Skal jeg have mig et teleskop…?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Skal jeg have mig et teleskop…?

• Dette emne har 20 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 10 Ă„r, 11 mĂ„neder siden af joergen. This post has been viewed 203 timesk. This post has been viewed 203 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

jakob.andersen
    Deltager
      • Super Giant

Hej, og undskyld for et alt for langt fĂžrste indlĂŠg…

I har sandsynligvis hÞrt historier mere eller mindre i stil med min mange gange, men jeg har valgt at komme med den alligevel i stedet for at trÊvle samtlige 28 sider med trÄde i nybegynder-forummet igennem. De andre lignende historier passer alligevel aldrig helt. Men I skal vÊre velkomne til at henvise til konkrete trÄde i forummet, hvis der er noget, der er relevant. Smile

Jeg har ikke nogen forudgÄende praktisk erfaring med astronomi og hvad dertil hÞrer. Men jeg gÄr og leger med tanken om at kÞbe et teleskop af en eller anden slags. Jeg har kigget lidt rundt her pÄ astro-forum, studeret hvad der stÄr af omtaler og vejledning pÄ flere internet-shops (bl.a. lyra.dk, kikkertland.dk, astroshop.eu, teleskop-express.de), og set nogle videoer pÄ youtube, bl.a. flere fra AstronomyAndNatureTV. Ud fra alt dette er jeg begyndt at fÄ en ide om, hvad det drejer sig om.

Jeg er ogsĂ„ amatĂžrfotograf, og har derfor kendskab til nogle af de tekniske begreber, som teleskoperne har til fĂŠlles med foto-verdenen. Dette kombineret med almindelig teknisk snilde og min elektronik-uddannelse, gĂžr at jeg er ikke sĂ„ bange for det tekniske. Det skal jeg nok fĂ„ styr pĂ„, specielt med lidt hjĂŠlp ind i mellem fra nogen med mere erfaring… Wink

Men jeg skal jo starte et sted. Der er ingen tvivl om, at en del af min interesse i emnet vil vÊre astrofoto, men ikke kun dette. Konen er ogsÄ interesseret, men mest i at observere. Det, jeg lige nu gÄr og overvejer er:

1. Skal jeg starte med noget i den billige ende, for ligesom at prĂžve det lidt af, men velvidende at det ikke dur til foto, og at det senere skal skiftes ud med noget bedre, hvis interessen holder, eller:

2. Skal jeg fra starten af gÄ lidt hÞjere op i pris med noget, der med sikkerhed enten allerede kan, eller kan udvides til at kunne bruges til foto.

Jeg har ikke noget egentlig budget for dette, da jeg fĂžrst er ved at fĂžle mig frem til, hvad man kan fĂ„ og hvad tingene egentlig koster. Jeg kan se ud fra nogle af trĂ„dene her i forummet, at nogle nĂŠrmest mener at alt med mindre end 5-cifrede priser er legetĂžj. Andre er mere pragmatiske. Jeg vil under alle omstĂŠndigheder starte under dette niveau. Som nĂŠvnt er dette ikke den eneste dyre hobby… Confused

Summen af det, jeg har fundet rundt omkring indtil nu, er at det er med Newtons man fĂ„r mest “bang for the buck” i den billige ende, sĂ„ det er mest disse, jeg har kigget pĂ„. Jeg er i Ăžvrigt heller ikke bleg for at bestille ting fra udlandet, fĂžrst og fremmest Tyskland, hvis udvalget eller priserne er bedre. Dette har jeg tidligere gjort med andre ting, specielt fotogrej.

I fÞrste kategori, har jeg bl.a. kigget lidt pÄ disse:
      1. http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5549_Starscope-130—900-mm-Newtonian-telescope-with-EQ-mount.html
      2. http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p1037_Skywatcher-Explorer-130-on-EQ2—130-900mm-Newton-Telescope.html
      3. http://www.astroshop.eu/omegon-telescope-n-150-750-eq-3/p,13764

Priserne i dette leje er ikke hÞjere, end at det er til at overkomme, ogsÄ selv om det skulle ende med at stÄ i gÊstevÊrelset og samle stÞv det meste af tiden. Men hvad fÄr jeg reelt med disse, hvad er forskellen pÄ dem, og er der evt. bedre bud? Det gÊlder vidst for dem alle, at der findes yderligere varianter med mindre forskelle i diameter, lÊngde og pris.

I anden kategori har jeg specielt kigget pÄ:
      4. http://www.astroshop.eu/skywatcher-telescope-n-150-750-explorer-bd-neq-3/p,15330
      5. http://www.astroshop.eu/skywatcher-telescope-n-200-1000-explorer-bd-neq-5/p,14991

Disse to er lidt dyrere fra starten af, og hvis de senere skal udstyres med GoTo og tracking lÞber det endnu mere op. Denne prisklasse vil jeg umiddelbart betragte som min smertegrÊnse her og nu, og hvis mindre kan gÞre det, vil jeg have det fint med det. Af en eller anden grund ender jeg altid med at kigge pÄ Skywatcher, uanset klasse og type.

Jeg er nok mest til fÞrste kategori her og nu. Men jeg vil i Þvrigt heller ikke have noget problem med at kÞbe brugt, hvis prisen er rigtig og man kan vÊre nogen lunde sikker pÄ, at udstyret er i orden.

Noget jeg godt kan lide ved astroshop.eu, er at under specifikationerne for hvert teleskop, skriver de nogle anbefalinger mht “area of application” og “recommended for”. Men kan man regne med disse, bĂ„de den ene og den anden vej? Hvorfor er f.eks. dette ikke anbefalet til foto (jeg er selv kommet frem til, at det muligvis er pga. mounten):
      http://www.astroshop.eu/skywatcher-telescope-n-130-650-explorer-eq-2/p,5017#tab_bar_1_select

Jeg er klar over, at stÞrre diameter betyder mere lys, samt hvad brÊndvidde og aperture ratio er. Men for hvert teleskop er der normalt ogsÄ angivet en maksimal brugbar forstÞrrelse. Hvor direkte er sammenhÊngen mellem denne og brÊndvidden? Jeg gÄr ud fra, at okularet ogsÄ har noget at sige her?

Der bliver ogsĂ„ tit henvist til mount’en som en EQ1, EQ2 etc. FĂžrst troede jeg, at det bare var Skywatchers modeller, men det ser ud som om udtrykkene bliver anvendt mere bredt. Er der nogle generelle definitioner pĂ„ disse? PĂ„ lyra.dk pĂ„stĂ„s det, at til astrofoto skal man minimum have en (Skywatcher) EQ3:
      http://www.lyra.dk/kom-godt-igang-med-astrofoto.html

Jeg ved godt at mange af jer lige nu sidder og brÊnder med det fÞrste spÞrgsmÄl, de nye altid bliver stillet: Hvad vil du gerne kigge pÄ? Svaret er, at jeg ved ikke, hvad der kommer til at fÊnge mest. Konen snakker om, at hun gerne vil kigge galakser og lignende. Men jeg er sikker pÄ, hun heller ikke vil vÊre ked af at kunne se nogle planeter, hvis fÞrst muligheden er der.

Er jeg pÄ rette spor eller helt galt afmarcheret? Hvad vil I
      foreslÄ? Jeg kunne jo godt tÊnke mig at se nogle af disse modeller i praksis, men der
      er, sÄ vidt jeg har kunnet finde ud af, ikke lige en butik med en
      udstilling i nÊrheden, heller ikke i Nordtyskland. Klubben i Kolding er vidst den, der er tÊttest pÄ, men stadig lidt langt vÊk til daglig, da jeg bor i GrÄsten.

Pyha… over-and-out Dead

mvh
      Jakob Andersen
      GrÄsten

SĂžren Hansen
      Deltager
        • Giant

Hej Jacob

Velkommen til. Du kan godt droppe de 2 fĂžrste du linker til, ikke fordi teleskoperne er dĂ„rlige, men mount’en er for spinkel.

Jeg startede seriĂžst da jeg “arvede” et teleskop pĂ„ en EQ2 fra mesters sĂžn, og den er pĂ„ en EQ2, og den kan dĂ„rligt holde min Meade 114mm stille hvis det blĂŠser bare lidt.

I sidste uge kĂžbte jeg sĂ„ en (sjovt nok) Skywatcher, pĂ„ en EQ3-2, og det er en vĂŠsentlig bedre mount, meget mere stabil, og den kan bĂŠre mere vĂŠgt. Alligevel sidder jeg allerede og kigger efter EQ5’ere da min “store” mount stadig ryster lidt nĂ„r jeg fokuserer.

Men ellers er der ikke dumme spÞrgsmÄl, kun dumme svar.

Anonym
          • Super Nova

Jamen Jacob – du skal da vĂŠre sĂ„ hjertelig velkommen i vores klub i Kolding. Ved du hvad, du bor ikke lĂŠngere vĂŠk, end hvis du skulle kĂžre fra den ene ende af New York til den anden. Vi har medlemmer fra Nordborg, SĂžnderborg, Flensborg, Horsens, Vejle, Randers, Sydfyn, Esbjerg, Aulum, Horsens som kommer troligt til alle vores arrangementer. SĂ„ du bor nĂŠrmest lige uden for dĂžren – isĂŠr nĂ„r du betĂŠnker, at det lys du vil fotografere, har rejst milliarder af kilometre. Nej spĂžg tilside – ingen tvivl om at du skal med hos os, hvis du vil vĂŠre sikker pĂ„ at hobbyen bider sig fast, og at tingene ikke havner i et vĂŠrelse til sidst. Hos os fĂ„r du den rette vejledning til at kĂžbe hvad du skal bruge, og der er nogle af vores medlemmer, som har noget til salg, som er mere egnet og billigere, end det du selv peger pĂ„. Endvidere kan du gennem os opnĂ„ en klĂŠkkelig foreningsrabat bl.a. de steder du nĂŠvner. Men overordnet, glem alt om store forstĂžrrelser til at starte med. En god linsekikkert med en brĂŠndvidde pĂ„ omkring 500 mm. pĂ„ en lille Eq5, sĂ„ er du kĂžrende. En 100 mm. F5 linsekikkert har vi vist nok, og monteringen kĂžber du gennem os. Vil du sĂ„ senere bygge dit kamera om, er det ogsĂ„ noget vi har pĂ„ programmet.

Jeg synes du skal kontakte os Jakob – husk du er velkommen til at prĂžve os af en gang eller to, fĂžr du beslutter dig for at blive medlem.
          De bedste hilsner.
          eller mail til mig pÄ abjo@jensen.tdcadsl.dk
          Johannes Jensen

Anonym
            • Super Nova

Hej Jacob.

Nu skal du ikke blive sÄ forskrÊkket, at du gÄr helt under jorden!

Mvh.

jakob.andersen
            Deltager
              • Super Giant

Svar rejser jo altid nye spĂžrgsmĂ„l…

1. Johannes: Hvis vi ser bort fra forskellene i brÊndvidde, hvorfor vil det sÄ vÊre meget bedre for mig at fÄ et linseteleskop, frem for et spejlteleskop. SÄ vidt jeg forstÄr, giver et linseteleskop typisk bedre kontrast, men er ogsÄ vÊsentlig dyrere hvis man skal have samme lysstyrke, som man kan fÄ med en Newton. Men en Newton behÞves jo ikke have 1000mm brÊndvidde?

2. SÞren: det er klart, at man fÄr en bedre mount ved at gÄ op i pris (det skulle man da i hvert fald gerne). Men hvor lang tid gÄr der, fra du har fÄet kÞbt dig en EQ5, til du finder ud af at en EQ6 er endnu bedre? Det er jo lige problemet med den slags udstyr her, lige som alt andet legetÞj: Der er altid noget, der er endnu bedre (og dyrere)! SÄ hvor er udgangspunktet? Hvor skal man starte? I fÞlge dit indlÊg, mÄ det vel vÊre omkring EQ3, og sÄ mÄske alligevel ikke? Min tanke her er, at hvis man kommer ud i at kÞbe de to ting hver for sig, som Johannes lÊgger op til, var det mÄske bedre at ofre lidt ekstra pÄ mounten fra starten af, sÄ den kan leve videre selv om man senere kÞber et bedre/stÞrre teleskop?

mvh
              Jakob A.

Jakob Andersen2013-03-22 17:51:07

SĂžren Hansen
              Deltager
                • Giant

Jakob Andersen wrote:

Svar rejser jo altid nye spĂžrgsmĂ„l…2. m man SĂžren: det er klart, at man fĂ„r en bedre mount ved at gĂ„ op i pris (det skulle man da i hvert fald gerne). Men hvor lang tid gĂ„r der, fra du har fĂ„et kĂžbt dig en EQ5, til du finder ud af at en EQ6 er endnu bedre?

Det er jo lige problemet med den slags udstyr her, lige som alt andet legetĂžj: Der er altid noget, der er endnu bedre (og dyrere)! SĂ„ hvor er udgangspunktet? Hvor skal man starte?

I fÞlge dit indlÊg, mÄ det vel vÊre omkring EQ3, og sÄ mÄske alligevel ikke? Min tanke her er, at hvis man kommer ud i at kÞbe de to ting hver for sig, som Johannes lÊgger op til, var det mÄske bedre at ofre lidt ekstra pÄ mounten fra starten af, sÄ den kan leve videre selv om man senere kÞber et bedre/stÞrre teleskop?

mvhJakob A.

Du har ret, nÄr man fÄr viden ved man ogsÄ hvad man skal spÞrge efter.

Vedrþrende EQ5/6 skal der SÅ meget til fþr jeg opgraderer videre end en EQ5, med mindre det er et smid i nakken tilbud, men du har ret, mere vil have mere.

Jeg vil mene at du vil blive ked af en EQ2 meget hurtigt, jeg tĂžr ikke en gang hĂŠnge mit EOS1 (ja ja jeg ved det godt, det vejer 3-4 gange mere end et EOS 300-400, men det er hvad jeg har), men for dig prĂžver jeg her i weekenden.

Det er synd at du bor sĂ„ langt vĂŠk, ellers kunne du have lĂ„nt mit begynder teleskop, et 114mm pĂ„ en EQ2, sĂ„ du kan se hvor meget det bevĂŠger sig. Jeg tror at du bĂžr gĂ„ efter minimum en EQ3 og sĂ„ lade teleskopet der fĂžlger med vĂŠre den stĂžrrelse det nu har, sĂ„ der kan jeg kun slutte mig til Johannes’s indslag.

jakob.andersen
                Deltager
                  • Super Giant

Johannes foreslag var evt. at kĂžbe en brugt kikkert og en ny mount, hvis ellers jeg har forstĂ„et ham rigtigt. Dermed vil man jo selv kunne bestemme mount’en. NĂ„r jeg kigger pĂ„ http://www.teleskop-express.de er der kun godt 100 EUR forskel pĂ„ en Skywatcher EQ3 og en EQ5, vel at mĂŠrke uden motorisering af nogen art.

Det leder mig forresten hen til et tidligere spÞrgsmÄl: Er disse EQx-benÊvnelser noget specifikt for Skywatcher, eller nogle generelle begreber?

SĂžren: SĂ„ vidt jeg lige har kunnet finde frem til, er Meade’en du startede med ogsĂ„ en Newton (selv om de ikke helt kan bestemme sig i deres manual. PrĂžv at studere overskrifterne pĂ„ fĂžrste side: http://www.meade.com/manuals/m4500/index.html#h Tongue ). Du har nu kĂžbt en stĂžrre, men stadig en Newton. Hvad har fĂ„et dig til at skippe linseteleskoperne indtil nu?

PS: Jeg har et Canon EOS7D, sÄ med mindre jeg ligefrem kÞber et andet til formÄlet, vil det vÊre det, jeg skal bruge til evt. astrofoto.

mvh
                  Jakob A.

Jakob Andersen2013-03-22 18:35:35

edbbob
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Jakob

Velkommen til en spĂŠndende (og dyr!) hobby.

Jeg har selv vÊret alle overvejelserne igennem. Her er et par ting du mÄske kan bruge:

Hvis du vil lave foto, er det monteringen du skal bruge pengene pÄ. Ofte tager man et billede af noget som kan dÊkkes af et knappenÄlshoved i strakt arm. Samtidig bevÊger motivet sig, sÄ en solid montering er alfa omega til foto.

Newtons er bang4theBucks som du skriver, men der er mange ting at holde styr pÄ i starten, og en Newton er ikke nogen nem kikkert. Jeg startede med en 80mm refraktor, og det har jeg ikke fortrudt. Den bruger jeg stadig meget. Den er 100% problemfri, da den er lavet i kulfiber. Stil skarpt, sÄ passer den sig selv resten af natten. Ulempen ved refraktorer er prisen. Du vil gerne have et stort hul foran pÄ kikkerten, sÄ den kan opsamle sÄ mange fotoner som muligt. Store prÊcist slebne linser er dyre, og prisen stiger voldsomt med stÞrrelsen.

Dit 7D er et fint kamera, men som alle andre Canon DSLR kameraer har det to problemer indbygget. Der er det indbyggede IR filter (det kan Johannes pille ud pÄ fem min ), og chippen stÞjer da den ikke er kÞlet. NÄr du fÞrst kommer igang, vil du gerne lave lange eksponeringer (5-30min), og her kan DSLR stÞj vÊre et problem. Jeg startede selv med DSLR, og lÊrte meget af det, men idag bruger jeg det sjÊldent.

EQ er bare en forkortelse for “ĂŠkv”atorialmontering, som Skywatcher bruger til navnene pĂ„ deres monteringer. Til foto bĂžr du gĂ„ efter en EQ5/EQ6 hvis du kan skrabe pengene sammen. Skywatcher laver generelt bang4theBucks udstyr, i en finish som kan fĂ„ en Lada til at se lĂŠkker ud, men det virker fint.

En ting jeg oversÄ i starten, var vÊgten. En kikkert/montering bliver hurtigt tung at danse rundt med. Her har EQ5 klart en fordel, men en EQ6 kan bÊre mere udstyr, og tro mig det kommer helt automatisk.

En sidste ting. Du kan ligesÄ godt begynde at overveje, det som kaldes guiding. Dvs at man har en ekstra lille kikkert og et ekstra kamera, som holder Þje med en stjerne, og korrigerer monteringen hvis den sejler lidt. Det er mÄden at lave lange eksponeringer pÄ. Du kan sagtens starte uden, men efter et par mÄneder drÞmmer du om guiding om natten.

Du kan snildt kÞbe brugt i denne verden. Folk passer generelt utroligt godt pÄ deres dyre dimser.

Vh

MortenEDBBOB2013-03-22 20:04:35

SĂžren Hansen
                    Deltager
                      • Giant

Jakob Andersen wrote:

SĂžren: SĂ„ vidt jeg lige har kunnet finde frem til, er Meade’en du startede med ogsĂ„ en Newton (selv om de ikke helt kan bestemme sig i deres manual. PrĂžv at studere overskrifterne pĂ„ fĂžrste side: http://www.meade.com/manuals/m4500/index.html#h Tongue ). Du har nu kĂžbt en stĂžrre, men stadig en Newton. Hvad har fĂ„et dig til at skippe linseteleskoperne indtil nu?PS: Jeg har et Canon EOS7D, sĂ„ med mindre jeg ligefrem kĂžber et andet til formĂ„let, vil det vĂŠre det, jeg skal bruge til evt. astrofoto.mvhJakob A.

Jeg skippede linseteleskopet fordi jeg startede med en Newton, det er den basale forklaring, og fordi min opgradering ogsÄ var en Newton.

Jeg skal ikke fornégte at jeg kþber en Refraktor hvis tilbudet er der 😉

Anonym
                        • Super Nova

Njah – 5 min. kan jeg nu ikke pille et filter ud pĂ„. Men et par timer kan gĂžre det for mig. Vi havde netop hold 2 igang i sĂžndags, og de klarede det pĂ„ 4 timer incl. frokost – hvilket var sĂŠrdeles flot. Bortset fra det, er det ikke alle kameraer som er egnet. Et EOS 600D er sĂ„mĂŠnd OK – hvorimod et 650 allerede giver problemer. Fordi de sidste nye kameraer har bad pixelreduktion som ikke kan slĂ„s fra. Det er drĂŠbende for smĂ„ stjerner! Det bedste kamera, ogsĂ„ stĂžjmĂŠssigt, er 1100D til vores brug. At det sĂ„ er den billigste model er da bare dejligt! Jakob – jeg nĂŠvnte da vist noget med en lysstĂŠrk refractor med en 100mm. Ă„bning og 500 mm. brĂŠndvidde. Den tror jeg da stadigvĂŠk vi har til salg for en fornuftig penge. En Eq5 solgte jeg for et par uger siden for 2500,-. SĂ„ der er meget der kan lade sig gĂžre. Derfor kom ind i vores kreds og fĂ„ lidt styr pĂ„ tingene. Jeg forstĂ„r godt, hvis du er ret forvirret lige nu. Men for mig ser det ud, som om du vil investere i en ret lille nĂžgle, som alligevel skal kunne Ă„bne op for det meste. Dette ansporer til, at du her fĂ„r en masse helhjertede, men forskellige svar.

Det gĂ„r ikke – du skal indkredse dig pĂ„ at fĂ„ en lidt stĂžrre nĂžgle som Ă„bner for noget, som giver en fornuftig succes i starten. Og du skal ville det her helhjertet, selvom du nĂŠvner at have gang i andre hobbyer.

Hvis du i AAF ofrer en dag om mÄneden, bliver der stadig plads til andre gÞremÄl, og vi hjÊlper dig til at holde interessen vedlige og udbygge den i det tempo du selv vil! IÞvrigt har vi i foreningen ogsÄ et par lÄnekikkerter, dog ikke egnet til foto.

Mvh.

jakob.andersen
                        Deltager
                          • Super Giant

Der er lige noget, jeg skal have be- eller afkrÊftet: Det med at fjerne IR-filteret i kameraet, er sÄ vidt jeg har forstÄet en fordel, ikke en absolut nÞdvendighed. Er dette korret?

En ting er i hvert fald sikkert: der bliver ikke pillet noget ud af mit 7D Confused. Jeg er lige kommet i tanke om, at jeg faktisk ogsÄ er ejer af et EOS 350D. Jeg havde lige glemt det, fordi det ligger hos min storesÞster, som heller ikke bruger det sÊrlig meget. Hvordan det er stÞjmÊssigt i forhold til et 1100D ved jeg ikke. Det har jo trods alt nogle Är pÄ bagen.

Hvis det kommer dertil, kan man jo se om man kan finde et godt tilbud pÄ et andet, der kan bruges. Der skal nok vÊre nogle brugte 1100D, 450D, 500D etc. til salg rundt omkring. Men den tid den sorg. Det er ikke det primÊre i fÞrste omgang.

edbbob
                          Deltager
                            • Super Nova

Det er slet ikke nĂždvendigt at pille IR filtret ud, men det hjĂŠlper en del

Rigtigt meget af det man gerne vil tage billeder af, er store skyer af brint. De lyser i det dybt rÞde omrÄde. IR filtret tager meget af det rÞde lys, men ikke det hele. Dvs. at du godt kan tage et billede af en brintsky, med et umodificeret kamera, men du skal bare indstille dig pÄ at eksponere meget lÊngere tid.

Der findes ogsÄ motiver, hvor det rÞde lys er mindre vigtigt. Et godt eksempel er skyen af gas, omkring Pleiaderne, ogsÄ kaldet Messier 45.

M45 Wikipedia

Her lyser gassen i det blÄ og grÞnne omrÄde, og derfor er det et meget velegnet motiv, til et kamera med IR filter.

Mange stjerne clustre er ogsÄ fine, og galakser kan ogsÄ godt lade sig gÞre.

MÄnen og planeterne er ogsÄ mulige motiver.

Der er rigeligt at tage fat pĂ„, og du kan evt mod’e senere, hvis interessen holder.

vh

Morten

Anonym
                              • Super Nova

Hej. 350,eren dutter ikke stĂžjmĂŠssigt. Det er der kun 1100,eren der gĂžr efter min opfattelse. Brugt ??? Ved i hvad – et splinternyt koster kun lidt over 2000,- og sĂ„ kan linsen endda sĂŠlges fra. Jacob du nĂŠvner meget om hvad der ikke er det primĂŠre – men hvad er i virkeligheden det primĂŠre? Du er pĂ„ et sĂ„ tidligt og ret usikkert stadium, at modificering bĂžr vĂŠre det allersidste du skal tĂŠnke pĂ„. Det er rigtig gode spĂžrgsmĂ„l du her stiller, men jeg stiller kun et: HvornĂ„r gĂ„r du igang?

Mvh.

John
                              Deltager
                                • Nova

Jakob – selvfĂžlgelig skal bruge dit canon 350D. En hurtig google sĂžgning vil bekrĂŠfte, at der med det camera er taget tusindvis af fremragende astrofotos. Modellen har ganske vist nogle Ă„r pĂ„ bagen og stĂžjer mere end de nyere modeller, men der er masser af gode beskriveler af hvordan man alligevel fĂ„r gode resultater. Hvis du selv vil forsĂžge at fjerne ir-filtret er der ogsĂ„ information at hente omkring det. AltsĂ„ brug det du har, der er masser andet at bruge penge pĂ„ i starten!

hilsen fra John

joergen.k
                                Deltager
                                  • Nova

Som 7D ejer er jeg enig du skal ikke, ,begynde at rode med dit kamera for ar fjerne filtret.

Det bedste rÄd kÞb en god montering fra starten af en eq6 pro eller den der er nyere.

KĂžb en billig newton en 8″ gso den er ikke sĂ„ svĂŠr at finde ud af.

Et guide scop skal du have hvis du vil guide samt et guidekamera qcam 5mono.

Hvis du sÄ finder ud af det ikke er noget for dig er der bedre muligheder for at sÊlge udstyret.

Der er altid kĂžbere til en god montering og et godt rĂžr.

God fornĂžjelse.

Brug endelig dit eos 7d til astrofoto du kan tage nogle fede billeder, Der er ikke nogen der siger at du skal starte med at kÞbe et kamer nÄr du har et, hvis du syntes at det er noget for dig kan du altid kÞbe et andet eos og flÄ filtret ud.jÞrgen k2013-03-24 07:59:23

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet 'Skal jeg have mig et teleskop…?' er lukket for nye svar.