Skabte Gud hjernen, eller

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Skabte Gud hjernen, eller

• Dette emne har 34 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 9 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 873 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Skabte hjernen Gud?

Formanden, Johan Fynbo har haft en diskussion med Bent Lexner om dette

emne i radioen. Jeg er noget overrasket over deres meninger.

Skabte Gud hjernen eller skabte hjernen Gud?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Hvilke meninger bliver du overrasket over da?

Mvh,
        Bjørn

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Det var primært så enige de egentlig var. Jeg havde forventet en mere

intens diskussion mellem tro og videnskab, men den udeblev, da det viste

sig, at videnskaben også var troende, og troen indtog en ret vag

holdning til skabelsen og andet fra Bibelen.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Bjørn Sandåker
          Deltager
            • Neutron star

Videnskaben kan ikke være troende, men den enkelte videnskabsmand /-kvinde kan være troende. Det kan gå ud over kvaliteten i forskningen, afhengig af hvad slags videnskab man taler om. Når vi taler om astronomi eller astrofysik er der næppe nogen tvivl om at tro vil være begrænsende for ens forskning. Tro handler jo bl.a. om at akseptere noget uden at forsøke at overprøve det, eller i det hele taget stille spørgsmål om sandheden. En slik holdning kan ikke let forenes med videskabelig nysgjerrighed.

Typisk eksempel er Descartes, som malede sig selv ind i et hiørne med rekursive selvforstærkende argumenter som han indrømmede var videnskabeligt ulogiske nogle år senere. Men hans tro nægtede ham at se sandheden tidligere.

Edit: skrivefejl

Bjørn Sandåker2016-04-22 04:22:13

Mvh,
            Bjørn

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Forstå mig ret. Når jeg skriver videnskaben, så mener jeg i denne

sammenhæng personen.

Mvh

Torben

Bjørn Sandåker
              Deltager
                • Neutron star

Det er intet væsentligt forskel uanset. En videnskabsmands personlige tro er højst relevant fordi en troende har ikke optimale forutsætninger for at drive kritisk undersøgende forskning. Han/hun er tilbøjelig til at tro på de rareste ting, så hvordan kan forskningen så ikke blive påvirket af denne personens lidt primitive metodik?

Mvh,
                Bjørn

henrik
                Deltager
                  • Nova

I min erfaring er videnskabsfolks manglende kritiske svar på religiøse dogmer, oftest udtryk for en form for politisk korrekthed; At man ikke vil støde folks tro.

Religionens styrke er at det er en autoritativ samling af svar på alt, så man kun skal læse én bog.

I videnskaben skal man derimod søge svar på skabelsen i astronomi- og geologibøger, hvordan man skal opføre sig i filosofi og sociologi osv.

Og netop i sidstnævnte, omfatter eksistentialisterne religion som en del af individets syn på verden, som man ikke må krænke eller anfægte

Måske derfor vil mange videnskabsfolk gerne imødekomme religionen med et “der er plads til tro”, selv når man søger en objektiv sandhed.

Men i en tid hvor radikaliserede kristne og muslimer forsøger at påtvinge verden netop deres tro, er religiøse tåbeligheder i en offentlig debat ikke længere et ukrænkeligt emne, men noget der skal jordes eftertrykkeligt, medmindre vi skal ende i stenalderen igen.

(Selvom det sikkert kan løse klimaproblemet 🙂

Mvh Henrik

gosky
                  Deltager
                    • Moon

Hvor svært kan det være?

En videnskabsmand(ateist) tror på hvad han/hun kan se, måle eller tænke sig rationel frem til.

Alt andet er ammestue snak og overtro, som ingen berettelse har i videnskaben – det hører under overtro.

dennis.torsten
                      • Main Sequence

At have en tro, har altid, og er stadig den største hæmsko for den menneskelige udvikling. Man lader vigtige spørgsmål være ubesvarede, fordi man mener det hører under højere magters domæne !

De værste typer er dem der kun kan se til sin egen næsetip, og ser resten af verden som en 2-dimensionel overflade, uden overhovedet at erkende at vi befinder os lige midt i Universet, og samtidig har en strålende udsigt til det !

Bjørn Sandåker
                      Deltager
                        • Neutron star

Dennis torsten wrote: De værste typer er dem der kun kan se til sin egen næsetip, og ser resten af verden som en 2-dimensionel overflade, uden overhovedet at erkende at vi befinder os lige midt i Universet, og samtidig har en strålende udsigt til det !

Efter min mening er de værste typer dem der tvinger andre til at være troende, leve som troende, og så torturerer eller dræper dem der ikke følger påbuderne. Slik Kirken historisk har gjort i Europa, og slik det fremdeles foregår i andre steder af verdenen i andre religioner (som extreme deler af Islam).

Når man læser Historie bliver det efter hvert meget tydeligt at det er mennesket som misbruger magt i Guds navn. Eneste grund til at Kirken i vår del af verden ikke gør det samme i dag er fordi de vestlige demokratier holder magtmenneskene i tsjak. Slip op på kontrollen og vi vil snart have tiendeskat, pligt til at gå i kirken, forfølgelse af anderledestænkende, tortur, og brænning på bålet igen. Akkurat som i IS-kontrollerede områder. Vor kirkes historie er også grunden til at undertegnede aldrig kan tilgive den og mener at den skammelige organisation må opløses.

Bjørn Sandåker2016-04-22 18:53:21

Mvh,
                        Bjørn

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

Har man ikke et åndeligt ståsted er man så meget fattigere, hvad enten dette ståsted er videnskab eller tro eller begge dele. Mange berømte videnskabsfolk var/er også troende. Troen om noget større har alle dage været forankret i den menneskelige natur, lige fra den simple buskmand til præsterne i de civiliserede samfund.

Nogle “ved” at der findes mere mellem himmel og jord for det kan ikke måles eller vejes og derfor heller ikke bevises videnskabeligt. Forudsætter vi, at vi har en fri vilje må en evt. guddom jo ikke blande sig for så ophører den fri vilje unægtelig. Jeg “ved” ikke, men jeg fornemmer, at der er “noget” og så må det være tro.

Sætter man sig ind i disse ting er der simpelthen for mange vidnesbyrd til at man bare kan kaste det over højre skulder. Jeg kan ikke tro, det bare er slut, når jeg flytter i en enværelses med låg. Jeg tror, der er en overordnet plan med det hele, men det er bare min mening og den kan selvfølgelig af andre opfattes som naiv afhængig af anskuelse, forudsætninger og forudindtagethed.

Hilsen Leif,
                          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Jeg er ikke kristen – jeg tror ikke på, at der findes en intelligent

skaber. Jeg hælder mere til forklaringen om, at universet har skabt sig

selv. Meningen med livet? Den bestemmer du selv.

Når man taler om den kristne tro, så kan man henvise til trosbekendelsen.

Hvad Gud helt præcist er for den troende har jeg til dato ikke fået en

ordentlig forklaring på. Er det et begreb, eller er det noget fysisk?

Jeg tror, at religionen for mange giver en tryghed i det daglige. Der

er nogle definerede leveregler – De ti Bud, som jeg grundlæggende synes

er ganske fornuftige. Det bør være muligt at basere et bæredygtigt sam-

fund på dem.

Hvis man tror på det evige liv, så må man også tro på, at der er liv

andre steder, for livet uddør jo her på Jorden. Vi arbejder på at

forlade denne klode, og engang danne en ny koloni et sted i

verdensrummet – og en dag blive “guder”, hvis vi lander et beboet sted,

hvor befolkningen befinder sig på en teknologisk lavere stade –

utænkeligt? Selvfølgelig er det ikke det.

mvh

Torben

gosky
                            Deltager
                              • Moon

Dette lyder måske meget hårdt.

Religion (troen på et overnaturlig væsen eller en højrer magt) er ganske simple et udslag af vores egen utilstrækkelighed.

Et eksempel er at når noget går imod dem som er troende, er forklaringen ofte: det er Guds vilje!

Dette udsagn viser med alt tydelighed, at man ikke magter at tage ansvar for sin egen eksistens, men heller vil lægge ansvaret på en ikke definerbart “Gud”

Et anden faktum, som også kan tjene som et indicium på denne påstand er at man finder en overvægt at troende i fattige lande, i forhold til velstående lande.. Dette kan indikerer, at hvis man ikke har et specielt godt liv (materielt) på jorden – er man mere disponeret for at tro på et bedre liv efter det jordiske.

Ikke at jeg dele Lenins synspunkter…

Men et citat af ham, tjener fint til at belyse mine synspunkter.

Religion er opium for folket!

dennis.torsten
                                • Main Sequence

Jeg har læst et sted, at i 1600-tallet var alle menneskers tankegang udpræget religiøst ! Jeg har altid undret mig over dette udsagn, for man skulle jo tro at netop vores tanker var frie.

Man kan frit tænke, hvad man vil ?

Og måske alligevel ikke. Når man ser hvor utroligt trægt det er gået med nytænkning op gennem århundrederne, er det klart at vanetænkning er svær at udrydde !

noodles
                                  • Super Giant

Dennis torsten wrote: Jeg har læst et sted, at i 1600-tallet var alle menneskers tankegang udpræget religiøst ! Jeg har altid undret mig over dette udsagn, for man skulle jo tro at netop vores tanker var frie.

Man kan frit tænke, hvad man vil ?

Og måske alligevel ikke. Når man ser hvor utroligt trægt det er gået med nytænkning op gennem århundrederne, er det klart at vanetænkning er svær at udrydde !

Kirken fortalte dig hvordan tingene hang sammen og der var ikke rigtig nogle alternativer før Darwin. At folk stadig hælder til Kirkens forklaring efter Darwin er det der undrer mig … jeg tror i bund og grund at det er fordi folk er bange for at dø (og en lille smule hjernevask).

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
                                • Emnet 'Skabte Gud hjernen, eller' er lukket for nye svar.