teleskop…?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Skal jeg have mig et teleskop…?

• Dette emne har 20 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 11 måneder siden af joergen. This post has been viewed 204 timesk. This post has been viewed 204 times
Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Forfatter

edbbob
    Deltager
      • Super Nova

Gode råd fra Jørgen!

Indstil dig på at indlæringskurven er stejl, specielt i starten.

Hvis du bor i nærheden af Johannes fotokursus, kan jeg klart anbefale at prøve at tage kontakt. Jeg har selv lært meget af TommyA. En stor del kan man læse sig til, men der er altid nogen uklare ting, og så er det fedt at have nogen at spørge.

Hvis du vil mod’e kamera på et tidspunkt, ville jeg også gøre det på dit 350D. Her ville jeg 100% sikkert aliere mig med Johannes. Det er så vidt jeg kan se noget af et pillearbejde, og meget nemmere, hvis man får hjælp fra nogen som har prøvet det før. Måske var jeg lidt for “barsk” i min beskrivelse af DSLR ovenfor. Man kan tage supergode billeder med DSLR:

Her er lige en apetitvækker (LINK)

vh, Helle og Lykke

Morten

jakob.andersen
      Deltager
        • Super Giant

Det er helt fint, at der kommer nogle forskellige meninger. Faktisk er det lidt det, jeg håber på ved at gå ind i et forum som dette Wink. Det er jo så op til mig at prøve at finde dem, jeg synes passer bedst. Nu kan jeg jo så læne mig lidt tilbage, og vente på at Jørgen K og Johannes kommer op og slås om hvorvidt jeg bør købe en Newton eller et linseteleskop. Det kan være der er lidt nye synsvinkler, når støvet har lagt sig. Big%20smile

Nej, spøg til side. Her er lige et par generelle spørgsmål, uanset om det skal være det ene eller det andet:

Jørgen: GSO, er det Guan Sheng Optical? Umiddelbart bliver man jo lidt mistroisk over noget, der lyder som et kinesisk navn.

I det hele taget, hvor meget forskel er der på fabrikanterne? Nogle af produkterne minder jo på papiret meget om hinanden. Hvis jeg bare nøjes med at kigge på teleskop-express er der følgende:

TS Optics, navnet antyder at det er deres eget mærke?
        Celestron
        GSO
        Omegon
        Orion
        Skywatcher
        Vixen

…plus en række andre navne set andre steder. Er der nogen af producenterne, I vil fremhæve som værende specielt gode (eller dårlige) til et eller andet, eller som i det hele taget skiller sig ud? Eller er det mere eller mindre lige meget hvilken man vælger?

mvh
        Jakob A.

joergen.k
        Deltager
          • Nova

Gso er en kineser med et udemærket spejl.

ORIONOPTICS I ENGLAND har nogle ret fede teleskoper, men de koster kassen

Deres spejle er virkelig fede .

Prøv og google orion optics.

michaelr
          Deltager
            • Super Giant

Hej Jacob

Jeg synes ikke du skal bruge krudt på at modde et 350 D. Af flere årsager, bl.a. er der sket meget med støj, ampglow, antal pixels, den har ikke live view og den understøtter ikke bulb med usb kablet, så du vil skulle anskaffe et særligt kabel, hvis du vil skyde mere end 30 sekunder.

Find evt et brugt med live view, ellers 1100 D et godt køb. Canon har i øvrigt netop lanceret to nye kameraer som ser spændende ud til Astro foto.

jakob.andersen
            Deltager
              • Super Giant

Jeg har studeret linse-teleskoperne på teleskop-express.de en smule. Jeg kan se, at dem, i den størrelse Johannes snakker om, nemlig 102/500mm, generelt benævnes “rich field teleskoper”. Jeg går ud fra, at det har noget med den relativt korte brændvidde og dermed større betragtningsvinkel at gøre. Men hvad ligger der ellers i dette begreb?

Mange af dem ligge i prisklassen omkring 200 EUR uden mount eller i nogle tilfælde med en billig en. Får man noget ordentligt til den pris? Jeg er ikke klar over, hvad model, mærke og prisklasse det Johannes snakker om, er.

mvh
              Jakob A.

joergen.k
              Deltager
                • Nova

nej,du bliver skuffet over kvaliteten køb noget ordentligt.

Ellers ender du som så mange andre,med at købe noget du fortryder skal sælge og mister penge.
                Jeg kan godt forstå,at du bliver i trivl om hvad du skal vælge.
                Hvis du vil undgå farve fejl køb en newton-hvis du vil have så meget lys ind på din kamerachip som muligt køb en newton.
              Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
              • Emnet 'Skal jeg have mig et teleskop…?' er lukket for nye svar.